Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stöldskydd


zatrat

Rekommendera Poster

Verkar som om Apple vill göra något bra för att hjälpa alla de som köpt en telefon.

Bussa polisen på boven

Nu har jag inte lusläst hur det är tänkt att funka - eftersom jag inte äger en iPhone. Än.

 

Vad jag istället funderar på, eftersom jag har varit med om att bli bestulen på min iMac vid ett inbrott, är varför det inte finns en bra lösning för stationära datorer?

 

Borde man inte kunna ha någon slags firmware som "ringer hem" med jämna mellanrum?

På det sättet skulle man kunna lokalisera en stulen dator så fort den var uppkopplad.

Och genom att det inte är en applikation i programmappen så blir den svårare att upptäcka och avinstallera.

 

Är det möjligt? Jag tror att det skulle kunna bli en succé bland företag som har många datorer och stora värden att bevara.

I form av hårdvara, mjukvar och innehåll på datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte kunna ha någon slags firmware som "ringer hem" med jämna mellanrum?

På det sättet skulle man kunna lokalisera en stulen dator så fort den var uppkopplad.

Och genom att det inte är en applikation i programmappen så blir den svårare att upptäcka och avinstallera.

 

Är det möjligt? Jag tror att det skulle kunna bli en succé bland företag som har många datorer och stora värden att bevara.

I form av hårdvara, mjukvar och innehåll på datorerna.

Finns redan sådana program som inte syns och som skickar ett mail med den aktuella IP adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är inte det sånna program som försvinner om man formaterar om hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...