Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bara svart skärm!


Kina

Rekommendera Poster

Min MacBook har fungerat prickfritt så länge jag har ägt den, tills nu. Trycker på ON-knappen och det enda som händer är att jag ser att den tar in ström och att det där lilla gnirklande ljudet direkt vid start låter. I övrigt nada. Skärmen är kolsvart och svarar inte ö h t.

 

Kris och panik. Kollade min Rough Guide och körde det enda tipset: Att trycka på Ctrl och Kringla. Inget hände.

 

Ännu mer kris och panik.

 

Finns det någon fiffig som kan hjälpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att "zappa" PRAM

 

Starta datorn, håll snabbt ner alt, cmd, p och r-tangenten, låt startljudet plinga tre ggr, släpp upp tangenterna och se om det hade någon effekt.

 

Annars får vi prova något annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, inget svar. Något pling får jag för övrigt inte alls, bara det där gnirket som går igång så snart man har tryckt på On...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Nu har jag nollställt enligt instruxerna ¨på din länk, men jag har fortfarande ingenting mer än en svart skärm... Nu börjar jag bli riktigt orolig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till er båda alltså - Pochahontas hade kommit in med samma medan jag följde marcus råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gällande garanti ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, dessvärre är den naturligtvis utgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag törs råda dig att försöka starta upp från din Systemskiva.

 

Har du nån mer mer Mac och Firewirekabel? Tänkte på att starta i Target Mode

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj. Antagligen törs du inte det eftersom jag är totalt rudis på det här. Några fler intressanta kablar har jag inte, såvida dom inte följde med vid köpet och det tror jag inte att dom gjorde. Låter på dej som om det är ett allvarligt problem.

 

Vad tror du om att jag pinnar ner till MacSupport i morgon? Är dom bra? Är dom svindyra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning om vad MacSupport tar, men de är säkert inte billiga, begär kostnadsförslag

Synd att du inte köpte till AppleCare som gett dig 3 års sammanlagd garanti och support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte ens att Apple Care fanns.

 

Men tack för att du försökte hjälpa till :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej och glad påsk.

 

Samma problem har hänt mig och jag har provat allt ni skrivit i ovanstående poster.

Jag har en Macbook Pro (intel/2g ram) köpt november 2007.

 

Nu har jag också provat att starta datorn och låta den ladda en stund (skärmen är

alltså då helt svart). Sedan vet jag ju att det första som kommer upp är inloggnings-

rutan och då skriver jag in lösenordet trycker enter och då börjar den datorn jobba

och den den loggar då in... men det är svart svart svart!

 

Någon som har mer tips eller råd på vad det kan handla om?? Datorn i sig verkar ju

fungera bara att skärmen fått en blackout.

 

Kina, har du löst det?

 

M/John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och glad påsk.

 

Samma problem har hänt mig och jag har provat allt ni skrivit i ovanstående poster.

Jag har en Macbook Pro (intel/2g ram) köpt november 2007.

 

Nu har jag också provat att starta datorn och låta den ladda en stund (skärmen är

alltså då helt svart). Sedan vet jag ju att det första som kommer upp är inloggnings-

rutan och då skriver jag in lösenordet trycker enter och då börjar den datorn jobba

och den den loggar då in... men det är svart svart svart!

 

Någon som har mer tips eller råd på vad det kan handla om?? Datorn i sig verkar ju

fungera bara att skärmen fått en blackout.

 

Kina, har du löst det?

 

M/John

 

Har en kompis med en Macbook Pro som råkade ut för samma sak. Han lämnade in den till Macsupport i Lund och de fixade den gratis på förlängd-garanti (hans vanliga garanti hade gått ut och han hade ingen applecare). Tror han sa något om att logik-kortet hade bytats, är dock osäker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack pearldrum, får springas ner till macforum och fråga här i gbg imorgon då.

Fortsätt gärna ge tips på vad mer som kan göras.

 

Vet inte om jag törs råda dig att försöka starta upp från din Systemskiva.

 

Har du nån mer mer Mac och FireWirekabel? Tänkte på att starta i Target Mode

 

Hej Pocahontas, jag har en del viktiga jobb filer som jag måste få ut ur datorn så

snabbt som möjlig och tänkte köpa en firewirekabel och åka till en polare som har

en macbook och få ut dem med Target Mode.

Men nu läste jag detta på:

http://support.apple.com/kb/HT1661?viewlocale=sv_SE:

"Viktigt! Datorns FireWire-hårddiskläge aktiveras inte om lösenordsskyddet för

fast programvara har aktiverats."

 

Menar dem att om jag har inloggningslösenord på datorn så blir den inte

aktiverad som FireWire-hårdisk på polarens dator då? (har nämligen det)

 

Finns det i så fall något sett att i blint läge ta väck det när jag kommit in i

datorn? För jag kan ju komma in utan att jag ser något.

 

/John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej John,

 

Jag var på MacSupport som tog 690 i utvärderingskostnad. Dessvärre visste jag ju inte om Apples egen garanti, så min hade gått ut, men killarna i butiken var hur hygglo som helst och försökte med i stort sett allt för att jag skulle behöva slippa betala en spänn. Dessvärre var dom tyvärr tvungna att ge upp och skicka den till labbet och därmed utvärderingskostnaden. Det var logikkortet det var fel på och labbet tyckte att det vore smartare av mej att köpa en ny burk istället för att betala dom för åtgärd. Ska därför se om jag hittar någon som kan skaffa ett kort och sätta in det åt mej for free.

 

Glad påsk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt fall hjälpte inte det. Inte heller att ta ut batteri och nätsladd. Hörde däremot att datorn gick igång ibland på labbet när dom gjorde det sistnämnda och väntade en längre stund - sådär 10-15 minuter. Det kan ju vara en krishjälp för någon som har samma dilemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Uppdatering

 

Yes ringde apple och fick förlängd garanti om det var logikkortet det var fel på,

och det var det. Så nu har datorn varit en runda på Macforum och fungerar igen.

 

/John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jahapp, nu har min MBP råkat ut för detta. Startljudet (chime) lirar och sedan är det svart skärm. Det enda är frontlampan och tangentbordsbelysningen som lyser svagt.

Håller på att kopiera ut filer med Firewire Target Disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Satt och kollade på fotboll när helt plötsligt skärmen blev svart, datorn stängde av sig och vägrade att starta igen. Tipset på denna tråd att hålla inne startknappen typ 6+ sekunder fick igång den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Ja vet att detta svar är jättesent, men detta hände mig idag och jag har faktiskt kanske löst det gratis, därför vill jag bara dela med mig till så många som möjligt som hjälp.

 

 

PROBLEM:

-------------------------------

Skärmen började flimmra för att sedan även skärmljuset släckas när jag startade den från viloläge. Med detta menas att det fortfarande flimrade fast att skärmdioderna inte var på och som MacBook användare borde man veta att när skärmdioderna är släkta kan man fortfarande, med hjälp av solljus eller annat ljus utifrån, kunna svagt se vad som händer på datorn.

 

 

LÖSNING:

-------------------------------

Detta kan ske efter ett tag då batteriet suttit i allt för länge samt nätkabeln, vilket gör att komponenterna i datorn kan bli för elektriskt laddade. Det man vill åstadkomma är att ladda ur datorns komponenter för att sedan köra igång på nytt. Det görs genom att ta ut batteriet och elkabeln i mellan 5-120 minuter (varierar mer eller mindre) och låter den stå utan el för att laddas ur. Efteråt kan man sätta tillbaka batteriet och kabeln (om man vill) så ska det fungera.

 

 

DETTA VAR MIN LÖSNING OCH DET VAR GRATIS! HOPPAS DET HJÄLPTE ER! LYCKA TILL OCH SPRID VIDARE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...