Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konstigt fenomen med Photoshop i Mac


minime55

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har tagit hem en provversion på Cs4 till min mac, men har stött på ett mkt stort problem.

Det är så att när jag ska spara min bilder, tex till hemsida eller blogg, alltså lågupplöst, så sparar den i adobe photoshop jpeg file. Och det innebär att jag sparar som vanligt, till sist väljer jag kvalitet mellan 1-12 jag brukar välja omkring 8 och det resulterar i att bilden blir ca 70kb och det stå det också i rutan att den ska bli.

 

MEN, går jag sedan in i mappen där jag lägger bilden så står det att den är 170kb, alltså med adobes egna jpeg blir filen 100kg större än en vanlig jpg.

 

Är det någon som vet hur jag kan ändra det, har inte hittat det nånstans.

Det största problemet är att jag kan inte skriva ut mina bilder i butiken längre, deras kiosker kan inte läsa den sortens jpg.

Min kompis laddade ner samma version fast till pc, det funkar hur bra som helst, där blir inte bilden större och den sparas i vanlig jpg.

 

"felet " måste således ligga i att jag använder mac, dom i butiken hade ingen aning och kunde inte hjälpa mej. Men det måste ju kunna gå att spara i vanlig "pc-jpg"

 

Hoppas någon kan hjälpa mej, köpte mac enbart för bildbehandling så det är inte så kul att inte kunna köra ut sina bilder.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj spara för webben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj spara för webben.

 

 

Aha, tack så mkt för hjälpen, man är så inkörd på pc och hur det var så man blir helt paralyserad när det inte funkar likadant med macen.

 

En fråga bara varför heter det adobe photoshop peg file när bilderna i pc heter bara.jpeg?

Men funkar det att skriva ut dom nu kanske? Är det en annan jpeg?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll likadant på både PC och Mac, "Spara för webben" finns på båda versionerna och gör samma sak. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väll likadant på både PC och Mac, "Spara för webben" finns på båda versionerna och gör samma sak. :)

 

 

Nja när man sparade i pc så väljer man vilket format man vill ha direkt i menyn "spara som" man behöver inte gå in i "spara för webb menyn"

Jag använde aldrig "spara för webben" i pc, bara vanliga "spara som"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja när man sparade i pc så väljer man vilket format man vill ha direkt i menyn "spara som" man behöver inte gå in i "spara för webb menyn"

Jag använde aldrig "spara för webben" i pc, bara vanliga "spara som"

 

Bara att göra samma sak i PS i Mac :borstatanderna:

 

00000002.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du har sparat filen som en jpeg genom att bara skriva .jpg i slutet av filen? Det funkar inte. Du får välja jpeg i menyraden precis som inlägget ovan visar i sin bild.

 

Det är ingen skillnad mellan jpeg i Mac och PC alls, de läses och skrivs på samma sätt. Själv har jag en Mac på mitt jobb och jag är webbdesigner. Inga problem att spara jpeg där inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att göra samma sak i PS i Mac :borstatanderna:

 

00000002.png

 

Jo jag vet att man ska göra så, men gör jag så så blir den 100kb större. Men går jag in i spara för webben

så löser det sej :)

 

Men frågan kvarstår varför jag inte kan skriva ut den, varför mitt framkallningsställe inte kan läsa in den, det funkade hur bra som helst när jag gjort bilderna i pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du har sparat filen som en jpeg genom att bara skriva .jpg i slutet av filen? Det funkar inte. Du får välja jpeg i menyraden precis som inlägget ovan visar i sin bild.

 

Det är ingen skillnad mellan jpeg i Mac och PC alls, de läses och skrivs på samma sätt. Själv har jag en Mac på mitt jobb och jag är webbdesigner. Inga problem att spara jpeg där inte.

 

Nej självklart har jag inte ändrat något i slutet på filen.

Problemet har ju inte varit att spara jpeg, bra varför det inte går att läsa när jag ska skriva ut den.

Och varför den plötsligt heter Adobe Photoshop jpeg file?!

 

Kan det ha att göra med att det är en testversion, men det har jag aldrig varit med om innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej självklart har jag inte ändrat något i slutet på filen.

Problemet har ju inte varit att spara jpeg, bra varför det inte går att läsa när jag ska skriva ut den.

Och varför den plötsligt heter Adobe Photoshop jpeg file?!

 

Kan det ha att göra med att det är en testversion, men det har jag aldrig varit med om innan?

 

Adobe Photosohp JPEG file heter den för att den är kopplad till att öppnas med Photoshop på din dator. Sen tror jag att den blir 100k större om du sparar sådär pga att du också genererar en förhandsvisning när du går den vägen. Detta är beroende på inställningarna i Photoshop och går att stänga av (gick förr iallafall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag bara CS3, så jag kan inte svara på om det är annorlunda i fyran. Får själv bara upp ett jpg alternativ på "spara som". Men filen blir mindre om man väljer spara för webben. Läs här:

 

"Slutligen ska bilden lagras. För fotografiska bilder finns främst ett val: JPEG. Det finns flera alternativ såsom JPEG2000 eller PNG8/24 men vill du använda ett format som garanterat fungerar i alla applikationer är det standard-JPEG som gäller. GIF går också bra men kan bara definiera 256 färger vilket är alldeles för lite för de flesta bilder.

 

Om du sparar som JPEG med funktionen Arkiv/Spara som... kommer bildfilen att bli väsentligt större än om du sparar som JPEG med Arkiv/Spara för webben... Detta därför att den förstnämnda funktionen även sparar med filinformationen (fototeknisk data, kategorisering etc)."

 

Står rätt långt ned på sidan här:

 

http://www.fotokurs.se/fototeknik/arkiv/070527/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det där stället kanske kräver sRGB och du spar med AdobeRGB-profil så kanske deras maskineri säger stopp. Som ett ytterligare förslag bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att man ska göra så, men gör jag så så blir den 100kb större. Men går jag in i spara för webben

så löser det sej :)

 

Men frågan kvarstår varför jag inte kan skriva ut den, varför mitt framkallningsställe inte kan läsa in den, det funkade hur bra som helst när jag gjort bilderna i pc.

 

 

Skillnaden mellan "Spara för webben" och "Spara som PS JPEG" är att i det senare fallet kan du spara i vilken upplösning du vill. Spara för webben ger däremot alltid 72 DPI.

 

Jag tycker inte att du skall "Spara för webben" om du skall skriva ut bilderna, eller skicka dem till framkallning, utan välja spara som PS JPEG istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att man ska göra så, men gör jag så så blir den 100kb större. Men går jag in i spara för webben

så löser det sej :)

 

Men frågan kvarstår varför jag inte kan skriva ut den, varför mitt framkallningsställe inte kan läsa in den, det funkade hur bra som helst när jag gjort bilderna i pc.

 

Det beror förståss helt på vilken nivå av komprimering du väljer :chockadskeptisk:

Jag förstår inte att du upplevt detta annorlunda på PC, själv kör jag PS på OS X/Win och ser ingen skillnad alls.

Men som qri redan nämn så ska du inte spara för webb om du ska skicka bilderna för utskrift, bestäm själv DPI och lagom komprimering och spar direkt som jpg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER

Undrar bara en sak, Kostar verkligen photoshop 10 000 kr. O väldigt många har det, skulle nog inte tro alla har köpt programmet eller kan man få tag på de på nåt annt lagligt sätt biligt eller skulle gärna vilja ha :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp begagnad version eller med studentrabatt om du tycker det är för dyrt, sen är ju PS Elements bara en något nerbantad version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar bara en sak, Kostar verkligen photoshop 10 000 kr. O väldigt många har det, skulle nog inte tro alla har köpt programmet eller kan man få tag på de på nåt annt lagligt sätt biligt eller skulle gärna vilja ha :utskallning:

 

Vi kör PS i Win/Mac på jobbet, priset idag är 11.300 för full version på svenska :chockadskeptisk:

Om du inte redan testat så kan jag rekomendera Gimp som är helt gratis och öppnar även psd filer med lager mm, har inte allt som PS har men är ändå mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar bara en sak, Kostar verkligen photoshop 10 000 kr. O väldigt många har det, skulle nog inte tro alla har köpt programmet eller kan man få tag på de på nåt annt lagligt sätt biligt eller skulle gärna vilja ha :utskallning:
Photoshop Elements är fullt tillräckligt för de flesta och inte så dyrt. Annars är det dyrt som sagt - förutsatt att du inte är student för då kan du köpa den billigare studentversionen.

 

MEN, går jag sedan in i mappen där jag lägger bilden så står det att den är 170kb, alltså med adobes egna jpeg blir filen 100kg större än en vanlig jpg.
Jag undrar om, eller har för mig att, när man tittar på filstorlek i Finder så får anges den plats som filen tar vilket kan skilja sig från hur stor bilden är. Det kan verka lite konstigt men olika filsystem sparar och lagrar filer på olika sätt och tar med en del extra information eller använder extra utrymme för prestanda. Sannolikt är bilden fortfarande 70kb men filen blir 170kb stor av denna anledning.

 

(Se det som när du sätter en bild i ram - ramen gör att tavlan blir lite större men bilden är precis lika stor i alla fall! ;-)

 

När du sedan exempelvis mejlar bilden så kommer den vara 70kb (men mejlet i sig kommer säkerligen återigen vara mycket större eftersom den återigen packas in med en massa överföringsinformation).

 

Spelar detta egentligen någon roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER
Vi kör PS i Win/Mac på jobbet, priset idag är 11.300 för full version på svenska :chockadskeptisk:

Om du inte redan testat så kan jag rekomendera Gimp som är helt gratis och öppnar även psd filer med lager mm, har inte allt som PS har men är ändå mycket bra.

 

 

tack :D ska kolla upp Gimp lite grann. nån annan som testat Gimp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pixelmator www.pixelmator.com är också ett väldigt prisvärt alternativ. Snyggt och kan dessutom använda grafikminnet för bättre prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack :D ska kolla upp Gimp lite grann. nån annan som testat Gimp?

 

Har goda erfarenheter av GIMP, se bara till att ladda ner "last stable version". Det finns säkert senare versioner men krånglet kan andra roa sig med. Finns manual på svenska -googla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS, ni som bytt från PC, var inte rädda för att kolla "programinställningar"! -Det finns väl fortfarande ett förval att göra - hur filerna ska sparas. Kanske kan vara disablat på en demo/trial version. -Hjälp på Mac betyder Handbok DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...