Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrämmande låg allmänbildning


Pocahontas

Rekommendera Poster

Ikväll går "Alla mot en"

 

Inledande frågan var en "lätt fråga"

I vilken världsdel ligger bergskedjan Himalaya?

 

a: Sydamerika

b: Asien

c: Afrika.

 

Killen i utmanarstolen svarade rätt.

Men bland publikens 100 personer svarade 25% fel.

Det skrämde faktiskt mig. Har inte folk gått i skolan, skubbade de på geografilektionerna.

 

På frågan om Bill Gates åkte bara 5 st ut.. Där var folk mer "upplysta"

Kan det vara för att de flesta har PC

Utmanaren visste inte vad Steve Jobs stod för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Nja...att allmogen vet vem Bill Gates är har nog inget med PC och Windows att göra. Det beror helt enkelt på att han är "världens rikaste människa". Det handlar om mediagenomslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en minister som i ett uttalande formulerade sig som om Afrika var ett land...

Nu är det naturligtvis så att ministern vet att Afrika är en världsdel med många länder, men ibland undrar man hur många andra som vet det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om allmänbildning.

 

Vår statsminister tror att judarna tillhör en ras. Vid ett besök i Israel för ett par år sedan höll han ett tal och hyllade sina värdar och israelerna som en framgångsrik och betydande ras. Alltså - inte ens våran statsminister vet att jude är man om man tillhör den judiska religionen. Det finns ingen judisk ras - det är en nazistisk uppfinning. Semit är inte heller en ras - det är en språkgrupp. Bl.a. hebreiska och arabiska är semisiska språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll går "Alla mot en"

 

Inledande frågan var en "lätt fråga"

I vilken världsdel ligger bergskedjan Himalaya?

 

a: Sydamerika

b: Asien

c: Afrika.

 

Killen i utmanarstolen svarade rätt.

Men bland publikens 100 personer svarade 25% fel.

Det skrämde faktiskt mig. Har inte folk gått i skolan, skubbade de på geografilektionerna.

 

På frågan om Bill Gates åkte bara 5 st ut.. Där var folk mer "upplysta"

Kan det vara för att de flesta har PC

Utmanaren visste inte vad Steve Jobs stod för...

Det är väl klart!! De flesta har en PC hemma!! Hur många har en Himalaya hemma!?!? VA!? :angel: Sen kan man ju undra o man har allmänbildning när man tittar på vad som helst..... (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här bekräftar ju vad jag alltid har tyckt. Människor i allmänhet är dumma.

Man måste vara människa för att KUNNA vara dum... det ingår i förutsättningarna!! (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla mot en är faktiskt rätt bra, man kan öka på sin allmänbildning lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det ofta handlar om relativt meningslös allmänbildning - inte sån allmänbildning som kan t.ex. minska fördomar och ondska i världen :angel: För mycket korsord - för lite förnuf och visdom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag hålla med om.

 

Undrar hur en sådan frågesport skulle se ut, om det var meningsfull kunskap.

Och skulle den locka tittare, verkar mer som om folk VILL bli fördummade.

Hur kan de orka titta på alla såpor?

Jag kollar aldrig på Robinson, Farmen osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg en fråga i "Alla mot en". Den löd ungefär så här:

"Vilken av dessa träd är ett barrträd?"

 

Och svarsalternativen:

A) Björk

B) Gran

C) Asp

 

Blev förvånad över att någon hade fel på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, here we go again...

 

Nånstans måste ni ha förståelse för att inte alla är lika intelligenta eller har lika stor förmåga att lära sig saker.

I varje given befolkning finns det en mycket stor spridning in mental förmåga.

 

Det är lätt att skratta åt nån som inte vet att Himalaya ligger i Asien, men då ska man komma ihåg att är samma sak som om ett mattegeni skulle skratta åt alla som inte direkt begriper sig på, säg, differentialgeometri...

Bara om man inser att alla inte har samma förutsättningar kan man förstå hur nån kan svara "björk" på ovanstående fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att skratta åt nån som inte vet att Himalaya ligger i Asien, men då ska man komma ihåg att är samma sak som om ett mattegeni skulle skratta åt alla som inte direkt begriper sig på, säg, differentialgeometri...

Bara om man inser att alla inte har samma förutsättningar kan man förstå hur nån kan svara "björk" på ovanstående fråga.

Men om vi räknar med att de som medverkar i programmet utgör ett tvärsnitt av bingolottos tittare så är det lite skrämmande att en av fyra vuxna som spelar bingolotto inte vet att Himalaya ligger i Asien. Absolut inget att skratta åt, däremot kan vi nog konstatera att skolan kanske inte var bättre förr. Att någon hade fel på björkfrågan berodde nog på nervositet och feltryckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
är samma sak som om ett mattegeni skulle skratta åt alla som inte direkt begriper sig på, säg, differentialgeometri...

Du menar läkare. Differentialgeometri är väl en sjukdom ?

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matematik är ju också allmänbildning, men endast de fyra räknesätten, ger vi oss in i specialområdena

Geometri. Algebra osv, så blir det genast svårare för folk i gemen.

Skulle vara roligt om de i Alla mot en ställde frågan om vad 3.14 står för inom Geometrin.

 

Folk i USA är rätt dåliga på Geografi, de har inte riktigt kläm på var Sverige ligger...

Men alla i Sverige vet var USA ligger, tror jag i vart fall :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God allmänbildning kan bekämpa fördomar och hjälpa oss att förstå nuet. Den kan också hjälpa oss att bygga en bättre värld och t.o.m. hjälpa oss att överleva. Vad världens högsta berg heter är ju kul, men jag tänkte ge lite perspektiv.

 

 

Viktig allmänbildning:

 

Det finns bara EN ras av arten Homo Sapiens. Genforskning visar idag att det t.ex. är större genetisk variation mellan en västafrikan och en östafrikan, än vad det är mellan t.ex. en västafrikan och en nordeurope - eller mellan många sydeuropeer och nordeuropeer. Enligt vetenskap och förnuft är det fullständigt meningslöst att använda begrepp som "ras" när det gäller Människan.

 

USA vann inte Andra Världskriget. Dom allierade vann Andra Världskriget - till stor del tack vare att Sovjetunionen krossade Tredje Riket. Ryssarna var alltså först till Berlin. Varannan människa som dog under kriget var ryss - ca. 20 miljoner soldater och civila. Det manliga underskottet i Sovjetunionens befolkning balanserades inte förrän på 70-talet.

 

Man blir inte förkyld av kyla. Man blir förkyld av bakterier och virus. Antibiotika (t.ex. penicillin) dödar bakterier - ej virus.

 

Svenska monarken har åtalsimmunitet och kan alltså begå vilka brott som helst utan att bli åtalad eller fälld.

 

Västerbotten har samma sociala kostnader per capita som Sörmland. Detta bör beaktas när man talar om "norrland" som en bidragsslukande gökunge. Norrbotten är dock dyrt i drift, men skulle Norrbotten själv förvalta elkraften, malmen och skogens tlllgångar skulle det vara en av Europas absolut rikaste regioner och kunna skicka bidrag till Stockholm.

 

Fortsätt gärna listan...... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att ALLA levande varelser kan känna smärta är inte känt för den breda allmänheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk i USA är rätt dåliga på Geografi, de har inte riktigt kläm på var Sverige ligger...

Men alla i Sverige vet var USA ligger, tror jag i vart fall  :lol:

Jo, men tänk då på att amerikanerna (i betydelsen USA-medborgare) har ett land som är ungefär lika stort som Europa (Sverige och Californien är ungefär lika stora) och med en befolkning som är nästan lika stor.

De har 50 delstater och Europa har ca 40 stater.

Därför kan man snarare jämställa en delstat i USA med en stat i Europa än hela USA med en stat i Europa.

Och då frågar jag: Hur många svenskar skulle kunna placera alla delstater i USA på rätt plats på en blindkarta?

De flesta svenskar har nog inte ens hört talas om flera av delstaterna...

 

Lite nyansering, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att det finns fler amerikaner än svenskar som inte kan placera delstaterna på rätt plats ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en minister som i ett uttalande formulerade sig som om Afrika var ett land...

Nu är det naturligtvis så att ministern vet att Afrika är en världsdel med många länder, men ibland undrar man hur många andra som vet det...

Väldigt många Amerikaner jag pratar med har svårt att förstå att Europa inte är ett land, utan verkar räkna med att vi är som USA, med flera stater (inte politiskt, utan hur vi ser oss själva eller vad man nu ska säga). Många tycker till exempel att bombdådet i Spanien var en attack på Europa, inte på just Spanien, något som jag aldrig har hört en Europé hålla med om alls... osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

63 % av amerikanarna tror att det var Irak och Saddam som låg bakom attacken den 11 September...

 

En tung majoritet - främst i sydstaterna inklusive Bush himself - tror på fullaste allvar att Gud skapade kvinnan av ett revben från Adam...

 

I princip ALLA amerikaner är HELT övertygade om att dom vann Andra Världskriget själva och genom detta räddade Europa...

 

Många amerikaner som jag träffat i Europa är mycket glatt förvånade över att vi har vattentoaletter, centralvärme, högteknologi och att vi faktiskt duschar och borstar tänderna...

 

Amerikanarna - generellt - anser att endast USA har en fri och upplyst demokrati...

 

Amerikanarna är inte medvetna om att dom är det enda landet i den västra hemisfären som har dödsstraff...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätt gärna listan...... :)

Jag fortsätter med lite matematik

 

Det finns lika många jämna tal som heltal (w00t)

 

Det här är faktiskt sant, även om det låter väldigt otroligt!!!!!

På ett givet intervall (tex 1 till 100) är det däremot dubbelt så många heltal som jämna tal, precis som det logiskt sett känns som att det borde vara :)

 

 

 

En annann sak, som många vet, är att det är säkert att sitta i bilen, när det åskar.

Många tror att det beror på att bilens däck är av gummi. Det är FEL!!!

 

Eftersom bilen är av metall, fungerar den som Faradays bur, som "stänger ute" det elektriska fält, som skulle kunna skada människan, om blixten slår ner

 

 

 

Medans jag skrev det här kom jag på nått mer bra, men det glömde jag naturligtvis bort, innan jag han skriva det :blush::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall
Ikväll går "Alla mot en"

 

Inledande frågan var en "lätt fråga"

I vilken världsdel ligger bergskedjan Himalaya?

 

a: Sydamerika

b: Asien

c: Afrika.

 

Killen i utmanarstolen svarade rätt.

Men bland publikens 100 personer svarade 25% fel. 

Det skrämde faktiskt mig. Har inte folk gått i skolan, skubbade de på geografilektionerna.

 

På frågan om Bill Gates åkte bara 5 st ut.. Där var folk mer "upplysta"

Kan det vara för att de flesta har PC

Utmanaren visste inte vad Steve Jobs stod för...

Ja, men med tanke på att programmet vill ha så stor målgrupp som möjligt så kan man inte sätta ribban mycket högre än så(på de lätta nivåerna).

Folk gillar att titta på program där de känner sig delaktiga, och delaktig är man inte om man inte har en aning om svaret på någon fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...