Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

använda "previous systems"


Gäst anonymacy

Rekommendera Poster

Gäst anonymacy

Har fått ett litet problem på halsen. Gjorde nyss en nyinstallation av MacOSX och valde att arkivera förra systemet. Importerade inget utan valde enbart att enbart arkivera allt. Men så gjorde jag fel och glömde att anpassa den nya MacOSX-installationen såsom jag vill ha den. Nu undrar jag vad som händer om jag gör ytterligare en ny MacOSX-installation? Kommer den gamla previous system mappen försvinna, kommer den ligga som en previous system-mapp i den nya previous system-mappen eller kommer de båda bli previoussystem-mappar på samma ställe i nästa installation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy
Har fått ett litet problem på halsen. Gjorde nyss en nyinstallation av MacOSX och valde att arkivera förra systemet. Importerade inget utan valde enbart att enbart arkivera allt. Men så gjorde jag fel och glömde att anpassa den nya MacOSX-installationen såsom jag vill ha den. Nu undrar jag vad som händer om jag gör ytterligare en ny MacOSX-installation? Kommer den gamla previous system mappen försvinna, kommer den ligga som en previous system-mapp i den nya previous system-mappen eller kommer de båda bli previoussystem-mappar på samma ställe i nästa installation?

 

för att förtydliga... det enda jag är rädd för är att man på något sätt sabbar den första systemkopian genom att helt sonika göra en ny "arkivera och installera"-installation. Vilket torde vara en rätt enkel fråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte helt säker, men jag skulle tro att du får en till systemkopia, jag gjorde nyligen en arkivering/installering och under mappen previous systems så ligger det en mapp som är döpt till ett datum, så jag antar att om jag skulle göra en ny arkivering/installering så skulle jag få en till mapp döpt till ett nytt datum...

 

Vill tillägga att detta endast är lösa spekulationer men det är vad jag tror...

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng den gamla systemmappen bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng den gamla systemmappen bara

Ha inte för bråttom med att slänga. Där kan finnas filer du behöver. Vänta en månad eller två tills du sett att alla program fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enda jag är rädd för är att man på något sätt sabbar den första systemkopian …

 

Släng den gamla systemmappen bara

 

??

 

Var ditt tips att han ska slänga den gamla mappen han vill ha kvar för säkerhets skull? Poca, du brukar ju annars vara så noga med att säkra kopior… ^_^

 

En bra idé kan vara att döpa om mappen där allt hamnade och kanske till och med lägga den på en annan disk. Heter den något annat så lär den inte bli överskriven men kanske blir mappen själv arkiverad, arkiv i arkiv så att säga! Men inte heller jag vet så noga…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??

 

Var ditt tips att han ska slänga den gamla mappen han vill ha kvar för säkerhets skull? Poca, du brukar ju annars vara så noga med att säkra kopior… ^_^

 

En bra idé kan vara att döpa om mappen där allt hamnade och kanske till och med lägga den på en annan disk. Heter den något annat så lär den inte bli överskriven men kanske blir mappen själv arkiverad, arkiv i arkiv så att säga! Men inte heller jag vet så noga…

 

De få gånger jag gjort en Arkivera/Installera har jag omgående slängt den gamla Systemmappen.

Man har väl backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har för mig att det blir flera mappar men kan frustrerande nog inte minnas exakt. :irriteradtjej:

 

Men som sagt, det borde bara vara att döpa om den befintliga "previous systems" eftersom det ur OS X synpunkt endast är en mapp bland alla andra och inte längre del av operativsystemet. Och är man riktigt orolig (vilket man ytterst sällan behöver vara i detta fall), gör en skivavbild av mappen. Den kommer garanterat inte att skrivas över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...