Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Entourage eller Mail? samt IMAP-inställningar


Justitia

Rekommendera Poster

Jag sitter i valet och kvalet avseende emailprogram. Jag hade tänkt använda Entourage eftersom (enligt min erfarenhet) det har fler funktioner och valmöjligheter än Mail. Dock påpekade 'min' datatekniker att Entourage sparar allt i EN mapp, vilket gör att back-up blir lite tungrodd samt att det är svårare att "laga" eventuella fel.

Anledningen till att jag inte är så förtjust i Mail är t ex att bilagorna visas helt istället för att ligga som ikoner (kan man ändra detta kanske?). Jag har dessutom satt upp ett test-konto och det visar sig att Mail får dubbla skickat-mappar. Antar att det har att göra med namnen på mapparna i Mail och hos Loopia, som är mitt webhotell. Någon som vet om och hur man kan åtgärda detta? (Loopia hänvisar till support för min mailklient.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är till någon hjälp, men jag valde mellan Entourage, Mail och Thunderbird när jag slutligen gick över till OS X för några år sedan.

 

Med rätt eller orätt vet jag inte, men jag upplevde Mail som lite opålitligt - fick intryck av att vissa mail inte kom fram. Jag hade hittat några riktigt snygga teman till Thunderbird men fastnade till slut ändå vid Entourage. Kräver en hel del pillande innan det ser ut som jag vill, men sedan fungerar det bra. Jag vill framför allt ha funktionen att kunna lägga in olika signaturer manuellt, och att visa Förlopp (det hänger väl kvar sen modem-tiden).

 

Man kan förmodligen lära sig att leva med vilken av mail-klienterna som helst (miljoner människor har väl gjort det!), men om du ändå använder Word och Excel är det väl lika bra att köra Entourage också?

 

Att Entourage sparar alla mail i en mapp vet jag inte om det är någon nackdel: det blir ju egentligen enklare att göra backup då. Och det finns en inbyggd funktion i Entourage för att kontrollera, kopiera och bygga om databasen (håll nere Alt när du startar Entourage så öppnas Databashanteraren).

 

 

 

post-1597-1238938707.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för din input Hetlund!

Som jag fattade teknikern var det en nackdel att ha allt i en stor fil. Går något 'sönder' blir det svårare att ordna, samt blir det tugnt för time-machine att uppdatera denna jättefil varje gång man skickat eller fått ett litet email. Jag vet inte...

 

Jag har fortfarande inte valt program... Verkar som varken Mail eller Entourage kan visa bilagorna som små ikoner istället för hela dj-a bilden. Det är viktigt för mig att kunna printa ett email och där kunna se att viss fil är bifogad (utan att behöva printa en hel bild). Eller är det bara jag som inte hittat rätt inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din input Hetlund!

Som jag fattade teknikern var det en nackdel att ha allt i en stor fil. Går något 'sönder' blir det svårare att ordna, samt blir det tugnt för time-machine att uppdatera denna jättefil varje gång man skickat eller fått ett litet email. Jag vet inte...

 

Jag har fortfarande inte valt program... Verkar som varken Mail eller Entourage kan visa bilagorna som små ikoner istället för hela dj-a bilden. Det är viktigt för mig att kunna printa ett email och där kunna se att viss fil är bifogad (utan att behöva printa en hel bild). Eller är det bara jag som inte hittat rätt inställningar?

Kanske kan vara värt att prova med Firebird? Entourage tycker jag känns klumpigt. Mail är väl snyggt och okej - och det jag använder för den avskalade enkelhetens skull.

 

Det är tydligen många som retar sig på att pdf-filer (och även bilder) visas direkt, det vore förstås bra om man kunde ställa in. Men varför behöver man egentligen skriva ut epost?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din input Hetlund!

Som jag fattade teknikern var det en nackdel att ha allt i en stor fil. Går något 'sönder' blir det svårare att ordna, samt blir det tugnt för time-machine att uppdatera denna jättefil varje gång man skickat eller fått ett litet email. Jag vet inte...

 

Jag har fortfarande inte valt program... Verkar som varken Mail eller Entourage kan visa bilagorna som små ikoner istället för hela dj-a bilden. Det är viktigt för mig att kunna printa ett email och där kunna se att viss fil är bifogad (utan att behöva printa en hel bild). Eller är det bara jag som inte hittat rätt inställningar?

Läs på den eminenta supportsajten entourage.mvps.org om hur man bäst ställer in TimeMachine för Entourage.

 

Och att inte printa bilder är bara att inte bocka för i printdialogen.

post-102-1239713712.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som varken Mail eller Entourage kan visa bilagorna som små ikoner istället för hela dj-a bilden.

 

Vet inte om jag förstår dig rätt Viktoria (nej, Justitia var det), men ibland gör det skillnad om man läser och skriver ut från förhandsvisningsläget (jag gör nästan aldrig något annat) eller om man väljer att dubbelklicka på mejlet och läsa det i fullskärmsläge.

 

Under Entourage-menyn: Alternativ: Visa kan man klicka ur "Visa bifogade bildobjekt och filmer i meddelanden". Ibland gör det skillnad, ibland inte.

 

Den lilla rutan "Skriv ut bilder" i utskriftsrutan som Micke nämner har jag aldrig tänkt på förut. Där har du kanske lösningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara värt att prova med Firebird? Entourage tycker jag känns klumpigt. Mail är väl snyggt och okej - och det jag använder för den avskalade enkelhetens skull.

 

Det är tydligen många som retar sig på att pdf-filer (och även bilder) visas direkt, det vore förstås bra om man kunde ställa in. Men varför behöver man egentligen skriva ut epost?

 

Får kanske kasta ett öga på Firebird då...

 

Jag skriver ut epost för att ha information tillgänglig i klientens akt, även då man inte är på kontoret/vid datorn. Det är även ibland smidigt att kunna "bevisa" att det fanns en bilaga i ett visst email. Det vore bra om man såg en ikon och bilagans namn på den utprintade sidan. (Hade den funktionen på ett tidigare jobb. Tror att vi använde QuickMail då.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs på den eminenta supportsajten entourage.mvps.org om hur man bäst ställer in TimeMachine för Entourage.

 

Och att inte printa bilder är bara att inte bocka för i printdialogen.

Tack för länken!

 

Tack också för tipset om rutan i printdialogen, men att bocka ur där tar ju bort hela inlagan. Jag vill gärna att den syns. Som text eller liten ikon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...