Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Classic-miljön


kurrelina

Rekommendera Poster

Hjälp, jag har köpt begagnat photoshop och kan inte lägga in det i min Mac....

När jag ska installera kommer en information upp där det står:

Du kan inte öppna programmet "photoshop" eftrsom Classic-miljön inte längre stöds.

 

Vad betyder detta.....har jag kastat pengar i sjön....ledsen jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp, jag har köpt begagnat photoshop och kan inte lägga in det i min Mac....

När jag ska installera kommer en information upp där det står:

Du kan inte öppna programmet "photoshop" eftrsom Classic-miljön inte längre stöds.

 

Vad betyder detta.....har jag kastat pengar i sjön....ledsen jag.

 

Det betyder att du måste ha OS 9 installerad, vilket bara går med Tiger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för version på photoshop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ifall den är så gammal att det är ett OS 9-program är det en riktig, riktigt åldrad version. I princip oanvändbar för andra än de med väldigt specifika veteran-Macbehov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har något program - har faktiskt glömt vilket - där det kommer upp en varning om att Classic saknas när man startar installationen. Men det är bara att klicka på OK så fortsätter installationen i OS X.

 

Har du provat lite olika möjligheter att klicka för att komma vidare när varningstexten kommer upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har något program - har faktiskt glömt vilket - där det kommer upp en varning om att Classic saknas när man startar installationen. Men det är bara att klicka på OK så fortsätter installationen i OS X.

 

Har du provat lite olika möjligheter att klicka för att komma vidare när varningstexten kommer upp?

 

 

 

JAG KLICKADE PÅ OK MEN KOM BARA TILLBAKA TILL ATT INSTALLERA....ÄR KANSKE FÖR GAMMALT MEN DET STÅR ATT DET PASSAR FRÅN APPLE SYSTEM 7 ELLER SENARE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

System 7 kom 1991 så innebörden av "senare" har överlevt sig själv så här 18 år efteråt. Den version du har är definitivt för gammalt för att ens vara användbart och som du märker, omöjligt att installera. Hoppas du inte betalade för mycket för det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa GIMP, det är gratis och funkar ungefär som Photoshop, behöver bara X11 som, om det inte är installerat redan, finns på systemskivan om det inte är flyttad under "extra".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp, jag har köpt begagnat photoshop och kan inte lägga in det i min Mac....

När jag ska installera kommer en information upp där det står:

Du kan inte öppna programmet "photoshop" eftrsom Classic-miljön inte längre stöds.

 

Vad betyder detta.....har jag kastat pengar i sjön....ledsen jag.

 

 

Ja du har kastat pengarna i sjön...vad fick du betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har kastat pengarna i sjön...vad fick du betala?

 

Jag fick en massa skivor och alla går att använda i WindowsXP så jag kan lägga in dom i det som jag också har på dagorn-

Men jag har fått en ny skiva där det står Mac OS X/Mac OS 9 classic. Det går inte heller att lägga in...skrutt också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa GIMP, det är gratis och funkar ungefär som Photoshop, behöver bara X11 som, om det inte är installerat redan, finns på systemskivan om det inte är flyttad under "extra".

 

Jag har använt det men klarar det inte då jag är över 60 år och min engelska är urusel.

Jag har för länge sedan gått på kurs i photoshop och har en egen hemsida och vill kunna göra mer av bilder....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera dig att leta efter Photoshop Elements 2 eller 3 på t.ex. Blocket eller Tradera. Båda fungerar att köra på en Intel-Mac (åtminstone med system 10.4 Tiger), även om "experterna" skulle säga att det går alldeles för långsamt.

 

PS Elements 2 borde man få för under 100-lappen, och det är samma installationsskiva för Windows och Mac. Elements 3 är förstås lite modernare, men tänk på att det är olika versioner för Mac respektive Windows. Gäller att skaffa rätt version från början. Osså se till att det är en svenskspråkiga skiva du får tag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera dig att leta efter Photoshop Elements 2 eller 3 på t.ex. Blocket eller Tradera. Båda fungerar att köra på en Intel-Mac (åtminstone med system 10.4 Tiger), även om "experterna" skulle säga att det går alldeles för långsamt.

 

PS Elements 2 borde man få för under 100-lappen, och det är samma installationsskiva för Windows och Mac. Elements 3 är förstås lite modernare, men tänk på att det är olika versioner för Mac respektive Windows. Gäller att skaffa rätt version från början. Osså se till att det är en svenskspråkiga skiva du får tag på.

 

Jag har en 10,5,6 Leopard så inget av det funkar tror jag....får väl gå över till PC när jag vill göra något med bilder...för GIMP har jag svårt med, det funkar inte som jag tror det ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett litet snabbtest: Jag har OS 10.4.11 installerat på min MacMini, men har 10.5 installerat på en bootbar extern disk. (tycker bland annat att mapp-ikonerna är så gräsligt fula i Leoparden att jag inte kör den till vardags.)

 

När jag startar från Leoparden, 10.5, går det inte att installera Adobe Photoshop Elements (1). Det går att installera PS Elements 2, men sedan kan man inte starta programmet! PS Elements 3 går både att installera och starta. Jag gjorde några enkla tester och det hänger sig åtminstone inte med det samma. Borde alltså fungera.

 

Graphic Converter är annars ett alternativ. Jag har haft det länge, men egentligen inte utforskat möjligheterna så mycket. Man luras lätt av namnet, men de flesta redigeringsmöjligheterna finns där. Demo-versionen går också att köra hur länge som helst, bara man står ut med den långsamma uppstarten. Annars är det ju inte så farligt med 350 kronor heller. Det får man inte en kväll på krogen för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Leopard i allmänhet är bara irriterande och onödigt ögongodis och förstör Finder totalt.

Tiger är vad som gäller tills vidare.

Jag har Photoshop 7 på Intel, Tiger, och det fungerar.

Men den verkliga lyckan är att ha en Mac som klarar (nästan allt) Classic.

Skaffa en en G4 eller G5 (ganska billiga) så fungerar allt gammalt.

Saknar verkligen OS9. Då visste man vad som hände och man hade full kontroll.

(Inga "you don't have permission" etc.)

Man kunde KOPIERA en hel systemmapp utan problem och utan "hemliga" filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ska nog inte tala mer om OS9. Men med maxat RAM hängde sig ingenting. Någon omstart i värsta fall. Men det bästa var att man lätt begrep allt och ingenting var hemligstämplat. Man kände alla systemfilerna som i sin egen ficka. Och det var aldrig tal om någon admin uppe i molnen, otillgänglig för dödliga. Men nej, nu är det Tiger, men definitivt inte Leopard – kosmetika, och Finder-marodör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off topic, nja. Men självklart tilldelade jag så mycket minne som möjligt till de viktigaste apps, och då aldrig crash.

 

Viktigare om Leopard: Om jag nogsamt och överskådligt arrangerat mina 4 HD-fönster med undermappar, struntar Leopard i det och lägger allting i mitten i en enda röra. Bara att börja om från början. Och så var det där med sidokolumnen och verktygsraden, hopslagna till ett enda kommando – gör mig galen. Nej, ge mig Tiger tills Apple slutar fatta mina beslut åt mig. För att inte tala om "Staples" ... får inte bestämma själv där heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...