Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X?


macgoran

Rekommendera Poster

Jag vet inte om detta är det rätta forumet för min fråga, eller om jag skulle ställa den i OS X? Hur som helst. jag har en iBook 466mhz med 192mb ram, kör OS 9.2.2. Nu har jag börjat bli lite sugen på OS X.

Kommer det att fungera bra på min maskin, mer internminne kanske?

Finns det mer att tänka på, firmwareuppdateringar etc.

Om jag inte trivs med X:an kan jag återgå till 9:an?

Skall jag partionera hårddisken mm?

Tacksam för synpunkter

 

/Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS X kommer att gå på din maskin men det blir inget fartmonster direkt.... 9-an känns nog snabbare men X-et blir STADIGT!!

 

192 MB RAM blir inte bra... 512 får du räkna som minimum för X, gärna mer...

 

Frömodligen firmwareuppgradering. Läs installationsmanualen NOGA!! Är du osäker så kom igen.

 

iBöckerna har ju små hårddiskar. Om du inte har bytt upp dig så är väl frågan om det går... Du kan ju partitionera HD-n för att kunna kasta ut OS X om du tröttnar. Det underlättar ju.... Efter 4 Macar har jag inte partitionerat någon HD och jag ser inte behovet som hemanvändare.

 

Installera OS X på en nyformatterad och fin HD med ett fräscht OS 9.2.2 så minimerar du problemen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en ny hårddisk till din ibook. Den måste ha partition som inte får var över ett visst antal gigabyte (jag vet ej exakt vilken storlek som gäller för ibooken) plus en till som får vara så stor som det går. Stoppa dessutom in extra minne.

 

I vissa lägen upplevs os x som snabbare än os 9 i andra lägen långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

iBooken ska inte vara bunden till partitioner på 8 gigabyte. Det gäller endast Beige G3 och iMac t.o.m rev D. iBooken ska klara alla storlekar.

 

Panther äter hårddisk. En installation ger 150.000+ filer och inte ens 10 gig räcker långt när man vill fylla disken med egna program och dokument. Ja om, man nu inte bara ordbehandlar och läser e-post förstås. Minnet i de gamla iBookarna är officellt på max 320 megabyte. Vet inte om det finns 512:or som fungerar. 320 megabyte (64 MB inbyggt + 256 MB modul) är iofs okey om man inte har så stora krav. Gränssnittet i OS X är lite trångbott på gamla iBookens 800 x 600-skärm.

 

Tänk även på att OS X kräver nya programversioner. Annars körs dina program bara i Classic-läget som är som en långsammare och bråkigare version av OS 9.

 

Annars är det en utmärkt OS 9-maskin du har och mitt råd är att låta den förbli en sådan. Risken är annars att OS X mest blir en besvikelse.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör OSX på min iBook 500,(Dual) men har förstås max RAM, 640MB

Hårddisken på 10GB håller jag alltid fylld till max 6GB, sen flyttar jag över på extern disk.

Flyter på hur fint som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter och åsikter.

Jag behåller antagligen OS 9 tills jag köper en ny dator.

Som det är nu fungerar 9.2.2 utmärkt.

 

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Badmonstret

Jag "kan! egentligen inget om detta ämne, men hade själv samma fråga för ett tag sedan. Jag ahr en iBook 10 gb HD, 320 mb, 466 mhz. Körde os 8.6 (tror jag?) Efter mycket funderande bestämde jag mig för att prova. (Hade bytt upp ramminnet innan från 192 till 320) Kör nu os 10.2 och det fungerar utmärkt! Inga problem alls! Valde dock bort en del saker vid installationen samt då jag installerade microsoft officepaketet (tråkigt att man behöver använda det egentligen). Använder i dagsläget ca 5.5 gb på hårddisken och då är det kanske 4gb musik... Så det har iaf fungerat utmärkt för mig. Trivs väldigt bra med det nya fräscha operativsystemet -både jag och macen! :D

Passade förresten på att radera hela HD:n när jag bytte operativsystem. Och har inget classic installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vad är det ni väljer bort i OS X ni med små diskar?

 

På min PowerBook G4/800 har jag en testpartition som formaterad är 4,58 GB. Den har ett komplett 10.3.3 minus extra språk/textsystem. Kan inte skala bort så mycket mer eftersom jag då för in en osäkerhetsfaktor när jag testar exempelvis skrivare.

 

Program och sådant är i stort sett bortrensade, de körs från huvudpartitionen, liksom testdokumenten och classic. De enda programmen som är med är de som kommer med OS X-installationen. Ändå käkar det upp 2 gig och ytterligare något gig med temporära filer och virtuellt minne när jag bootar från den partitionen.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min PM G4 kom med 10 gig borta från butik så att säga. Men då var hela iLifepaketet och lite annat med som OS 9.2.2 Körde OS X på G4-an med 256 MB RAM. Det gick men bara till enklare saker och det gick inte att ha så många program i gång.. slängde i 512 MB till och nu är det högt i tak... (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...