Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya Cinema Display


tema

Rekommendera Poster

En bra artikel som man väntat på länge!

http://macworld.idg.se/2.1038/1.207516/nya...p-mot-7-skarmar

(hittade inget robotinlägg om testet så jag börjar här…)

 

Men två invändningar:

 

1. Det är ju inte alls bara MacBook som kan anslutas - artikeln verkar lite gammal… (och nya är kanske lite att ta i, den har ju funnits ett tag nu, men nåväl, rätt ny är den ju trots allt).

 

2. Det hade varit roligt att också för höra något om strömförbrukningen och kanske om vilket typ av panel skärmarna har - för mig så är det ett rätt övertygande argument att man sparar ström (och pengar) med LED. Att få en mätning på hur mycket ström skärmen drar vilande och olika skärmar vid samma ljusstyrka (när en och samma bild visas) vore ju intessant (detta vore ju även i allmänhet intressant när nya prylar testas).

 

Annars en toppentest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man blir ju sjukt sugen på att köpa en Cinema Display till MBP som man har efter att ha läst det testet. Tyvärr så rymms inte 8000kr + för en skärm oavsätt märke just nu i budgeten. Man får väll spara och längta så länge...

 

Dock så påminndes jag att jag skulle ändra gamma till 2,2 istället för 1,8 när jag läste testet. Tack för det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Testet gjordes dec/jan så det var en bra tag före senaste Mac-lanseringarna. I tidningen finns en tabell med vilka paneler som sitter i skärmarna samt mer info kring själva testande. Bland annat att jag mätt hur vitpunkten förändras när man ändrar ljusstyrkan till något som fungerar i normal rumsbelysning. Det är bara Apples och Eizos skärm som klarar att sänka ljusstyrkan och fortfarande hålla sig acceptabelt nära D65.

 

Mätning av elförbrukning: I wish! Pålitliga mätare kostar en del och jag har ännu inte hittat någon av lämplig sort som jag har råd med. Tips mottages gärna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tidningen finns en tabell med vilka paneler som sitter i skärmarna samt mer info kring själva testande.
Aha. Appleskärmen har väl IPS i alla fall (även om dom verkar erkänna/medge det i sin egen produktinformation…)?

 

Bland annat att jag mätt hur vitpunkten förändras när man ändrar ljusstyrkan till något som fungerar i normal rumsbelysning. Det är bara Apples och Eizos skärm som klarar att sänka ljusstyrkan och fortfarande hålla sig acceptabelt nära D65.
Ja, testen kändes ordentligt genomförd, man fick svar på det man undrade och den var varken överteknisk eller simpel. Bra jobbat! :kaffe:

 

Mätning av elförbrukning: I wish! Pålitliga mätare kostar en del och jag har ännu inte hittat någon av lämplig sort som jag har råd med. Tips mottages gärna. :)
Du kanske kunde göra en test av elmätare! :D:D

 

Nåja, vi får väl hoppas på att du på något sätt kan lägga vantarna på bra mätare, det blir ju bara viktigare och viktigare (Intel t.ex. verkar ju lägga ner rätt mycket kraft på att gör strömsnålare och inte bara snabbare processorer, Apple med LED, osv. - vore ju kul att veta vad det i praktiken innebär).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kändes ju bra att få bekräftat vad man redan hade på känn - att LED Cineman är riktigt bra :borstatanderna:

 

Tycker det borde poängteras tydligare överlag att skärmen är mer lämpad för MB'n än MBP'n då den saknar FW800 kontakt.

Kommer nog skrota min 24" så fort det kommer en ny 30" (med FW800)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...