Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PB fungerar med adapter men laddar inte


torsig1967

Rekommendera Poster

Någon som känner igen detta probelm?

Powerbook 15" alu (1.33 GHz)

 

1. Fungerar perfekt med nätadapter.

2. Nätadapterikon kommer upp (stickpropp inne i batterisymbolen uppe till höger) men kapaciteten ligger kvar på 0%.

3. Lysdioden på nätadapterns sladd lyser inte alls.

 

Övrigt:

a. Batteriet fungerade perfekt för två dagar sedan, har också provat med ett helt nytt batteri med samma resultat.

b. Har provat PMU reset [shift][control][alt][POWER BUTTON]

c. Batteriet kallt = totalt overksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ganska vanligt problem. PMU-återställning är lösning 1A - pröva igen!

 

Pröva annars med annan nätadapter, kolla så att det inte är glappt någonstans, smutsiga/oxiderade kontaktbleck och liknande. Batterier kanske laddar ifall du pressar mot undersidan. Det händer också att laddkretsarna slutar fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt problem. PMU-återställning är lösning 1A - pröva igen!

 

Pröva annars med annan nätadapter, kolla så att det inte är glappt någonstans, smutsiga/oxiderade kontaktbleck och liknande. Batterier kanske laddar ifall du pressar mot undersidan. Det händer också att laddkretsarna slutar fungera.

 

Tack för tipsen. PMU-hjälpte inte, om du menar ctr+alt+shift+power, samt alt+cmd+p+m.

Det blir nog till att köpa en Macally-laddare och se om det hjälper.

 

Med "laddkretsarna", menar du kretsar i själva datorn?

Då är det lämna in som gäller antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddare från Macally, allt funkar igen.

Case closed.

 

Andra nätadaptern från Apple som lägger av. Deras nätadaptrar suger. Vore det inte för deras kontakter (som inte finns i lösvikt) skulle jag köpa en laddare på Clas Ohlson. De brukar hålla bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra nätadaptern från Apple som lägger av. Deras nätadaptrar suger. Vore det inte för deras kontakter (som inte finns i lösvikt) skulle jag köpa en laddare på Clas Ohlson. De brukar hålla bra.

 

Går det inte att använda de två du har över nu och transplantera över kontakterna till CO-laddaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Bra att det löste sig, surt att Apple prylar inte håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Är det vanligt att laddarna inte funkar, för några dagar sedan så dog min ena laddare, den vägrade vara med. Hade en extra som jag har använt som extra vid soffan, men idag så slutade den ladda, testade att ta ur den och sätta i igen, och starta om datorn men inget hjälpte, tillslut sa det "poff" när jag satte i den.

 

Sambon som kan datorer skruvade isär datorn för att se om det gick att se något, men datorn ser hel ut, var lite skit på delen som sitter i datorn där man trycker in kabeln, vi rengjorde och skruvade ihop datorn. Då funkar det att ladda i ca 30sek sen slutar den ladda. Så under den tiden kan vi starta datorn men sen dör den när den slutar ladda.

 

Så datorn verkar få ström men kabeln fungerar bara en kort tid. Någon som varit med om liknande eller har någon idee på vad det kan vara. Om det är strömadaptern som pajat igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara problem med både laddare och just kontakten i datorn på IB/PB-modellen.

 

Du har ingen du känner som har laddare du kan prova med? Annars får du fråga snällt hos en APR om de kan testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...