Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur snabb är en G4


Poopster

Rekommendera Poster

Hej!

 

Eftersom jag vet att det här med GHz egentligen inte säger så mycket om hastigheten på processorn (intel ska sluta ange det, och istället ha en beteckning i stil med AMDs) undrar jag lite om iMacs processor. Min kommande iMac har en G4 på 1,25 GHz. Finns det något bra sätt att jämföra dess hastighet med just Pentium processorn? Eller AMDs? Hur snabb är den jämförelsevis? 1,25 GHz låter ju rätt fjuttigt, om man bara ser till siffran. :blink:

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lastbilsdiesel varvar max 2500 rpm... En modern japsracehoj kanske varvar 16-18.000 rpm... Vem utför mest arbete?? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i tråden bredvid som handlar om samma sak så upplever jag ingen större skillnad på min PM 1,25 än grabbens PC på dubbla pappersprestandan. Naturligvis arbetar den olika beroende på vad som ska processas.... Att Man väljer Mac har med lite andra tankar att göra. G5 visar ju att Mac är med på banan och att Apple och IBM har ett samarbete bådar ju gott för framtiden. IBM är enligt min uppfattning minst lika bra tekniskt som INTEL eller AMD. Problemet är ju när man har köpt.... så blir man ju efter oavsett vad man har köpt.... men Apples grejor har längre livslängd praktiskt sett och kanske också mekaniskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten har egentligen ingen betydelse utan hur uppgiften utförs och där är G4 mycket bättre mindre krascher och omstarter som följd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lastbilsdiesel varvar max 2500 rpm... En modern japsracehoj kanske varvar 16-18.000 rpm... Vem utför mest arbete??  ;)

En till 100% korrekt jämförelse. En processors "Hertz" (klockfrekvens) är exakt samma sak som en motors varvtal. Om man jämför samma motor med samma utväxling så utför den alltid mer arbete på högre varvtal. Samma sak med en processor i en dator. En G4:a på 1GHz är alltid snabbare än en G4:a på 733MHz, så länge inget annat ändras på. Men om det inte är samma processor man jämför så skulle det lika gärna kunna vara en elmotor i en radiostyrd bil och en flerlitersdiesel i en lastbil man jämför, även om skillnaderna per klockcykel aldrig är så extrema i moderna processorer.

 

 

Och den dator som utför mest arbete per tidsenhet är i nittionio fall av hundra den med bäst operativsystem och programvara för användaren, inte den vars processor kan bearbeta mest data per sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...