Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iBook segar i starten. Aktivitetskontroll på högvarv


Winbo

Rekommendera Poster

Hej !

När jag startar min iBook G4 med 1,42 GHz och 1 GB internminne så börjar något som heter "find" ta processorkraft. Det är inte finder. Är det Spotlight som indexerar eller är det någon som vet vad det kan vara ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen Cronscript som körs eller Sherlock som indexerar.

Som vanligt finns det ingen ver. av OS X att relatera till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig. Kör med senaste uppdateringen av Leopard. Vad är Cronscript ? Sherlock behöver jag väl inte fundera på eller när det gäller Leopard. Tack för ditt snabba svar. Kan du hjälpa mig mer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

find används av OS X för att leta reda på bland annat loggar och filer som behöver rensas ut och liknande. Om den tar all kraft kan det bero på problem med exempelvis systemcache eller filkatalogen. Det första du ska testa är en säker start (håll ned skift) följt av en normalt omstart. Detta rensar ut loggar, cache med mera och kan ta ganska lång tid.

 

Är det samma problem efteråt, kör igång Skivverktyg och kontrollera hårddisken. Du kan behöva starta från OS X-dvd:n och reparera skivan därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppentips. Skall kolla detta när jag kommer hem ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade bra Thomas ! Tack för tipset. Underbart Forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vilken del hjälpte? Säker omstart eller reparation av filkatalogen genom att starta från dvd-skivan? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta !

 

Det var säker omstart som hjälpte. Kan kanske vara bra att göra detta ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...