Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får jag min röst att låta bättre?


JvA

Rekommendera Poster

Jag ska spela in en instruktionsfilm som jag har tänkt att lägga en speakerröst till. Föga förvånande så låter min röst knarrig och inte alls speciellt bra, inte i det här sammanhanget iaf.

 

Finns det nåt bra sätt som jag kan ändra om min röst så att den låter iaf lite tuffare? Något program som fixar sånt, det kanske är enklare än man tror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det nåt bra sätt som jag kan ändra om min röst så att den låter iaf lite tuffare? Något program som fixar sånt, det kanske är enklare än man tror?

Nej. Tyvärr. Du kan använda effekter och förvränga den till oigenkännlighet, men då är det inte din röst längre...snarare en digital robot. Prova istället att förvränga den själv - talövningar - tala i lägre register - förställ dig - spela en "roll". Använd sen hård komprimering (compressor/limiter) när du spelar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodu tack! :-) Vi har haft tokkul här med olika röstlägen och andra manuella talövningar. Fast särskilt seriöst blir det ju inte när man pratar som Nasse tex.

 

Det spelar ingen roll om det är min röst eller inte, bara rösten säger det jag vill att den ska säga, på ett bra sätt.

Vad är det för program man har för att förvränga ljud tex.? Jag antar att de stora musikprogrammen fixar sånt, men det är lite overkill för mig. Finns det några enklare/billigare varianter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Du vill alltså inte låta mänsklig. Det är effektröst du är ute efter. Då finns massor. Skaffa ett ljudprogram - t.ex. Spark - och därtill pluggar (VST-pluggar funkar). Hård limitering, pitcha, vocoder (!), distortion, flange och chorus. Pitchning kommer att ge dig en kreativ kick :-). Man höjer eller sänker tonläget UTAN att påverka tiden. Ett mirakel som inte var möjligt på analoga tiden. Hyfsat snabb dator krävs. Har du bara ett program (Spark, Peak, etc) så finns det en uppsjö pluggar som kan göra om din röst totalt. Resultatet går givetvis inte att använda till något "seriöst" som t.ex. en dokumentärfilm, men till mycket annat. Det är alltså effekter vi talar om.

 

En bra speakerröst är värd guld. I USA har dom egna agenter och tjänar grova pengar. Ingen digital teknik kan idag processa en människoröst så att det på andra sidan kommer ut en annans röst. Teoretiskt kan man föreställa sig att detta skulle vara möjligt, men idag finns inte dessa enorma algoritmer - det är alldeles för många parametrar i människorösten - en veritabel fraktal. Man har programmerat och laborerat med talsyntes i 30 år och...tja...har du hört dagens avanserade talsyntes? Det låter inget vidare. Datorer är trots allt väldigt primitiva jämfört med naturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ett klargörande ifall jag skrev lite otydligt. Min normala röst låter inte som Nasse, men det var relativt enkelt att härma honom!

:sorry:

 

Ok, tack för tipsen. Jag laddade hem en demo av peak för att testa lite. Egentligen förstår jag inte vad det är jag gör när jag ändrar lite parametrar här och där, men kul låter det iaf! :)

 

Det är som du kanske har förstått inte nån seriös, seriös intruktionsfilm, utan en golfintruktionsfilm mest på skoj. Vi får väl se vad det blir av rösten.

Tack för hjälpen iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rak i ryggen. Tala med magstödet. Tala tydligt och lugnt. Har du en kraftig dialekt, se till att uttala tydligt. Var inte rädd för att tala högt. Vanligt är att man sitter hemma och spelar in sin röst och inte vill störa grannarna, brorsan eller nån annan i huset, och att man tycker det är lite pinsamt. Men talar man högt och tydligt, ända till avslutningen av orden, med en lugn och till ämnet passande attityd i rösten så kommer det nog låta bra.

Sen är ju olika folk olika bra på att tala.. men med lite träning kan nog även den som känner sig kraxig och ynklig i rösten få till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...