Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

mbp klickjud och allmänt tok


niclas_holmstroem

Rekommendera Poster

niclas_holmstroem

tjena

min flickvän ringde alldeles nyss i full panik då hennes mbp (sista versionen av den "gamla", inte unibody). uppförde sig riktigt konstigt. Det började med att photoshop hängde sig, det har tydligen hänt två ggr tidigare dom senaste dagarna, När hon sedan gick ut på internet så började datorn att fylla i mellanslag och bokstaven b överallt där hon klickade ungefär såhär:

bbbbbbbbbb b b b b b bbbbbbbbb bbb bb bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbb b b b bb b bb b bb b bbbbbbbbbb

när hon sedan startade om datorn var problemet fortfarande kvar, photoshop krachade igen och den här gången började datorn fylla i b och mellanslag av sig själv i adobes Crash-report fast hon inte ens hadde klickat på den, den håller på till man stänger ner det fönstret. Detta följdes av ett starkt högfrekvent klickljud i snabb tackt, låter som när en delfin komunicerar ungefär, jag lyssnade på det genom telefonen men hade svårt att avgöra om det var mekaniskt eller kom från högtalarna, men jag är ganska säkert på att det lät mekaniskt..jag sökte lite här på forumet och kommer över en sida där man kan lyssna på hårdiskar som har eller håller på att gå sönder, och ljudet var ganska lika dom jag kunde lyssna på där, fast mycket snabbare och utan paus.

Hon säger själv att varken B tangenten eller mellanslag sitter fast, och det hände alla gångerna i photoshop och jag tror det var när hon öppnade bridge (photshops hålla reda på filer program).

jag har tyvärr inte tillgång till datorn själv men visst låter det konstigt?

 

jag kan förstå om hårdisken pajjat men varför skulle tangeterna go nuts av det?

låter väll inte som ett virus heller? eller finns det sådana som gör att det ser ut som att allt har pajjat ur?

kan någon ha tagit över hennes dator på något sätt, eller kan filer i photoshop blivit korumperade och göra så att något av dom här sakerna händer?

 

finns det någon som har en aning är jag tacksam för svar

mvh niclas

ps jag är inte super på datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niclas_holmstroem

hej igen, jag har fått lite mer info...meynerna håller på och hoppar och styrplattan beter sig konstigt,det händer inte bara i photoshop..hon provade att starta från skiva och då slutade datorn att skriva bbbb b bbbb bb b bb b b bbbbbbbbbb..där i terminalen(?)..men "hoppandet" och konstiga styrplattan problemet är kvar, ljudet var inte mekaniskt utan gick att få bort genom att sänka ljudet..håller på att instalera om osx nu. På en macstore i stockholm

sa killen i kassan att det var logickortet(moderkortet?) och skulle kosta 10 000 att fixa...på apple support

ville dom inte säga så mycket utan att få en massa betalt, men han sa i vilket fall att han inte trodde det var hårdvarufel...aja vi får väl se

skriv gärna något här om ni har någon ide...annars får vi se vad om installatonen gör, provar att göra en sån där där man får behåla det som är på datorn först. om det inte fungerar får hon väl testa att ta bort allt och göra en ordentlig sån ominstallation där allt försvinner.

 

som sagt så sitter jag inte på plats bredvid datorn och är själv inte supervass, jag förmedlar bara vidare

hare bra

niclas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på ålder om du har garanti kvar på datorn. Löser det inte sig med en ominstallation så är det hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Låter nästan som någon spillt vatten i tangentbordet eller liknande. Men pröva med en arkivera/installera av OS X. Är det lika knasigt efter det så vet ni att det inte har med systemet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

niclas_holmstroem

tjena tack för svaren, jag tänkte också på en smäll i golvet eller vatten spill men det har inte hänt vad hon vet.

jag pratade med henne nyss och det värkar som att om-installationen gjort susen...hoppas att det håller sig...men om det gör det(fortsätter att fungera),

visst måste det ha varit ett ganska skumt mjukvaru fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Eller så var det kall dator+varmt rum=kondens som har dunstat av nu. Vi får nog aldrig veta.

 

Bra att det fungerar igen i alla fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...