Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac med BluRay brännare?


masso

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag var inne och rotade i iMacen i helgen då jag satte i en större disk och började fundera på om det kan gå att trycka in en bluray brännare i iMacen.

 

Ett par funderingar:

 

Om jag skaffare en laptop inslot BluRay brännare så borde den passa, då den som sitter i ser ut som en vanlig laptop optisk enhet?

Hur blir det med drivrutiner?

bränningsfunktionen stöds av Toast, så det kan inte bli några problem?

 

Jag har fattat det som det inte finns något bluray film uppspelningsstöd i OSX, detta är dock inget problem då jag enbart vill bränna bluray, inte spela upp bluray filmer.

 

Hur ser era tankar ut i ämnet? Har någon försökt/lyckats?

 

//Masso

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om du ger dig på det experimentet vore du förmodligen den förste i landet som testar. :)

 

Annars finns möjligheten: http://store.fastmac.com/product_info.php?products_id=338

 

Frågan är om det är värt besväret. En extern brännare är billigare, enklare och inte alls lika garantiupphävande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag sett sidor som specialicerat sig på att sälja blu-ray enheter till Mac Pro finns det nog inget som hindrar det från att fungera även på iMac.

Både Mac Pro och PowerMac använder helt vanliga brännare med släde. Frågan är hur mycket special är brännaren i en iMac? Till att börja med måste öppningen vara på EXAKT rätt ställe, annars får du inte in skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Jag har fattat det som det inte finns något bluray film uppspelningsstöd i OSX, detta är dock inget problem då jag enbart vill bränna bluray, inte spela upp bluray filmer.
Hur skulle man kunna spela blueray på OS X när inte Apple har det dära stödet i systemet?

Vem har pratat om uppspelning? Inte i denna tråden i alla fall.  ;)

(Nej, man kan inte spela upp BluRay.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har pratat om uppspelning? Inte i denna tråden i alla fall. ;)

(Nej, man kan inte spela upp BluRay.)

 

Ju ja gjorde för en stund sedan. Aha hade varit fint om man kunde spela upp blueray filmer på OS X. Får väl spara till en stor LED HD-Tv med en blueray spelare istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Night Prowler

Jag trodde att man kunde se på bluray filmer i en mac om man hade en extern bluray spelare. Men så är det alltså inte? :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens med VLC eller liknande!?

 

Nej. Alla BD är krypterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan om du fixar windows på macen och spelar upp den där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara en tidsfråga innan bluray kommer att stödjas. Det är en standard som är spikad och det finns inga alternativ. Bara att rätta sig i ledet och le ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mig är optisk disk något som har med film att göra.

 

Optisk disk i datorn börjar bli lite omodernt.

 

Tror inte att majoriteten av befolkning har behov av den längre, ännu mindre Blu-ray.

 

Har själv inte använt mina dvd-spelare i datornerna de senatse året mer än till att installera vissa program som ej gått att ladda ner via tillverkaren hemsida.

 

Jag tycker man kan skippa brännare och göra datorerna mindre eller ge plats år ram eller liknande.

 

De som verkligen behöver kan köpa externa. som ju idag knappt kostar något alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mig är optisk disk något som har med film att göra.

 

Optisk disk i datorn börjar bli lite omodernt.

 

Tror inte att majoriteten av befolkning har behov av den längre, ännu mindre Blu-ray.

 

Har själv inte använt mina dvd-spelare i datornerna de senatse året mer än till att installera vissa program som ej gått att ladda ner via tillverkaren hemsida.

 

Jag tycker man kan skippa brännare och göra datorerna mindre eller ge plats år ram eller liknande.

 

De som verkligen behöver kan köpa externa. som ju idag knappt kostar något alls.

 

Det är ju snyggt ha en på Mac datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mig är optisk disk något som har med film att göra.

 

Optisk disk i datorn börjar bli lite omodernt.

 

Tror inte att majoriteten av befolkning har behov av den längre, ännu mindre Blu-ray.

 

Har själv inte använt mina dvd-spelare i datornerna de senatse året mer än till att installera vissa program som ej gått att ladda ner via tillverkaren hemsida.

 

Jag tycker man kan skippa brännare och göra datorerna mindre eller ge plats år ram eller liknande.

 

De som verkligen behöver kan köpa externa. som ju idag knappt kostar något alls.

Ja optisk disk har ofta med film att göra och film redigeras på datorn.

Därför vore det önskvärt med Bluray-stöd hos Mac.

Det känns surt att sitta och redigera högupplöst film och sedan behöva bränna ut det på DVD så att det ser ut som skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du "opererar" in en blu-ray spelare i imacen så kommer du få svårt att sälja(om du kommer göra det senare) för alla kommer tro det är en bluff eller en billig piratkopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du "opererar" in en blu-ray spelare i imacen så kommer du få svårt att sälja(om du kommer göra det senare) för alla kommer tro det är en bluff eller en billig piratkopia.

Det tror jag inte, är ju bara förklara att man har bytt ut den interna mot en BD :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja optisk disk har ofta med film att göra och film redigeras på datorn.

Därför vore det önskvärt med Bluray-stöd hos Mac.

Det känns surt att sitta och redigera högupplöst film och sedan behöva bränna ut det på DVD så att det ser ut som skit.

 

Men vad jag förstod så går det att bränna Bluray på Mac, men man kan inte titta på det?

 

Själv bränner jag sällan ut något videomaterial på diskar längre. Ska jag visa upp någonting så kopplar jag antingen laptopen till tv-n eller renderar ut till en PS3-kompatibel videofil och visar via PS3 på tv-n i stället. Bluray-diskar är dyyyra i vilket fall som helst.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag förstod så går det att bränna Bluray på Mac, men man kan inte titta på det?

 

Själv bränner jag sällan ut något videomaterial på diskar längre. Ska jag visa upp någonting så kopplar jag antingen laptopen till tv-n eller renderar ut till en PS3-kompatibel videofil och visar via PS3 på tv-n i stället. Bluray-diskar är dyyyra i vilket fall som helst.

 

 

/ Kiwi

 

Ponera att man vill kunna pracka på vänner och släkt sina enligt eget tycke fantastiska HD-filmade

alster.

Vilket format kan vara enkelt att skicka och för mottagaren att nyttja.

 

Egeninspelad film på BluRay-skiva i fickan är väl inte helt fel

om någon plötsligt blir nyfiken och en BD-spelare finns tillhands.

 

salakalle :crossfingers: hälsar. Må väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag gillar ju "film på USB"-lösningen bättre än engångsplastskivor.

 

Att sedan folk man känner springer och köper nya 27"-iMacen, som har högre upplösning än HDTV, gör inte valet svårare. B)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det går väl fortfarande att bränna en avchd-skiva på dvd och spela upp i (nästan) alla stationära bluray-spelare? Har inte koll på vad iMovie kan skapa vad gäller avchd så rätta mig gärna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...