Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fettfläckar på tangentbordet?!


tuesday

Rekommendera Poster

Jag köpte för ett tag sedan min första Mac, en Macbook 13" alu. Nu efter ca 3 månader har vissa tangenter på tangentbordet börjat bli "blanka" och inte mattsvarta som de var vid nyskick. Jag har alltid varit väl medveten om att svarta tangenter har en tändes till att bli blanka av fett, så jag har nästan alltid varit noga och tvättat händerna innan jag sätter mig vid datorn. Trots detta blir de med tiden lite mer blanka.

 

Jag har letat runt en del på forumet och prova diverse rengöringstips och inte ens med en lite klick diskmedel/YES försvinner fettfläckarna ifrån tangentbordet. Är det någon mer som upplevt samma problem och har en smidig lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma "fenomen" på min vita MacBook och mitt Apple Wireless Keyboard som har vita tangenter. Kan det vara så att när datorn/tangentbordet är ny/nytt så har tangenterna en lite trög yta. Denna yta slits efter ett tag bort på de tangenter som används ofta och de framstår då som "flottiga".

 

Du skulle se touchpaden på min 5 år gamla Acer laptop. Den e helt blank :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att du nött ned den matta ytan så att den blivit blank. För om inte yes eller dyl. får bort fläckarna så borde det blanka inte vara fett.

 

Har själv en MBP alu, har inte ens tänkt på om mina tangenter är blanka eller matta, ser det inte som något problem direkt. Det enda som kan vara lite störigt är att om man stänger skärmen utan en duk eller papper mellan tangentbordet och skärmen blir det fyrkantiga fettfläckar efter fettet på fingrarna, spelar ingen roll hur rena händer man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ja. Jag har kvar den vita plasten som låg mellan skärmen och tangentborde på min MacBook när den levererades.

Är i sjukligt behov av att spara på originalförpackningar och emballage :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, jag antar att det är ner nött på tangenterna då. Inte så mycket att göra åt i det läget ;)

Tack för snabba svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...