Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Prestanda Mac mot PC


zweigel

Rekommendera Poster

Jag funderar på en sak...

 

Hur mycket 1Ghz G4 är i Pc prestanda?

 

 

Ska byta till Mac, men för att jag ska få en bättre bild av prestandan så vill jag

kunna jämföra med PC.

OK Låter konstigt men så är det =)

 

Tacksam för svar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Jag funderar på en sak...

 

Hur mycket 1Ghz G4 är i Pc prestanda?

 

 

Ska byta till Mac, men för att jag ska få en bättre bild av prestandan så vill jag

kunna jämföra med PC.

OK Låter konstigt men så är det =)

 

Tacksam för svar..

Hej!

 

Går inte direkt att jämföra olika processorer exakt utan det varierar beroende på vilken uppgift man utsätter den för. G-4 processorer har ju en så kallad Velocity Engine som arbetar med 128 bitar i stöten vilket gör den snabb på grafikbearbetning typ Photoshopande och animering. För kodning och sådant typ DVD så är en PC betydligt snabbare samt i Spel då pga de kassa grafikkorten i konumentmacarna tex iMac(till Power Mac G-4 och G-5 finns bra kort) som dessutom ej är utbyttbara på tex iMac så mac är defentivt ingen gamermaskin och spelutbudet är således inte det bästa. Om du är inne på att hacka och tweaka så är möjligheterna på mac mindre än på Windowsmaskiner. Om du har tänkt dig att använda din dator som renodlad HTPC så är Mac (förutom då möjligtvis G-5'an) defenitivt inget bra val då det ej går att få tex digitalt ljud ut(gäller ej G-5) och bildkvaliteten är sisådär vid Tv ut(kräver speciell Apple videoadapter).

 

Återigen till processorjämförelsen man kan i medeltal säga att en iMac med G-4 processor på 1 GHz motsvarar ungefär på PC sidan en PC med en Athlon XP Processor på 1.5Ghz eller en P4 på 1.8GHz vad gäller upplevelsen av snabbhet.

 

Sammanfattningsvis med en PC med Windows XP finns det större möjligheter om du tänkt dig datorn som en Hem PC som skall kunna användas till nästan vad som helst på nöjessidan.

 

Macen är dock bättre på effektivitet vid arbete typ bildredigering,animering webbredigering, Stabilitet(OS X är bättre än XP på det samt har bättre multitasking). En Mac kan därför i vissa lägen då tom kännas ännu snabbare än en PC med 3.2GHz eftersom vissa processer i Windows drar ner datorn tillfälligt. I OSX så kan inte en applikation påverka en annan på det sättet!. Därmed inte sagt att macen är helt ute på nöjesfronten. Numera finns massor av lösningar till OSX på olika problem som tidigare macar med klassiskt Mac OS ådrog sig. Finns dock fortfarande icke lösta roblem på macfronten tex DivX stödet är begränsat!.

 

Apples största problem på konsumentsidan är idag dock att de är för dyra för normalkonsumenten samt ligger 1.5 år efter i prestandakriget!(gäller ej G-5 men det är ju knappast en konsumentmac utan proffsmaskin)!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl redan skrivet i tidigare inlägg, men det sdkadar inte att skrivas igen.

 

Ska datorn användas för hembruk, är det mjukvara som avgör vad man ska köpa. Det som är viktigt, är att kolla hur lätt det är att använda, hur man trivs, och om de program man vill ha finns.

 

Ska datorn användas till rent beräkningsarbete, där man själv inte sitter med datorn mer än kanske 5 minuter per dag, ska man helt klart köpa det snabbaste man har råd med. Då är det antagligen en Intel- eller AMD som gäller.

 

Inte sagt att prestanda inte spelar nån roll, för vanliga hemanvändaren. Det vet ju alla, en snabbare dator är bättre ;):lol::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på en sak...

 

Hur mycket 1Ghz G4 är i Pc prestanda?

 

 

Ska byta till Mac, men för att jag ska få en bättre bild av prestandan så vill jag

kunna jämföra med PC.

OK Låter konstigt men så är det =)

Det är väl inte konstigt... det är väl vad de flesta funderar på inklusive undertecknad!! Själv kör jag PowerMac G4 1,25 som snabbaste maskin. Grabben har en på pappret dubbelt så snabb maskin men jag upplever inte att det är så i praktiken. Oftast är det ingen skillnad...

 

Min 1,25 har en tilltagen L3 cahce på 1MB och den gör mycket för fartkänslan!!

 

Sen är det svårt att jämföra eftersom man jämför lite Äpplen mot päron... haha...

 

En annan tidsbesparande egenskap är att OSX än så länge är helt besparad från virus..... och håller man sig borta från MS-program till Macen är risken liten för plattformsoberoende MS-elände...

 

Att det i regel är färre moment när man ska installera/avinstallera och greja med datorn spar tid... XP är ju ett stort steg framåt för PC-användare men är ändå inte riktigt så enkelt som Mac... å andra sidan innebär ju OSX lite mer knep och knåp än tidigare...

 

Mina PC-kompisar har under många år hållit på med saker som jag är glad att jag har sluppit som Macägare. De bruka framhålla att allt är så lättåtkomligt när man ska mekka. Det är en verklig styrka med Windows säger de. Jag säger att det är skönt att slippa mecca.... (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kommer verkligheten ikapp... så fort man har köpt sin dator så kommer man på efterkälken oavsett fabrikat...... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel mac har är att många konsument prog. ingår vid leverans. Musik itunes, Video imovie, DVD idvd, Foto iphoto. Köper du en konsument mac som Imac, Ibook el, emac, så ingår appleworks.

Då har du det mesta en hemmaanvändare behöver, utan att betala för extra program

Är du intresserad av att hacka är ju os X baserat på UNIX, du kan köra den som web, ftp och mail server, detta kräver kunskap, men program ofta med eller gratis att ladda ner.

 

Jag sitter själv med en gammal dual 500 och den hänger med på bildbehandling och diverse serveruppgifter.

Så det är inte alltid Mhz som spelar roll, utan behovet.

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Några länkar till prestandatester:

http://www.barefeats.com/pentium4.html

http://www.chaosmint.com/benchmarks/powerm...ac-g5-ps7bench/

http://www.popularmechanics.com/technology...awl/index.phtml

Den sista länken ovan visar bland annat att det är svårt att göra rättvisa tester.

 

OS X mot Windows XP:

http://www.xvsxp.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peter_gavle

Jag har både Mac och en hembyggd PC. Så jag har goda erfarenheter.

 

Ska man spela, då är det pc. Inget snack.

 

Däremot, DV-redigering, Photoshop, Illustrator osv... kreativa program tycker åtminstone jag flyter på bättre på mac rent generellt...

 

Min pc har ett modernare grafikkort är är rappare i skärmuppdateringen... men det är mycket annat som drar ner prestandan. Jag tycker att pc:n alltid har "cachat" mer på hårddisken fast man har lika mycket minne i båda. 512mb...

 

Celeron är ju ingen bra processor heller, men den är på 2,4ghz iaf. Förresten! Digitalt ljud ut går ju på G4 också med ett ljudkort, någon skrev här ovan att det inte var möjligt... öh..!

 

Jag har en G4/466... låter löjligt lite... men funkar JÄTTEBRA i photoshop även med större dokument... skulle lätt säga att den motsvarar åtminstone en pc med 1,4 ghz... även om det är svårt att jämföra...

 

Surfningen på mac har varit ett sorgebarn så länge microsoft var ståthållare... Nu finns moderna Safari och då är det lika snabbt som på PC. Kör panther... ett måste..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar.

 

Nu har jag blivit lite klokare =)

Ja, jag är ingen "gamer" så en Mac blir optimalt för min del.

Jag vill ha något stabilt, snyggt och användavänligt. Är trött på PC och framförallt Windows.

Jämt och ständigt ska det krångla, krasha och balla ur totalt.

 

Får min första mac om ca:a en vecka. Tänkte börja lite lätt med en G4 400Mhz.

Är dock väldigt sugen på en Powerbook 15" med superdrive =)

Men men, man kan inte få allt på en gång.

 

Jag lär dyka upp med fler frågor i framtiden.

Tills dess: Tack och sköt om er =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maybe instead of asking which computer is the fastest, people should ask which is the most useful for what they want it to do.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på en sak...

 

Hur mycket 1Ghz G4 är i Pc prestanda?

 

 

Ska byta till Mac, men för att jag ska få en bättre bild av prestandan så vill jag

kunna jämföra med PC.

OK Låter konstigt men så är det =)

 

Tacksam för svar..

 

Som vissa i tråden redan påpekat så går det inte att rakt av jämföra helt olika CPU arktitekturer med varandra men det finns fingervisningar, för att göra en lång historia kort och mycket förenklad; PPC processorer (som Mac har, RISC baserade) är mer effektiva "per mhz" än vad x86 processorer (som PC kör med, CISC baserade) är; uppskattningarna går mellan 30-50%, dvs en 1 Ghz G4 (PPC 7455) skulle motsv en 1,3-1,5 Ghz Pentium 4.

 

red/ Här finns lite lättsam läsning om CISC resp RISC arkitekturerna, varför dom skiljer sig åt och varför dom inte gör det lika mycket idag;

 

http://arstechnica.com/cpu/4q99/risc-cisc/rvc-1.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...