Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När gjorde du en Typsnittskontroll senast?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Inte alla känner till att korrupta typsnitt eller dubletter kan ställa till det i datorn.

Det finns program som installerar typsnitt också utan ens vetskap, samt många gillar att installera egna typsnitt, och som kan ställa till problem.

 

I Programmappen finns Typsnittsboken, i det programmet finns det ett verktyg som kontrollerar dina typsnitt.

Markera alla typsnitten, gå in under Arkiv och välj Kontrollera typsnitt.

 

post-113-1238448726_thumb.jpg

 

 

Är allt OK ska det se ut så här

 

post-113-1238448755.jpg

 

Får du rapport om felaktiga typsnitt får du ta ställning till hur du ska göra, ta bort eller chansa att fortsätta använda dem.

Rött är allvarligt, gult mindre allvarligt.

 

Ta inte bort typsnitt som Systemet använder. Om jag inte minns fel så varnar datorn och kräver ditt lösenord..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag får nästan jämt ett antal varningar (gult) och inga allvarliga fel (rött).

Typsnitten som är livsviktiga för systemet ska väl ligga i /System som kräver root-behörighet för att ändra och /Bibliotek som kräver admin-behörighet? Det är väl ingen som fortfarande kör på som admin hoppas jag?

 

Det kan vara bra att köra kontroll av alla typsnitt i Typsnittsbok (i Programfoldern) lite då och då med tanke på hur de där mystiska dubletterna tycks dyka upp regelbundet, mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nästan jämt ett antal varningar (gult) och inga allvarliga fel (rött).

Typsnitten som är livsviktiga för systemet ska väl ligga i /System som kräver root-behörighet för att ändra och /Bibliotek som kräver admin-behörighet? Det är väl ingen som fortfarande kör på som admin hoppas jag?

 

Det kan vara bra att köra kontroll av alla typsnitt i Typsnittsbok (i Programfoldern) lite då och då med tanke på hur de där mystiska dubletterna tycks dyka upp regelbundet, mer eller mindre.

 

Har kört det en gång på snart tre år och det var för någon vecka sedan. Inte ett enda fel, men sen har jag inte heller haft behov av att t ex lägga till nya typsnitt. Men om man inte pilar mycket med typsnitt så bör där inte heller bli något fel. Klart det kan påverkas av fel i filsystemet, men inte annars. fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade 19 st gula, tog bort allihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört det en gång på snart tre år och det var för någon vecka sedan. Inte ett enda fel, men sen har jag inte heller haft behov av att t ex lägga till nya typsnitt. Men om man inte pilar mycket med typsnitt så bör där inte heller bli något fel. Klart det kan påverkas av fel i filsystemet, men inte annars. fundersam.gif

Kan komma med installationer av diverse mjukvara som applikationer.

Du vet inte om att typsnitt följer med i många fall varför en koll, några gånger per år, är en god idé (på tal om att städa i systemet för en smidigare och spinnande katt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag också kollat - inga varningar alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig gjort kollen. Nånsin.

 

Jag hade 234 godkända teckensnitt och 24 Gula varningar. Alla gul var Microsoftteckensnitt installerade via MS Office (Arial, Verdana, Tahoma, MS Comic Sans etc.. ) :)

 

Dom får vara kvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...