Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmsläckaren och datorn hänger sig


iTis

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har en 3 månader gammal (ny) macbook i aluminiumutförandet.

 

För ett par dagar sedan har den börjat hänga sig några minuter strax efter att skärmsläckaren gått igång. Detta händer också om jag drar igång den själv på "testa" under "systeminställningar".

 

Det blir ett grafikfel, skärmsläckaren samt hela datorn hänger sig och måste startas om genom att hålla ned av/på-knappen.

 

Jag bifogar en bild på hur det ser ut (tagen med min iPhone = inte bästa kvalitén).

 

Någon som vet vad det kan vara för fel?

 

Om jag ska nämna något om min konfiguration så har jag satt i 2x2gb minne i den, Kingston köpt på Apple Store i Örebro. Annars inget speciellt. Alla nya uppdateringar installerade.

 

Hoppas ni kan hjälpa mig!

post-36434-1238428430.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej iTis.

 

har inga direkta tipps men söker man på randigt eller ränder mm på forumet så får man upp en del som har haft just ränder efter vila. teorierna där är att det rör sig om något hårdvarufel. någon fel lödning eller liknande där kan felet aktiveras av värme.

det var bland annat ett vanligt fel på vissa ibook modeller fast du har ju en annan modell men det är liknande sytom.

 

eftersom datorn bara är tre månader gammal så kan du vända dig till apple.

de kommer be dig köra en hårdvarutest. så du kan lika gärna köra den redan nu. den kan kolla fel på logic-kortet men hittar inte allt så även om programmet inte hittar det så kan det vara fel där.

 

du fick en skiva med datorn med apple hardware test. stoppa i den och starta om med c tangenten intryckt så startar datorn direkt från skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m-tech, tack för snabbt svar!

 

Jag har nu testat att köra det utökade hårdvarutestet utan problem.

 

Kanske det enda som återstår är att gå till Apple-butiken?

 

Konstigt att jag inte haft samma problem fram tills för några dagar sedan... Kanske värt att prova en ren installation av mac os x?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m-tech, tack för snabbt svar!

 

Jag har nu testat att köra det utökade hårdvarutestet utan problem.

 

Kanske det enda som återstår är att gå till Apple-butiken?

 

Konstigt att jag inte haft samma problem fram tills för några dagar sedan... Kanske värt att prova en ren installation av mac os x?

 

ta den till apple direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m-tech, tack för snabbt svar!

 

Jag har nu testat att köra det utökade hårdvarutestet utan problem.

 

Kanske det enda som återstår är att gå till Apple-butiken?

 

Konstigt att jag inte haft samma problem fram tills för några dagar sedan... Kanske värt att prova en ren installation av mac os x?

 

har du fritid över så kan du göra en arkivera/installera. då skrivs bara filerna på systemnivå över och du får ett fräscht system medan du behåller alla filer som hör till dit konto alla mail, bokmärken, egna filer mm.

 

tror inte att det är där problemet sitter men det kanske känns proffsigt att säga att man har testat när man lämnar datorn.

 

om det visar sig att det är där det är fel så har du ju sluppit en promenad och kanske några dagar utan datorn om den hamnar på service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du fritid över så kan du göra en arkivera/installera. då skrivs bara filerna på systemnivå över och du får ett fräscht system medan du behåller alla filer som hör till dit konto alla mail, bokmärken, egna filer mm.

 

tror inte att det är där problemet sitter men det kanske känns proffsigt att säga att man har testat när man lämnar datorn.

 

om det visar sig att det är där det är fel så har du ju sluppit en promenad och kanske några dagar utan datorn om den hamnar på service.

 

Ska absolut prova det innan jag går till butiken med datorn.

 

Återkommer med hur det gick!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade något liknande problem för ett tag sen.

Började hända efter att jag hade maxat minnet med 2x2GB från Kingston.

Tog ut det ena och satte tillbaka 1GB original, felet avhjälpt.

Synd bara att man inte ska kunna maxa den.

Fel på minnena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade något liknande problem för ett tag sen.

Började hända efter att jag hade maxat minnet med 2x2GB från Kingston.

Tog ut det ena och satte tillbaka 1GB original, felet avhjälpt.

Synd bara att man inte ska kunna maxa den.

Fel på minnena?

 

Om det är så känns det inget vidare...

 

Problemet är ju ganska lätt avhjälp om man stänger av skrämsläckaren helt, som jag gjort nu. Ska till Åre imorgon så jag vill inte lämna in den ännu ;-)

 

Men det ska ju funka med 2gb + 4gb = 6gb i nya macbook? Verkar mysko att det inte funkar med 4gb då? Dessutom med minnen som apple själva säljer och rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkade inte mitt fel enbart vara en engångsföreteelse, nu har det hänt igen men när jag kopierad lite filer från min mac-hdd till en extern disk, samma problem och samma skärm uppstår = datorn hängd!

 

Blir att besöka min butik där jag köpte datorn och se vad dom säger.

 

Vill inte vara utan min macbook som jag blivit kär i :(

post-36434-1239210978.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev innan, hade samma problem med min MB.

Jag uppgraderade med minne från Corsair andra gången. Samma fel igen.

Lämnade in till apple-butiken och gjorde en felsökning.

Fel minne igen. Tydligen är denna dator väldigt kräsen vad gäller ramminne.

Lär visa sig om det håller med minnena som butiken stoppade in nu. Håller tummarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev innan, hade samma problem med min MB.

Jag uppgraderade med minne från Corsair andra gången. Samma fel igen.

Lämnade in till apple-butiken och gjorde en felsökning.

Fel minne igen. Tydligen är denna dator väldigt kräsen vad gäller ramminne.

Lär visa sig om det håller med minnena som butiken stoppade in nu. Håller tummarna.

 

Jo jag ska dit idag och först visa mina bilder jag tagit på skärmen. Ska även påpeka det du varit utsatt för... Men jag är ju inte intresserad att ha en bärbar som enbart klarar av 2gb minne. Jag menar på att jag isåfall hade köpt en air om jag inte var i behov av mer minne. Det var kanske den största anledningen till att jag körde en macbook istället för en air.

 

Frågan är om det kan vara fel på något logikkort eller liknande som gör att datorn blir extra känslig för vilka minnen man stoppar i? Jag är ingen tekniker men Apple borde ju kunna plocka fram minnen som de rekommenderar OCH funkar. Visserligen säljer ju dom Kingston men uppenbarligen finns det ett problem...

 

Återkommer hur det går idag på butiken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma fel här, kör med tre gig nu då datorn tokhänger sig med fyra. Brorsan har samma fel även han.

 

Är det sant? Om det är så kommer jag tappar humöret helt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att uppdatera de intresserade (om det finns några) så har jag nu varit i kontakt med min lokala återförsäljare och ska in med datorn på måndag.

Jag mailade deras servicetekniker igår och han svarade ganska snabbt att jag borde komma in med datorn. Är det inte fel på minnena är det troligtvis ett logikkort som behöver bytas ut.

 

Som "tur" är kan jag nog framkalla felet på plats i butiken genom att dra igång skärmsläckaren. Hoppas bara det hänger sig och blir fel då :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu vill jag bara uppdatera Er på vad som hänt.

 

Lämnade in datorn till min lokala butik och de kontrollerade den på några dagar. De konstaterade att det var fel på minnena.

 

Jag har nu kört datorn ie ett dygn utan problem så det verkar som att det var minnena som var felaktiga eller så är nya macbooken lite kinkig vad gäller minnet.

 

Ni som råkat ut för samma problem kan ju prova byta minnen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt samma problem! :/

Sjukt jobbigt när man sitter och kollar film så hänger den sig mitt i med 1sek loopandes störljud!

Kör Hardware-test nu men blir väl att man får lämna in den så de får fixa den!

Det var ju trots allt Apple store som satte in mina minnen så de borde ju ha blivit rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...