Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Och så skaffade jag Mac OSX


Addex

Rekommendera Poster

Jag följde tipset i Dagens notiser: 20/4 om snubben på Microsoft som gjorde om sitt XP till OSX, och så här blev resultatet.

Jag använde mig av StyleXP samt ObjectDock. Jag är ganska nöjd med resultatet. Det är iaf lite närmre Mac:en som kommer hem till mig nästa sommar...

 

AppleXP.jpg

AppleXP2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några länkar där du fick tag på dom olika programmen som ändrar? Kan vara bra och ha när PC:n kommer (far får den via personalköp, fan att det inte fanns mac)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gjorde han med upplösningen på iconerna gentemot iconerna på xp?

 

Jag menar osx har 128x128... Iconerna i xp borde bli pixliga i docken???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP har också högupplösta ikoner... fast färre steg, tror jag, och sämre metod för att beräkna mellanstegen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att flytta "dockan" till nederdelen av skärmen?

Jadå, uppe nere höger vänster, den kan vara synlig osynlig sen finns det olika skins till den också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag den enda som tycker att Mac OS X är världens absolut bästa system på nästan alla sätt och vis, utan att tycka att det har något alls med utseendet att göra? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag den enda som tycker att Mac OS X är världens absolut bästa system på nästan alla sätt och vis, utan att tycka att det har något alls med utseendet att göra?  :huh:

Mac OS X är helt klart bäst. Även när det gäller utseendet. :D

Så längre gränssnittet i övrigt var det samma, och det inte var något irriterande färgschema, skulle jag älska Mac OS X tillochmed om det såg ut som Windows 3.1.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag den enda som tycker att Mac OS X är världens absolut bästa system på nästan alla sätt och vis, utan att tycka att det har något alls med utseendet att göra?  :huh:

Nej.

 

Gränssnittet må vara snyggt, men det är inte det mest lättanvända man har sett. Bättre än Win, men långt ifrån perfekt.

 

Det är stabilitet och bakåtkompatibilitet som gör att OSX regerar! Ett antal gånger har jag hittat gamla barnspel (skrivna vid tiden för Win95/98 och OS9) på rea och försökt köra på både pesen och macen. I nästan samtliga fall har det gått fullständigt åt skogen i WinXP, men fungerat bra under Classic i OSX. I helgen som gick städade jag lite bland gamla programbackuper och hittade en del gamla favoritprogram som inte utvecklas längre (exempelvis CricketGraph från tidigt 90-tal). Jag provade en del av dem på skoj och samtliga fungerade. Sånt imponerar på mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid trevligt att man kan sminka Windows. Det blir ju nästan anständigt att använda då.;)

 

Märkligt bara att MS själva misslyckas att ta fram eleganta gränsnitt. De fick väl hyfsad ordning på Windows 3.0 rent utseendemässigt, men det är ju ändå lite fattigt jämfört med System 7. XPs gränsnitt är verkligen inte lyckat, då är 2000-gränsnittet mer vilsamt (tur att man kan använda det i XP).

 

Men eftersom det finns eleganta gränsnittsutformningar till övriga system och har funnits i flera år, vore det inte dumt om MS kanske lärde sig något av dessa. Plus att de väldigt gärna får städa upp Windows i största allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag den enda som tycker att Mac OS X är världens absolut bästa system på nästan alla sätt och vis, utan att tycka att det har något alls med utseendet att göra?  :huh:

Tycker nog att AmigaOS 3.x var nära perfektion.

Där kände jag att det var JAG som hade kontroll över systemet. Inget hände utan att jag visste om det.

Jag använde ett program som hette Snooper (om jag minns rätt) som registrerade ALLT! I OS X funkar det mesta för det mesta, men många gånger är saker förinställda så att det passar en majoritet, men är helt åt skogen fel för mig. Det hände inte på Amigan...

OS X är inte lika tokigt som Windoze dock. Där är det ju guider till höger och vänster.

 

Bara en sån sak som att man nästan inte har nån kontroll över gränssnittet i OS X är ett stort minus.

 

Jag är ett modul-freak! Jag vill att allt ska vara modulärt uppbyggt. Då kan man, som Lego, bygga ihop de bästa bitarna efter eget tycke.

Så länge man har klart definierade, och mycket strikta, standarder för modulinteraktion, så blir det inga problem.

Tänk bara på hur smart det är med systemkameror jämfört med kompakter. Kompakterna är toppen för den oerfarne eller late fotografen.

Systemkamerorna erbjuder otroligt stor flexibilitet mot lite större insats i form av tid och engagemang, och pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gillar (eller snarare, en av sakerna) med Mac OS X är att man har stor kontroll över nästan allt, utan att man MÅSTE confa allting manuellt.

 

Man har full kontroll över gränssnittet. Man måste ju inte köra Aqua, om man inte gillar det. Logga in som console och starta en XWS om du hellre vill det. Och dessutom går det ju att ändra på en hel del i Aqua, också, fast man måste ta till tredjepartsprogramvara.

 

En annan sak jag gillar med Mac OS X är att det är så otroligt modulärt. Nästan alla program jag använder kan jag själv ändra på nästan allting, iochmed lokaliserade filer och resursfiler i "allmänna" format som ligger lättåtkomligt i en program-"fil" (teman till Proteus, till exempel, är png- och html-dokument, som jag kan ändra efter eget tycke).

 

 

Och förresten...

 

UTSEENDE != GRÄNSSNITT

 

Om Mac OS X hade ett sämre gränssnitt men såg likadant ut, så får man något i stil med Windows XP med Aqua-tema. Jag kör hellre Mac OS X med ett Windows 95-tema. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag håller klart med den oborstade kanaljen Razor... det spelar ingen roll hur windoze ser ut, när det funkar som det gör. Och även om det är viktigt att OS X är så snyggt som det är, så skulle det fortfarande vara bäst om det så hade ett win 3.1-tema (som inte sträckte sig längre än utseendet alltså)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...