Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Radera gamla backups på extern HD (Time machine)

fsk

Recommended Posts

Hejsan!

När jag kopplade in min externa HD så delade jag aldrig upp den, men jag lätt min Time machine vara kopplad till den. Nu börjar platsen ta slut på HD, jag vet att Time machine ska ta bort gamla filer. Men jag vill plocka bort dom själv. Hittade att man kan ta bort dom i Time machine-läget. Men då kan jag bara ta bort en åt gången. Någon som kan hjälpa mig att plocka bort fler i taget. I papperskorgen tar det en himla tid. Skriv gärna utförligt hur man gör. Vill inte misslyckas direkt.

Vänliga hälsningar

Fredrik

hej. förstår inte riktigt det där med papperskorgen.

men jag skulle göra så här.

öppna timemachine inställningar och välj de mappa eller filer du inte längre vill ha backupp på.

apple menyn> systeminställningar> time machine > uteslut vid backupp.

sedan öppna time machine programmet så att du flyttas ut i tidsrymden.

där väljer du samma mappar och program. antingen en i taget eller om det är flera i samma fönster kan du makrera flera på en gång med shift eller cmd samtidigt som du klickar.

här måste du sedan välja symbolen med kugghjulet som är uppe på listen i programmet. och där välja att "radera samtliga säkerhetskopior av......"

post-10412-1238395994.png

tänkte tillägga en sak som kan vara bra att tänka på här. det är att du raderar samtilga filer som har legat på samma ställe och och har haft samma namn inte bara den spesefika filen.

så om du har en fil som heter "utritled movie prodjekt" eller liknande och väljer att radera den från timemachine kopiorna så raderar den även filen "utritled movie prodjekt" som du kanske haft där tidigare. förmodligen inget stort problem och har inte testat hur det funkar med mappar. men om man har en mapp som heter "ny mapp" och sedan raderar den från datorn för att man tänker att jag har ju ändå backupp på det om jag nu skulle behöva det senare. och skapar en ny "ny mapp" som man även där glömmer att döpa om och sedan inte längre vill ha med den in time machine då ryker båda mapparna som legat på samma ställe.

Tack för ett snabbt svar, nu står datorn och tuggar lite och håller på att slänga gamla filer :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...