Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mjukvaran hänger sig ofta!


alifarzin83

Rekommendera Poster

alifarzin83

Vet inte hur pass vanligt detta är men mjukvaran på min iphone hänger sig jämt och jag får då återställa telefonen kanske 4 - 5 gånger per månad. Är det någonting som drabbar andra också? Vanligast är väl att den hänger sig när jag ska låsa upp den från sleep mode eller knapplås eller vad man ska kalla det. Det vill säga när man trycker på knappen längs upp till höger.

 

Tänkte först reklamera problemet men det blir ganska svårt att bevisa någonting om det inte hänger sig på plats.

 

Någon annan som har samma problem och som har reklamerat sin telefon och fått ut en ny? Jag verkligen älskar telefonen men är sjukt trött på att återställa den jämt. Kan inte ha för många apps på telefonen heller för det bidrar till att mjukvaran hänger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställer du telefonen som ny?

Min gissning är att du trycker in sakerhetskopia efter aterstallningen, vilket innebär att problemet som orsakar krascherna hela tiden följer med. Jag kan bara gissa, men testa att återställa som ny och se vad som händer :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här känns inte alls som ett "vanligt" problem och jag har då inte behövt återställa så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alifarzin83

Jag har provat att återställa telefonen som ny ett par gånger men eftersom det varken gör bu eller bä så återställer jag min säkerhetskopia nuförtiden. Slipper jag iaf ställa in alla inställningar på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur pass vanligt detta är men mjukvaran på min iphone hänger sig jämt och jag får då återställa telefonen kanske 4 - 5 gånger per månad. Är det någonting som drabbar andra också? Vanligast är väl att den hänger sig när jag ska låsa upp den från sleep mode eller knapplås eller vad man ska kalla det. Det vill säga när man trycker på knappen längs upp till höger.

 

Tänkte först reklamera problemet men det blir ganska svårt att bevisa någonting om det inte hänger sig på plats.

 

Någon annan som har samma problem och som har reklamerat sin telefon och fått ut en ny? Jag verkligen älskar telefonen men är sjukt trött på att återställa den jämt. Kan inte ha för många apps på telefonen heller för det bidrar till att mjukvaran hänger sig.

 

Det ska inte vara nödvändigt. Jag tror att jag har återställt telefonen till fabriksinställningar en gång sedan jag köpte den och då installerar jag, testar jag och avinstallerar jag en hel del program.

 

Är du säker på att du återställer - inte återställer och sedan lägger in en säkerhetskopia?

Lägger du in en säkerhetskopia så är risken uppenbar att du också får med det problem som ordsakar dina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alifarzin83
Det ska inte vara nödvändigt. Jag tror att jag har återställt telefonen till fabriksinställningar en gång sedan jag köpte den och då installerar jag, testar jag och avinstallerar jag en hel del program.

 

Är du säker på att du återställer - inte återställer och sedan lägger in en säkerhetskopia?

Lägger du in en säkerhetskopia så är risken uppenbar att du också får med det problem som ordsakar dina problem.

 

Ja, jag är säker på att jag återställer till ny telefon. Man får två val när man återställer telefonen. Det första är att återställa en säkerhetskopia och det andra att återställa som en ny telefon. Har gjort det snart 20 gånger sedan Januari när jag köpte telefonen.

 

Jag kan inte klaga på att telefonen inte fungerar utan det är snarare det att den hänger sig på tok för ofta bara. Finns ju faktiskt situationer då jag behöver telefonen som just en telefon och då har den hängt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att hålla i både home knappen och sleep knappen samtidigt tills den startar om. Detta gör du så klart när din telefon har hängt sig.

 

Då startar den om operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är säker på att jag återställer till ny telefon. Man får två val när man återställer telefonen. Det första är att återställa en säkerhetskopia och det andra att återställa som en ny telefon. Har gjort det snart 20 gånger sedan Januari när jag köpte telefonen.

 

Jag kan inte klaga på att telefonen inte fungerar utan det är snarare det att den hänger sig på tok för ofta bara. Finns ju faktiskt situationer då jag behöver telefonen som just en telefon och då har den hängt sig.

 

Det är inte normalt. Jag har aldrig råkat ut för någon hängning och behöver bara starta om telefonen någon gång i månaden. Efter en programinstallation eller liknande i så fall. Inte för att telefonen inte fungerar. Jag skulle kolla upp den, gå tillbaka till butiken och felamäla telefonen. Den ska fungera mycket bättre än vad din tycks göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min i 2 veckor och den har hängt sig 5ggr.

Dom gånger den hängt sig så är det när någon har ringt och jag kan inte låsa upp den (den reagerar inte på någon knapp).

Den fortsätter att ringa i en evighet (känns det som) innan jag trycker på home + sleep.

 

Vad händer om jag gör en total återställning? Försvinner allt som jag laggt in eller kommer apps, kontakter, kalender och liknande ligga kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min i 2 veckor och den har hängt sig 5ggr.

Dom gånger den hängt sig så är det när någon har ringt och jag kan inte låsa upp den (den reagerar inte på någon knapp).

Den fortsätter att ringa i en evighet (känns det som) innan jag trycker på home + sleep.

 

Vad händer om jag gör en total återställning? Försvinner allt som jag laggt in eller kommer apps, kontakter, kalender och liknande ligga kvar?

 

finns ju säkerligen andra orsaker, men en är att du har så lite RAM kvar, då det hela tiden ligger på gränsen i iphonen..och om den då inte hinner/kan döda processer som den skall göra, så kan den fastna..och det kan du inte göra något åt (alltså att apple valt så lite RAM), förutom att se till att döda processerna själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min i 2 veckor och den har hängt sig 5ggr.

Dom gånger den hängt sig så är det när någon har ringt och jag kan inte låsa upp den (den reagerar inte på någon knapp).

Den fortsätter att ringa i en evighet (känns det som) innan jag trycker på home + sleep.

 

Vad händer om jag gör en total återställning? Försvinner allt som jag laggt in eller kommer apps, kontakter, kalender och liknande ligga kvar?

 

 

Allt försvinner givetvis, det är ju en total återställning till fabriksinställningar. Du får dock upp val om att säkerhetskopiera allt först när du väljer detta, så du har kvar alla kontakter, apps, kalender osv som du sedan kan bifoga tillbaka när du återställt.

 

 

 

Och förövrigt så om jag skulle vara dig eller TS så skulle jag reklamera det direkt, även om du inte kan bevisa det på plats. Jag skulle tappa tålamodet om telefonen hängde sig hela tiden. Min har aldrig hängt sig utan att jag varit den skyldige till det. Så med andra ord: Min telefonen har aldrig hängt sig annars. Det ska den inte heller göra. Så tillbaka med telefonerna till butiken och byt ut bums!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min har aldrig hängt sig faktiskt!

Mitt enda problem har varit just det gamla klassiska täckning!

Har nu lagt den för gott på hyllan och köpt en s.k iphonedödare som man kan snacka med kunderna med utan dessa retliga täckningsproblem. Samma plats samma operatör samma datakonton.

 

mvh/Nico

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt försvinner givetvis, det är ju en total återställning till fabriksinställningar. Du får dock upp val om att säkerhetskopiera allt först när du väljer detta, så du har kvar alla kontakter, apps, kalender osv som du sedan kan bifoga tillbaka när du återställt.

 

 

 

Och förövrigt så om jag skulle vara dig eller TS så skulle jag reklamera det direkt, även om du inte kan bevisa det på plats. Jag skulle tappa tålamodet om telefonen hängde sig hela tiden. Min har aldrig hängt sig utan att jag varit den skyldige till det. Så med andra ord: Min telefonen har aldrig hängt sig annars. Det ska den inte heller göra. Så tillbaka med telefonerna till butiken och byt ut bums!

 

Jag var inne i butiken och berättade det som hade inträffat 3 dagar efter inköp.

Det enda dom kunde göra är att skicka in den på reperation, så någon ny telefon på plats kunde det inte bli. Jag trodde naturligtvis att man kunde utnyttja DOA, men icke. Om man skickar in telefonen skulle jag tro att det blir svårt att felsöka och hitta ett fel som inträffar var 20:e samtal.

Så jag får väl utnyttja försäkringen jag har... och backa över den med bilen.

 

Vart lägger sig själva säkekerhetsuppdateringen?, i iTunes?

Eller det kanske visar sig när man gör återställningen...dum fråga kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns ju säkerligen andra orsaker, men en är att du har så lite RAM kvar, då det hela tiden ligger på gränsen i iphonen..och om den då inte hinner/kan döda processer som den skall göra, så kan den fastna..och det kan du inte göra något åt (alltså att apple valt så lite RAM), förutom att se till att döda processerna själv

 

Det har bara hänt när telefonen ligger i vila, borde ju inte vara några program igång då...eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har bara hänt när telefonen ligger i vila, borde ju inte vara några program igång då...eller?

 

blir lite jobbigt att lyssna på sin ipod då B)

 

men om du inte visste det, så stängs inte mail samt safari ned om du inte forcerar stängning förstås..

när det finns för lite RAM kvar, så skall båda dessa stängas ned med automatik, den enda process (exklusive systemprocesser) som inte stängs ned är just telefondelen..RAM:et i iphonen är inte bra och det är jävligt synd...så när inte det riktigt funkar och samtidigt ringer så kan iphonen låsa sig eller bli så pass seg så att du tror att den låser sig, precis som på en PC när RAM:et tar slut..viktigaste delen nuförtiden

 

men som jag skrev, ditt fall kan ju vara något annat, men att som jag läser återställa hela tiden skall ju inte behövas och framförallt inte om du haft iph i bara 2 veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett litet tipselips

 

stäng ner mail och safari när du använt applikationerna, om du inte har jailbrjkat så forcerar du stängning genom att hålla inne homeknappen inne i applikationen 10 sekunder..

 

om du fortfarande har problem med att den hänger sig (under testperioden), återställ, om inte det hjälper så skall du ha en ny iphone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir lite jobbigt att lyssna på sin ipod då B)

 

men om du inte visste det, så stängs inte mail samt safari ned om du inte forcerar stängning förstås..

när det finns för lite RAM kvar, så skall båda dessa stängas ned med automatik, den enda process (exklusive systemprocesser) som inte stängs ned är just telefondelen..RAM:et i iphonen är inte bra och det är jävligt synd...så när inte det riktigt funkar och samtidigt ringer så kan iphonen låsa sig eller bli så pass seg så att du tror att den låser sig, precis som på en PC när RAM:et tar slut..viktigaste delen nuförtiden

 

men som jag skrev, ditt fall kan ju vara något annat, men att som jag läser återställa hela tiden skall ju inte behövas och framförallt inte om du haft iph i bara 2 veckor.

 

 

ett litet tipselips

 

stäng ner mail och safari när du använt applikationerna, om du inte har jailbrjkat så forcerar du stängning genom att hålla inne homeknappen inne i applikationen 10 sekunder..

 

om du fortfarande har problem med att den hänger sig (under testperioden), återställ, om inte det hjälper så skall du ha en ny iphone

 

Jag lyssnar ofta på musik, och när tele har ringt så har den aldrig låst sig.

Har inte jailbreakat än...

10sek stängningen kände jag inte till.

 

Tack för tipsen, känns ju som att det kan vara något med program som körs i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar ofta på musik, och när tele har ringt så har den aldrig låst sig.

 

precis, men i komb med att tex safari också är igång (i bakgrunden) samtidigt som det ringer..så finns det en möjlighet att strul ibland kan uppstå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min har aldrig hängt sig faktiskt!

Mitt enda problem har varit just det gamla klassiska täckning!

Har nu lagt den för gott på hyllan och köpt en s.k iphonedödare som man kan snacka med kunderna med utan dessa retliga täckningsproblem. Samma plats samma operatör samma datakonton.

 

mvh/Nico

 

 

Gamla klassiska? Har du problem med täckningen så har du ju garanterat fel på luren!

Jag har aldrig haft så bra täckning som jag haft med just iphonen, har visat sig väldigt bra på ställen där jag annars såg "endast nödsamtal" på min "gamla" SE-lur, som jag sedan "böt" till en så kallad "iphonedödare" (nokia 5800).

 

Så om du syftar på 5800 så är den inte i närheten av en iphonedödare ;) Men hoppas du är nöjd med den slöe pekpinne-mobilen ändå! Hade nämligen en sån(ett par veckor) innan jag böt över till iphone. Går inte att jämföra dom mobilerna mellan varandra rättvist eftersom det är olika typer av lurar enligt mig, multi-touch vs den nokian har spelar inte alls i samma liga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hade problem med de tidigare programvaruversionerna men numera så rullar telefonen på utan hängningar. Med de tidigare versionerna så fick jag med jämna mellanrum tvångsavstänga telefonen. Den verkar må bra av att startas om ibland, men mest en känsla av tt spel och så flyter på bättre då. Safari är den applkationen som är skakigast och stänger av sig själv med jämna mellanrum. Jag har sämre täckning än med min gamla SE och då tänker jag på 3G-täckningen. Men min är en ganska tidig 3G telefon. Man får många pinnar men tappar snabbt från fullt med 3G-pinnar till Edge täckning. Misstänker att Apple trimmat visningen av antalet pinnar efter alla klagomål på dålig täckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...