Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela upp en film i två delar


mala

Rekommendera Poster

Hej,

 

har en film på ca 800MB jag skulle vilja dela upp i två delar så att den på så sätt får plats på två CD-skivor.

Nån föreslog ffmpegX men det programmet var ju inte helt intuitivt, så min fråga är; finns det något enklare program för att göra detta? Eller om någon kunde kort beskriva hur man gör i ffmpegX utan att för den skulle göra någon omkodning av filmen utan bara dela upp den?

 

/mala

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

har en film på ca 800MB jag skulle vilja dela upp i två delar så att den på så sätt får plats på två CD-skivor.

Nån föreslog ffmpegX men det programmet var ju inte helt intuitivt, så min fråga är; finns det något enklare program för att göra detta? Eller om någon kunde kort beskriva hur man gör i ffmpegX utan att för den skulle göra någon omkodning av filmen utan bara dela upp den?

 

/mala

Håller med om att ffmpegX kan vara ointuitivt ibland, men just detta är inte särskilt svårt.

 

1. Öppna filen som vanligt.

2. Klicka på "Filters"-fliken.

3. Skriv in det ställe du vill dela filmen på under "Start from:" längst ner till höger.

4. Klicka på "Split".

 

Jag har ingen exakt koll på vilka filformat som funkar, men jag vet i alla fall att jag med framgång har delat upp ett flertal MPG-filmer på detta sätt. Antar att fler format stödjes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

På en 80minuters CD skiva(700MB) så skall en 800MB stor SVCD eller VCD fil få plats!. På 650MB skivor ryms 740MB SVCD eller VCD filer. 700MB angivelsen på CD skivor gäller bara dataskivor enligt ISO9660 standarden där mycket felkorrigering tar extra plats. Så för musik och video så är det 80 minuter( Wav/AIFF)musik eller 800 MB video som gäller!.

 

Så frågan är om du överhuvudtaget behöver dela upp den?

 

Det borde du inte behöva göra då den skall få plats!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

På en 80minuters CD skiva(700MB) så skall en 800MB stor SVCD eller VCD fil få plats!. På 650MB skivor ryms 740MB SVCD eller VCD filer. 700MB angivelsen på CD skivor gäller bara dataskivor enligt ISO9660 standarden där mycket felkorrigering tar extra plats. Så för musik och video så är det 80 minuter( Wav/AIFF)musik eller 800 MB video som gäller!.

 

Så frågan är om du överhuvudtaget behöver dela upp den?

 

Det borde du inte behöva göra då den skall få plats!

Okej,det skulle ju vara ännu bättre förstås men vilka inställningar skall jag göra i Toast då? Skall jag göra en data-cd eller en video cd till att börja med? Det enda jag vill åstadkomma är egentligen att lägga filmen på ett lämpligt sätt på en (eller två) CD-skivor för att ta med och spela upp på en annan mac? Och om det är video cd som gäller finns det ju också super video cd som val. Är inte helt bekant med alla dessa olika format som ni förstår.....

 

 

/Mala

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svcd är högre kvalitet och tar mer plats (dvs du får in mindre "tid" film 30-50% mindre)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som hör saken till; jag behöver kunna spela upp filmen på en Mac utan DVD-spelare, bara CD-spelare. Då blir det till att bränna en data-cd om jag förstår saken rätt? Tillbaka till gå i så fall och dela upp filmen i två delar....

 

 

/Mala

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...