Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SNÄLLA HJÄLP!Min dator funkar inte efter att jag har försökt


e_frida

Rekommendera Poster

Du startar upp MacOS X genom att sätt i installations-CD:n och när systemet väl är igång så bör du se en eller några hårddiskliknande ikoner på skrivbordet. Dubbelklicka på den som heter Macintosh HD eller något liknande - där kan du dubbelklicka dig fram tills du är i din egen mapp och sedan till bilder, musik, osv. Det är inte alls så svårt.

 

NJa, det kanske e jag som e seg nu men det går inte att komma så långt.

Jag kan sätta i installations cdn men inte starta mac OS via den...

Det ser ut som att man ska kunna klicka på en hårddisk när han frågar vart jag vill lägga max OS, men det är helt tomt i rutan där det skall vara ikoner.

 

Ja det verkar som att jag får lämna in skiten eller nåt. Jag kommer ingen vart.

Och detta pga av något som tog ca 10 min!! Herregud...Jag trodde det skulle va lite mer varningar innan jag fuckade up den så...Men jag får helt klart skylla mej själv:(

Tack för att ni har varit så snälla o svarat iaf=)=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Såhär formaterar du. Gör endast detta om du verkligen är beredd att offra dina filer.

När du startar upp med mac os x cd'n och valt språk etc. så finns det en meny längst upp. Leta upp skivverktyg. Klicka på "din hårddisk" välj fliken radera och välj mac os extended journalförd. Efter det raderar du. Sedan ska OS X hitta din hårddisk.

post-21357-1238321909.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur detta gick till? När du skulle installera Windows på datorn, kan det ha varit så att du valde den del av hårddisken där Mac OS låg på?

 

Lätt hänt, kommer ihåg en liknande situation när jag skulle prova på Linux där jag tog bort alla partitioner på datorn. Helt utan varningar och blinkande lampor =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adam.filipson

Herregud! :tappahakan:

 

Jag lider med dig.

Hoppas allt löser sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och detta pga av något som tog ca 10 min!! Herregud...Jag trodde det skulle va lite mer varningar innan jag fuckade up den så...Men jag får helt klart skylla mej själv:(

Windows ska man akta sig för!… Kan bara ge problem. :borstatanderna:

 

Jo, lite mer varningar osv. vore kanske på sin plats…

 

Lätt hänt, kommer ihåg en liknande situation när jag skulle prova på Linux där jag tog bort alla partitioner på datorn. Helt utan varningar och blinkande lampor =)
Även jag råkade ut för detta, verkar vara ännu mer lätt hänt med Linux som verkar ha någon default-inställning att sluka hela hårddisken vid installation. Som tur hade jag backup och datorn var rätt ny så inte mycket gick förlorat. Nu håller jag fingrarna borta från Linux.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär formaterar du. Gör endast detta om du verkligen är beredd att offra dina filer.

När du startar upp med mac os x cd'n och valt språk etc. så finns det en meny längst upp. Leta upp skivverktyg. Klicka på "din hårddisk" välj fliken radera och välj mac os extended journalförd. Efter det raderar du. Sedan ska OS X hitta din hårddisk.

På samma ställe (men första fliken) finns ju också möjligheten att försöka reparera hårddisken vilket kanske också vore värt ett försök…
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag väljer skrivverktyg får jag upp en ruta med 3 ikoner på vänster sida.

(ikon med en hårddisk) 298,2 GB Hitachi

(ikon med en cdskiva) MATSHITA DVD-R UJ868

(ikon med en cdskiva) Mac OS X INstall

 

Vilken ska jag välja och vad ska jag göra?

Att det inte står något under hårddisken tyder på att du har "avformaterat" disken. Jämför med nissekatts bild, där det finns en partion på disken.

 

Jag är ganska säker på att du måste formatera o disken ed skivverktyg för att du ska kunna välja disken för en ny installation av systemet.

 

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!!

Tusen tack för alla svar! Verkligen jättesnällt!!

Idag har jag suttit HELA dagen med datorn och skulle testa att installera Windows Vista istället.

Det verkade gå mycket bättre men när jag kom till ett läge där jag skulle välja vilken plats jag ville installera vista på så var det tomt, precis som när jag satte in Mac OS Installations-cdn. Det var alltså som att jag inte hade nån hårddisk att installera på(?)

 

Jag kom till det stället som bilden i nissekatts inlägg visar. man dela upp hårddisken i två delar, vilket jag gjorde, för jag tänkte att jag skulle fullfölja installationen med windows vista. Jag valde att den hårddisken skulle vara MS-DOS baserad.

Helt plötsligt fick jag två hårddiskar att välja på när jag startade med installationsskivorna.

 

Jag blev skitglad och trodde att det skulle fungera.

Efter en bit in på Vista-installationen stod det att det inte gick att installera Vista på en MS-DOS baserad hårddisk.

Då tänkte jag att jag SKITER helt i att installera Windows, och ville bara ha tillbaka min gamla dator

 

Så jag satte in Max OS CD:n för att installera Mac OS igen. Jag hade ju inte formaterat nåt och min pappa sa att det bara är genvägar och liknande som försvinner om jag installerar OS på nytt. "Bilder och program finns kvar."

 

Jag installerade Mac OS på den andra hårddisken, fick registrera mej på nytt, och jag har numera en dator som är HELT tom på alla mina dokument, biler, musik och inställningar!!!

Det finns två hårddiskar på skrivbordet. En som heter Windows, och en som heter namnlös-1.

 

Är det HELT kört att få tillbaka mina grejer??? Kan man inte göra nåt så att datorn ställer in sig som den var för en vecka sen???

Snälla detta är verkligen skitviktiga dokument för mej och jag är en JUBELIDIOT som ens började med detta, men tror ni det går på NÅT sätt???

Vore väldigt tacksam för svar!! Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det är nog kört.

 

Förmodligen så har du 'tagit bort' informationen på den del av hårddisken där Mac OS fanns när du försökte installera Windows. Det är också därför den inte dök upp som en hårddisk först när du installerade om Mac OS, den var där men den var inte formaterad för att funka med operativsystemet.

 

Anledningen till att att det inte gick att installera Vista, är väl för att det kräver ett annat filsystem än XP(?) Det hade nog gått om du hade formaterat om den hårddisken där Vista skulle ligga innan du installerade.

 

Så, nä jag tror att det är kört att få tillbaka informationen. Även med hjälp av ett duktigt företag så blir det nog svårt. Först radera, sedan formatera och sedan installera om operativet är nog lite för många steg för att hämta upp det som låg där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det är nog kört.

 

Förmodligen så har du 'tagit bort' informationen på den del av hårddisken där Mac OS fanns när du försökte installera Windows. Det är också därför den inte dök upp som en hårddisk först när du installerade om Mac OS, den var där men den var inte formaterad för att funka med operativsystemet.

 

Anledningen till att att det inte gick att installera Vista, är väl för att det kräver ett annat filsystem än XP(?) Det hade nog gått om du hade formaterat om den hårddisken där Vista skulle ligga innan du installerade.

 

Så, nä jag tror att det är kört att få tillbaka informationen. Även med hjälp av ett duktigt företag så blir det nog svårt. Först radera, sedan formatera och sedan installera om operativet är nog lite för många steg för att hämta upp det som låg där.

 

 

Ok, tack för svar.

Men alltså, jag har ju varken raderat eller formaterat medvetet, och jag har ju heller aldrig installerat windows fullt ut. Det har tagit stopp efter jag har skrivit in produktnyckel. Det laddades alltså inte ens..?

Det enda som har tagit tid och "processats" var när jag installerade Mac os igen, Det tog kanske 30 min.

 

Det låter bara så absurt att jag har gjort så mycket skada på SÅ kort tid och SÅ jävla omedvetet???

 

Men kan man inte på nått sätt försöka återskapa datorn som den var vid ett visst datum? Hur gör jag isåfall?

Nu har jag verkligen INGENTING att förlora, då jag inte ens har programmen som jag hade när jag fick datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det HELT kört att få tillbaka mina grejer??? Kan man inte göra nåt så att datorn ställer in sig som den var för en vecka sen???

Snälla detta är verkligen skitviktiga dokument för mej och jag är en JUBELIDIOT som ens började med detta, men tror ni det går på NÅT sätt???

Vore väldigt tacksam för svar!! Mvh

Det är alltid trist att komma med "vad-var-det-jag-sa"-inlägg men lite tidigare i tråden så påpekade jag trots allt med ett "stopp!" att det första man ska göra när man har problem är att försöka rädda datat. Börjar man installera om (i ditt fall två gånger XP, en gång Vista och sen MacOS X igen) så är risken mycket stor att man skriver över de filer man egentligen vill rädda.

 

Nu är det nog kört som tidigare påpekats. Men för framtiden så tänk på:

 

1. Använd Time Machine som regelbundet tar backups till en annan hårddisk så att du kan återställa hårddisken om det behövs.

2. Om du får problem med hårddisken eller operativsystemet så försök först och i första hand rädda informationen på hårddisken - inte installera om systemet osv. eftersom du då skriver över filer som du kanske vill behålla.

3. Innan man gör större ändringar i systemet (partitioner på hårddisken, installera operativsystem, osv.) bör du alltid ta backup sådant som du vill behålla för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, fast det är faktiskt så enkelt tyvärr. Jag vet inte det rent 'tekniska' som händer när man tar bort en partition i installationsprogrammet till Windows, men det är väldigt enkelt och det tar ingen tid alls. Plopp, så har man tagit bort den.

 

Efter en sådan operation måste man formatera den delen av hårddisken igen för att kunna installera t.ex. Mac OS på den och det är en längre process som tar ett tag. Då raderas all information 'på riktigt' och hårddisken töms. Även efter detta borde det dock gå att få tag på information som har försvunnit.

 

Men, ju mer information man skriver på hårddisken efter formateringen (t.ex. när du installerade om Mac OS) desto större risk är det att information verkligen försvinner på riktigt. Så jag tror det är kört.

 

Det finns inget sätt att hoppa tillbaka i tiden och få tillbaka gammal information nu för dig, tyvärr. Hade du haft en extern hårddisk inkopplad och låtit programmet TimeMachine gjort säkerhetskopior hade det varit fixat på några klick!

 

Edit: tema hann säga en massa kloka saker innan mig =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, fast det är faktiskt så enkelt tyvärr. Jag vet inte det rent 'tekniska' som händer när man tar bort en partition i installationsprogrammet till Windows, men det är väldigt enkelt och det tar ingen tid alls. Plopp, så har man tagit bort den.

 

Efter en sådan operation måste man formatera den delen av hårddisken igen för att kunna installera t.ex. Mac OS på den och det är en längre process som tar ett tag. Då raderas all information 'på riktigt' och hårddisken töms. Även efter detta borde det dock gå att få tag på information som har försvunnit.

 

Men, ju mer information man skriver på hårddisken efter formateringen (t.ex. när du installerade om Mac OS) desto större risk är det att information verkligen försvinner på riktigt. Så jag tror det är kört.

 

Det finns inget sätt att hoppa tillbaka i tiden och få tillbaka gammal information nu för dig, tyvärr. Hade du haft en extern hårddisk inkopplad och låtit programmet TimeMachine gjort säkerhetskopior hade det varit fixat på några klick!

 

Edit: tema hann säga en massa kloka saker innan mig =)

 

Tema: Ja jag vet att du skrev stopp. Jag tänkte verkligen på det, men min pappa som är datakunnig(?) med PC och windows sa att det var lugnt att installera på nytt eftersom det bara är genvägarna som försvinner då. Resten försvinner om man formaterar, vilket jag inte trodde att vi gjorde:(

 

Jag kan ju säga som så att jag VERKLIGEN har lärt mej en läxa och jag har redan beställt en hårddisk som jag ska använda VÄL!

Jag tänkte att jag ska försöka gå till nån dataaffär imorn för att va på den säkra sidan och om det nu är kört så vill jag ta bort allt igen, och bara ha EN hårddisk, med BARA Mac OS. Nu har jag ju den där förbannade Windows-partioten på skrivbordet och jag vill inte se nåt som har med windows att göra!!:(:(

 

Vilket jävla pucko man kan va.....Men jag har bara mej själv att skylla...

Tack för all hjälp iaf!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla detta är verkligen skitviktiga dokument för mej och jag är en JUBELIDIOT som ens började med detta, men tror ni det går på NÅT sätt???

 

Vid något tillfälle lyckades jag återfå några filer och andra filer delvis med ett Norton Disc Doctor som inte säljs längre. Det finns ett antal sådana program men de flesta kostar pengar: DiskWarrior.

 

Det finns ingen garanti för att det ska fungera men ibland kan man finna och återställa enskilda filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det bara försvinner ett par tusen block vid en normal formatering så kan det finnas information kvar som går att återvinna på din hårddisk.

 

1 köp en extern hårddisk i veckan - på vilken du lägger den information du eventuellt kan rädda.

2 Hämta Data Rescue och kör som demo.

3 Låt Data Rescue gå igenom hårddisken för att se om det dyker upp något som låg på det tidigare systemet.

4 Dyker det upp tillräckligt med information på din HD som kan återvinnas - köp Data Rescue.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tema: Ja jag vet att du skrev stopp. Jag tänkte verkligen på det, men min pappa som är datakunnig(?) med PC och windows sa att det var lugnt att installera på nytt eftersom det bara är genvägarna som försvinner då. Resten försvinner om man formaterar, vilket jag inte trodde att vi gjorde:(

 

Jag kan ju säga som så att jag VERKLIGEN har lärt mej en läxa och jag har redan beställt en hårddisk som jag ska använda VÄL!

Jag tänkte att jag ska försöka gå till nån dataaffär imorn för att va på den säkra sidan och om det nu är kört så vill jag ta bort allt igen, och bara ha EN hårddisk, med BARA Mac OS. Nu har jag ju den där förbannade Windows-partioten på skrivbordet och jag vill inte se nåt som har med windows att göra!!:(:(

 

Vilket jävla pucko man kan va.....Men jag har bara mej själv att skylla...

Tack för all hjälp iaf!!!

Nu tycker jag att du tar det lite väl hårt.... visst kan det gå galet ibland.... men oftast så kommer man på vad

som är förlorat efter att man har tänkt efter en stund ..... att köpa en ny hård disk med enbart Mac OS är ett mycket bra

tips ... då vet du t.ex att alla problem med windows bara drabbar hårddisken med Windows

 

skulle det bli problem där formaterar du bara om den...

 

nu kan du dessutom leta igen hårddisken i lugn och ro när du har OSen på olika diskar

så alla bilder mm finns nog välbehållna .... det svåra var bara att komma åt dem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt om du ska försöka rädda gammal information!!!!!!!

 

Använd INTE datorn till något annat innan du letat efter vad som eventuellt kan återställas. Så fort något nytt skrivs till hårddisken riskerar du att tappa något som inte går återställa. Tänk på att systemet kan skriva till disken även om du aktivt inte väljer att spara någon fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså... om de - avsiktligt eller oavsiktligt, spelar dessvärre ingen roll - sumpade filerna betyder väldigt mycket för dej, kan det nog vara möjligt att återvinna en slumpmässig del av dem. Men det kommer att innebära väldigt mycket arbete, samt att resultatet kan också bli mycket varierande (för att inte tala om kostnaden). Det tar bara någon tiondels sekund att formatera; filkatalogen raderas, så att filerna inte längre syns, men ligger kvar på en s.k. subnivå på hårddisken. Filerna, eller den/de del/ar av dem som inte har blivit överskrivna vid nyinstallationen, finns alltså kvar där nånstans. Kruxet är att gräva fram dem.

 

Om jag nu tänker rätt, och jag är ingen utbildad data-expert (däremot en härjad och härdad pragmatiker), bör det gå att att tillämpa följande metod:

1. koppla ihop din stackars dator med en annan Mac/extern enhet som du startar från (ledigt utrymme måste vara betydligt större än ’stackarns’);

2. på startenheten ska du ha något Data Recovery Software, typ Data Rescue ll http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php ,

Boomerang http://www.boomdrs.com/ el.dyl. installerat;

3. när (om) ’stackarns’ skivsymbol har dykt upp på räddningsmacens skrivbord, kan du köra recovery-programmet mot ’stackarn’ (läs instruktionerna först).

 

Om det funkar, kommer du kunna få över en enorm mängd mer eller mindre komplett/skadad, osorterad data (katalogen är ju borta) från ’stackarn’ över till ’räddaren’.

Sedan får du öppna och glutta på de återvunna filerna och bestämma om de var någonting att ha, dvs de du letat efter och velat få tillbaka. Mycket, mycket jobb...

 

Dylika program är ganska dyra, men kolla först - innan du bestämmer dej om- och hur mycket du kan/vill betala - samt vilka möjligheter och begränsningar som demoversionerna ger.

 

Nu är förmodligen min redovisning inte helt komplett och kanske inte heller pedagogiskt genomtänkt, men om den ger dej lite hopp och tips om möjlig (kanske, kanske) räddningsaktion, får du väl se om du tycker det är värt ett försök.

Kan tillägga att jag själv har lyckats hitta "hopplöst förlorade" skatter, som av misstag råkat hamna i helt fel "arkiv". Så... lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT

 

Kan inte låta bli att le...när en tjej är i behov av hjälp så strömmar gentlemännen till :D

 

lnr%20(22).gif

 

Nej halt seriöst tror jag inte könet på den som ställer frågor på detta forum spelar roll. Men givetvis är man väl en gentleman. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tusen tack för all hjälp!!

Nu har jag gjort en scanning med det där recover programmet och den hittade en jäääääääääääävla massa filer.

Jag fattar 0.0 och testversionen låter mej bara öppna en fil.

Jag vet inte om det är värt att köpa produkten för jag undrar hur det blir om det är de rätta filerna. Hur blir det då om man gör recover på dem?? Blir det alldeles röringt eller återgår det till vad det en gång var?

Alltså det som betyder mest är ju min musik, mina bilder och framför allt iphoto 09 där jag hade sorterat alla bilder skitnoga osv...

Hur blir det om man återskapar??

Det kanske är bättre om jag går till en dataaffär och ber dem göra det då de säkert redan har fullversionen av programmet och dessutom mer kunskap?

 

Men det kanske inte ens funkar och dessutom är svindyrt??

Är detta nåt som apple kan hjälpa mej med via telefon-support? (Jag köpte datorn i slutet av december så jag bör ha support kvar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många filer blir det...

Gurgla på "dataräddning" så får du se att väldigt många har skaffat sig rätt god försörjning på andras klantighet eller olyckor. Hos de flesta "räddarnas" hemsidor finns fantasifulla prislistor, mer eller mindre klurigt formulerade, säkert för att öka begripligheten (eller spä på kundens förtvivlan och således betalvillighet). Ett exempel på sådan skojig prislista, faktiskt en av de bättre utformade: http://ahlbergdata.se/prislista_privatperson.pdf

 

Räkna inte med att den vanliga Apple-supporten täcker upp för den här typen av missöden; skulle inte tro det, men ev kan de rekommendera någon (firma) som givetvis tar betalt för tjänsterna.

 

Vid återskapande får man förhandstitta på filerna där/om det är möjligt. Många filer kräver fungerande programvara för att kunna ses i "riktigt" skick, något som inte alltid är möjligt. Filerna kan sorteras i vanlig ordning efter typ, storlek, datum osv, men tyvärr är deras namn helt borta eller består av siffer/bokstavskombinationer, alltså säger inte mycket. Något fungerande system eller program kommer inte att återskapas (jag är nästan 100 på det, rätta mej, någon, om jag har fel!); det jobbet får du göra efteråt iallafall, efter räddningsaktionen. iPhoto-biblioteket, t.ex. kanske kommer att kunna återvinnas, men problemet blir att identifiera det som iPhoto-bibliotek. Så jag skulle inte tro att du ska räkna med att kunna återskapa det, utan får göra hela jobbet igen.

Man får satsa på att kunna glädjas åt det som går att rädda. Och återigen, mycket jobb blir det.

 

Om jag var som du, skulle jag fundera på om jag möjligen kände någon i bekantskapskretsen som kan tänkas ha Data Rescue ll, eller åtminstone har någon idé hur man alternativt kan skaffa (låna?) det.

Jag skulle absolut inte betala tusentals kronor för professionell räddning, hellre vänta tills man kommer på råd att fixa tillbaka godsakerna på egen hand. Men det är ju du (i intimt sammarbete med ditt bankkonto) som har oturen att behöva fatta just det här svåra beslutet. Jag gjorde mitt för några år sen, första och sista gången. Alla jag känner har också gjort det en gång. Det brukar sällan bli fler gånger per capita... läraktighetsgraden är i de här fallen exceptionellt stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Professionell räddning kostar minst lika mycket som programmet som gör det (Data Rescue II finns för typ 950 spänn).

 

2. En professionell dataräddare kommer inte återställa dina program och din ordning. Dom kommer bara överlämna en drös med filer som du får sorta upp själv (såvida du inte betalar astronomiska belopp).

 

Enda sättet att återställa ordningen helt är att göra det från backup (som i det här fallet inte finns).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag vet inte om ni fortfarande läsar/bryr er, men jag vill egentligen bara tacka så väldigt mycket för att ni varit så gulliga och lagt ned tid på att hjälpa mej!!

 

Imorse ringde jag till Apple som menade att det i princip var kört att få tillbaka mina gamla grejer, precis som ni sagt. Man KAN väl kanske via de där programmen men jag har varken tid, ork eller pengar för det så jag får helt enkelt bita i det sura äpplet och låtsas som att det aldrig existerade...

 

Hursomhelst så har jag iaf börjat om på en ny kula nu, och har numera både Mac OS och Windows Vista på en väldigt tom dator..

Jag har suttit hela dan och laddat ned program och ska snart börja redigera importerade låtar och bilder.

 

 

Men jag har lite funderingar som ni kanske vet mer om??

1. När man laddar hem program så kommer det ju upp en "hårddisk"-liknande ikon på skrivbordet, samt ikonen för själva programmet (Te.x. Limewire).

Måste man ha kvar "hårddisken", eller kan jag slänga den när jag har ikonen (genvägen?) för programmet också?

Ehh...Dåligt förklarat men ni kanske fattar??

 

2. Jag använder ingen Ipod utan en vanlig Mp3 (iaudio). Jag brukar göra som så att jag bara drar musiken från min musikmapp till muisk-mappen i min mp3spelare när jag vill föra över låtar.

Nu funderar jag på att lära mej använda iTunes och bara gå via det programmet, men går det, även om man inte har en ipod?

 

Jag undrar även i vilket program man kan redigera låtarna så att de "ser snygga ut" både i Mp3 spelaren och på datorn.

Tex om jag får en låt som heter "madonna-likeapray.mp3" och vill att den ska heta "Madonna - Like A Prayer", samt ta bort massa onödig info som ibland visas i min mp3 (såsom reklam å websidor o skit) hur gör jag då?

På min gamla PC använde jag Winamp, men vad e bäst i mac??

 

Kanske lite off-topic, men jag testar iaf;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. "Hårddisken" är förpackningen för programmet. När du kopierat programmet till mappen Program kan du ta bort förpackningen, som förresten kallas DMG-fil.

 

 

2. iTunes är endast kompatibelt med Appleprodukter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. "Hårddisken" är förpackningen för programmet. När du kopierat programmet till mappen Program kan du ta bort förpackningen, som förresten kallas DMG-fil.

 

 

2. iTunes är endast kompatibelt med Appleprodukter.

 

Thanks=)

Ok, men kan jag använda nåt progam för att snygga till Titlarna?

I datorn kan jag ju ändra namnen genom att på musikfilen högerklicka - visa info - och byta namn, men det blir fortfarande fula titlar i min mp3.

Detta kanske bara är lyxproblem?

Anledningen att jag frågar är att en kompis lärde mej att man kunde högerklicka - info - och redigera namn mm i Winamp, och då blev det även snyggt och prydligt i mp3spelaren, men det kanske inte går i nåt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...