Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SNÄLLA HJÄLP!Min dator funkar inte efter att jag har försökt


e_frida

Rekommendera Poster

:detvarintejag: SNÄLLA kan nån hjälpa mej med detta så fort som möjligtså vore jag evigt tacksam!!! Jag har ett jätteviktigt möte via skype idag och jag måste komma in på min dator.

Fallet är som så att jag skulle installera Windows XP på min macbook pro.

Jag har bootcamp på det och fördelade hårddisken så att 1/3 skulle vara Windows och 2/3 skulle vara Mac OS (Jag tror det var fördelat så)

Idag satte jag in windows skivan för att installera, men efter ett tag när den hade gjort lite grejer så stod det att det var för lite plats och det blev inte färdiginstallerat.

 

Då tänkte jag att jag skiter i att installera Windows och skulle starta om datorn för att använda den som vanligt igen.

Då kommer det bara en svart skärm med en vit liten markör i vänster hörn.

Om jag startar datorn och håller in alt så kan jag bara välja att starta med windows och om jag trycker på windows ikonen så kan jag inte heller starta (eftersom det inte installerades)

 

Jag har försökt att sätta in Installations CDn med Mac OS, men när jag försöker ominstallera så frågar datorn "var vill du installera mac OS"? och då har jag inget val! Bara vit skärm...och knappen "Fortsätt" är inte klickbar eftersom jag inte har markerat nåt..

 

 

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA hjälp mej med detta!!! Jag kan inte få tag på support förän på måndag heller:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

En sak till: När jag vill välja startskiva så kan jag välja på "Mac OS installations CD" och "Nätverksstart", men mitt "gamla" OS e inte kvar???

Har jag verkligen tagit bort mitt operativsystem??

Och jag kan ju inte installera det igen??

Vore VÄLDIGT tacksam för hjälp snarast möjligt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:detvarintejag: SNÄLLA kan nån hjälpa mej med detta så fort som möjligtså vore jag evigt tacksam!!! Jag har ett jätteviktigt möte via skype idag och jag måste komma in på min dator.

Fallet är som så att jag skulle installera Windows XP på min macbook pro.

Jag har bootcamp på det och fördelade hårddisken så att 1/3 skulle vara Windows och 2/3 skulle vara Mac OS (Jag tror det var fördelat så)

Idag satte jag in windows skivan för att installera, men efter ett tag när den hade gjort lite grejer så stod det att det var för lite plats och det blev inte färdiginstallerat.

 

Då tänkte jag att jag skiter i att installera Windows och skulle starta om datorn för att använda den som vanligt igen.

Då kommer det bara en svart skärm med en vit liten markör i vänster hörn.

Om jag startar datorn och håller in alt så kan jag bara välja att starta med windows och om jag trycker på windows ikonen så kan jag inte heller starta (eftersom det inte installerades)

 

Jag har försökt att sätta in Installations CDn med Mac OS, men när jag försöker ominstallera så frågar datorn "var vill du installera mac OS"? och då har jag inget val! Bara vit skärm...och knappen "Fortsätt" är inte klickbar eftersom jag inte har markerat nåt..

 

 

SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA hjälp mej med detta!!! Jag kan inte få tag på support förän på måndag heller:(

 

Håll inne "alt" så fort skärmen blir vit/grå när du startar datorn. Då får du upp så du kan välja vilken partition du ska starta ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne "alt" så fort skärmen blir vit/grå när du startar datorn. Då får du upp så du kan välja vilken partition du ska starta ifrån.

 

Om du inte får det är det stor risk att du skrivitöver din Mac partition, tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag e ny på forumet och vet inte riktgt om jag svarar rätt, men jag har alltså försökt att hålla i alt-knappen när jag startar, och jag kan då bara välja på att starta med Windows, vilket inte ens funkar.

Nåt annat tips??? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om du skrivit över din OSX-partition,

Sätt i cd1 av OSX-installationsskivorna o boota från den, du får nog ominstallera allt igen tyvärr..tar inte så lång tid ,40-45 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte får det är det stor risk att du skrivitöver din Mac partition, tyvärr

 

 

Tack för att ni svarar!!!

Men herregud vad klantigt av mej isåfall...Faaaan... Vad fort det gick och utan varningar??

Aja, men vet ni hur jag kan få tillbaka det då??

Det fungerar ju inte att installera från CD:n för att när det frågar var jag vill installera OS så har jag inget att välja på....Det är bara en vit ruta och Fortsättknappen är inte klickbar...?

Please help!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om du skrivit över din OSX-partition,

Sätt i cd1 av OSX-installationsskivorna o boota från den, du får nog ominstallera allt igen tyvärr..tar inte så lång tid ,40-45 minuter.

 

 

Fan vad dum jag e :totaltgalen:

Men det verkar som att jag inte kan installera från skivan?? Jag har inget att välja på när den frågar var jag vill installera OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är så att du måste formatera om disken. Finns en meny uppe på skärmen som dyker upp när du bootar från skivan. Formatera med skivverktyg och välj macintosh extended journalförd.

Observera att all data kommer att försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är så att du måste formatera om disken. Finns en meny uppe på skärmen som dyker upp när du bootar från skivan. Formatera med skivverktyg och välj macintosh extended journalförd.

Observera att all data kommer att försvinna.

 

tack för svar!

Men herregud, är det så illa? Jag kan alltså inte få tillbaka min musik och bilder??

faaaaaaaaaaaaaaaaaan:(

 

När jag väljer skrivverktyg får jag upp en ruta med 3 ikoner på vänster sida.

(ikon med en hårddisk) 298,2 GB Hitachi

(ikon med en cdskiva) MATSHITA DVD-R UJ868

(ikon med en cdskiva) Mac OS X INstall

 

Vilken ska jag välja och vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas att det löser sig med att formatera om och lägga in OS X som är beskrivet åvan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas att det löser sig med att formatera om och lägga in OS X som är beskrivet åvan :)

Ja det hoppas jag verkligen:( Fast jag fattar inte hur man gör?? vilken jag ska välja och vad jag ska trycka på?

Jag förlorar alltså allt jag har gjort? bokmärken osv??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stopp ett tag! Innan du formaterar om hårddisken så kan du säkert få ut åtminstone en del av datat från hårddisken antingen genom att du kommer åt hårddisken när du startar upp från CD:n eller med hjälp av något dataräddnings- eller hårddisklagningsprogram. Om det är viktig data du har på datorn förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer någon säkert beskriva exakt hur man formaterar.

 

Men någonting jag tycker är att du ska införskaffa en extern hårddisk och köra time machine backup på all din data. Skulle någonting försvinna eller att du gjort samma misstag igen så har du allting kvar.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer någon säkert beskriva exakt hur man formaterar.

 

Men någonting jag tycker är att du ska införskaffa en extern hårddisk och köra time machine backup på all din data. Skulle någonting försvinna eller att du gjort samma misstag igen så har du allting kvar.

 

:)

 

Hmm....Ok, det lät ju lite positivt om det går att rädda nåt??

Men ni menar alltså att jag inte kommer fixa det via hjälp själv?

 

Ja jag ska VERKLIGEN skaffa backup och ALDRIG mer göra såhär....Idiotiskt av mej, verkligen...

 

Men tror ni att det är för svårt för att lägga ned tid på ikväll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm....Ok, det lät ju lite positivt om det går att rädda nåt??

Men ni menar alltså att jag inte kommer fixa det via hjälp själv?

 

Ja jag ska VERKLIGEN skaffa backup och ALDRIG mer göra såhär....Idiotiskt av mej, verkligen...

 

Men tror ni att det är för svårt för att lägga ned tid på ikväll?

 

Nej, börjar du nu så är du helt klart i säng kring midnatt.

Går rätt fort som sagt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det hoppas jag verkligen:( Fast jag fattar inte hur man gör?? vilken jag ska välja och vad jag ska trycka på?

Jag förlorar alltså allt jag har gjort? bokmärken osv??

 

Har du skrivit över din OS X partition har du redan förlorat all data, så som bokmärken bilder och filer etc. Ett tips till alla som skall installera windows med bootcamp är att skriva ut apples installations guide och läsa igenom den väldigt noga innan och sedan följa den steg för steg.

 

Du kanske kan rädda din data på hårddisken om du lämnar in den till en proffisionell firma som kan försöka rädda datan från disken. Detta kan dock bli svindyrt om det ens går att rädda någon info. Jag har själv inga länkar till sådan firma men det finns säkert någon annan här som kanske kan posta en länk.

 

Trist att det strulat till sig för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till: Kan jag inte bara ta BORT windows?? Alltså jag har det ju inte ens fullt ut.

Jag ser bara ikonen när jag trycker in alt vid start, men när jag väljer windows så kommer det bara en svart skärm med vit markör i vänster sida.

När jag sätter in windows skivan står det bara "tryck på valfri tangent för att starta installationen"; fast det händer inget när jag trycker på en knapp...

 

Kan jag inte ta bort hela windows skiten och isåfall hur??? Jag kommer ju inte in på datorn överhuvutaget.

Det blir bara en svart skärm när jag startar, om jag inte har i installations cd Mac os, då kommer jag ju lite längre iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKej nu gjorde jag nog nåt väldigt idiotiskt, men jag har 2 xp skivor och provade med att sätta i den andra.

Det stor "tryck på en tangent om du vill starta installation", och det gjorde jag.

Den började ladda allt möjligt och nu står det

Välkommen till installationsprogrammet

Den här delen av installationen fölrbereder microsoft windiws xp för att kunna köras på datorn

 

* Tryck ned retur om du vill installera windows XP nu

 

* Tryck ned R om du vill reparera en windows XP installation med hjälp av återställningskonsolen

 

* Tryck ned F3 om du vill avsluta installationsprogrammet utan att installera windows xp

 

exakt såhär såg det ut förra gången också. Då tryckte jag retur, och strax därefter fick jag felmeddelande.

Det hade nog (?) inbte hunnits installeras så mkt och jag fick inte ange produktnyckel eller nåt

 

 

SÅÅÅ....What to do??? Vad tror ni e bäst????? VOre väldigt glad för svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm....Ok, det lät ju lite positivt om det går att rädda nåt??

Men ni menar alltså att jag inte kommer fixa det via hjälp själv?

När du startar från CD:n så bör hårddisken och de olika partitionerna dyka upp på skrivbordet. Därifrån kan du hämta dina bilder osv. om du inte skrivit över dessa och sedan lägga dom på en separat hårddisk.

 

PS. Du kommer säkert få MacOS och Windows att fungera inom kort, men tänk på att först försöka rädda data du har på hårddisken för annars är risken stor att du aldrig får tillbaks det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar från CD:n så bör hårddisken och de olika partitionerna dyka upp på skrivbordet. Därifrån kan du hämta dina bilder osv. om du inte skrivit över dessa och sedan lägga dom på en separat hårddisk.

 

PS. Du kommer säkert få MacOS och Windows att fungera inom kort, men tänk på att först försöka rädda data du har på hårddisken för annars är risken stor att du aldrig får tillbaks det.

 

Tack så mycket för svar!

Ok, jag tror det blir för avancerat så det måste jag nog ha hjälpmed isåfall.

Menar du att jag ska gå via installations cd:n maz OS och sen via arkiv-menyn och på så sätt nå det?

 

Har du någon synpunkt på detta:

OKej nu gjorde jag nog nåt väldigt idiotiskt, men jag har 2 xp skivor och provade med att sätta i den andra.

Det stor "tryck på en tangent om du vill starta installation", och det gjorde jag.

Den började ladda allt möjligt och nu står det

Välkommen till installationsprogrammet

Den här delen av installationen fölrbereder microsoft windiws xp för att kunna köras på datorn

 

* Tryck ned retur om du vill installera windows XP nu

 

* Tryck ned R om du vill reparera en windows XP installation med hjälp av återställningskonsolen

 

* Tryck ned F3 om du vill avsluta installationsprogrammet utan att installera windows xp

 

exakt såhär såg det ut förra gången också. Då tryckte jag retur, och strax därefter fick jag felmeddelande.

Det hade nog (?) inbte hunnits installeras så mkt och jag fick inte ange produktnyckel eller nåt

 

 

SÅÅÅ....What to do??? Vad tror ni e bäst????? VOre väldigt glad för svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT

 

Kan inte låta bli att le...när en tjej är i behov av hjälp så strömmar gentlemännen till :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT

 

Kan inte låta bli att le...när en tjej är i behov av hjälp så strömmar gentlemännen till :D

 

Ja det är ju helt fantastiskt...Precis som det ska va;)

Men om nån vill fortsätta hjälpa mej så vore jag evigt tacksam?? :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tror det blir för avancerat så det måste jag nog ha hjälpmed isåfall.

Menar du att jag ska gå via installations cd:n maz OS och sen via arkiv-menyn och på så sätt nå det?

 

Du startar upp MacOS X genom att sätt i installations-CD:n och när systemet väl är igång så bör du se en eller några hårddiskliknande ikoner på skrivbordet. Dubbelklicka på den som heter Macintosh HD eller något liknande - där kan du dubbelklicka dig fram tills du är i din egen mapp och sedan till bilder, musik, osv. Det är inte alls så svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...