Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rinnande vatten i fiskaffärens skyltfönster?


Semmelman

Rekommendera Poster

Mm, hört talas om, och såg det i en film nyligen, att fiskaffärer och kanske köttaffärer förr hade rinnande vatten utmed skyltfönstrena. Nån som råkar veta hur det funka och syftet med det, var det samma vatten som gick runt eller var det kallt fräsch vatten (vatten var inte dyrt förr?) och var det för att kyla butiken eller göra fuktig miljö för att undvika botula-bakterier el liknande eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Att låta vatten rinna på fönstren var en metod att kyla luften i kött- respektive fiskaffärer. Används fortfarande i varma u-länder för att kyla djurstallar och kallas nu för fattigmans luftkonditionering."

 

Citat av Tommy Eriksson i ett inlägg på den här sidan: http://www.hagalundsvanner.com/default.asp...bok&gpage=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah... tack! :geros:

No problem, det var Google som gjorde jobbet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det påminner mig om att i början på åttiotalet var det någon som försökte sälja en fattigmans luftkonditionering med mördande reklam, bestående av en låda med en roterande, ska vi kalla det för trasmatta som varje varv doppades i en skål med vatten. Framför trasmattan satt en billig fläkt. Men lådan lyckades väl, lokalt bara kyla en kubikmeter luft i timmen så det blev inget inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det påminner mig om att i början på åttiotalet var det någon som försökte sälja en fattigmans luftkonditionering med mördande reklam, bestående av en låda med en roterande, ska vi kalla det för trasmatta som varje varv doppades i en skål med vatten. Framför trasmattan satt en billig fläkt. Men lådan lyckades väl, lokalt bara kyla en kubikmeter luft i timmen så det blev inget inköp.

 

Jag kom över nåt liknande från en skräphög på förra jobbet. Det var ett paket av läskpapper som sög upp vatten och sen avdunstades med en fläkt. Heta sommardagar gjorde den faktiskt nytta, och jag hade den stående på nattduksbordet. Luften kändes sval, men lakan och möblemang i luftriktningen blev fuktigt/vått, och var inte speciellt behagligt att vakna till på morgonen.

Men fungerade gjorde det, men med ovan beskrivna biverkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom över nåt liknande från en skräphög på förra jobbet. Det var ett paket av läskpapper som sög upp vatten och sen avdunstades med en fläkt. Heta sommardagar gjorde den faktiskt nytta, och jag hade den stående på nattduksbordet. Luften kändes sval, men lakan och möblemang i luftriktningen blev fuktigt/vått, och var inte speciellt behagligt att vakna till på morgonen.

Men fungerade gjorde det, men med ovan beskrivna biverkningar.

 

Det fanns inte en chans att man kunde bli besudlad och få en släng av Legionärssjukan? Eller körde du med en lösning av salt, ättika och vatten. :D

Var de inte relativt dyra, 1600 kr? Men idag kan man väl säga att de var miljövänliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej riktigt så gammal är jag inte Baloobis. :D

Det kan dock ha funnit kvar nånstans när jag var liten, men det är så svagt minne så jag är inte säker.

 

Det där måste vara samma princip fast omvända som de luftkylda tändkulemotorer, de jag sett på diverse utställningar å evenemang, där kylvattnet leds upp till en bunke med små hål och snören i varje hål som sen leder ner i en större balja och där då vattnet ska ha luftkylts på sin väg nerför trådarna (=trasmattorna, skyltfönster).

 

Det där med läskpapperet är ung samma princip som såna där rumsfuktare som hängde framför elementen som fanns förr. Nu är det ju dyra och eldrivna apparater istället. (Vi har liknande av nåt lermaterial som ska avdunsta vattnet mot elementens värme)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns här så länge det fanns fisk och charkaffärer. Det var nödvändigt så länge man hade kött och fisk i skyltfönstret. Försvann när snabbköpen kom och folk slutade gå runt i olika affärer för att handla. Då dog chark och fiskaffärer ut någon gång på 60-70 talet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har aldrig sett eller hört om detta :P ingen som har en bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har aldrig sett eller hört om detta :P ingen som har en bild?

 

I mitten av 50-talet i fisk eller charkbutiken var jag mest intresserad av vattenridån på skyltfönstren

som när jag tittade ut visade damer, herrar, cyklister, arbetshästar, bilar, ja hela världen i ett vågigt

förvridet rinnande tillstånd. Själv i dröm o fantasi tillstånd till farsan hade handlat klart och knäppte

med fingrarna framför mina ögon. Till baks till verkligheten. Verkligheten som inte längre finns.

 

Det var då det . Hälsar salakalle. :crossfingers:

post-35780-1238373129_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitten av 50-talet i fisk eller charkbutiken var jag mest intresserad av vattenridån på skyltfönstren

som när jag tittade ut visade damer, herrar, cyklister, arbetshästar, bilar, ja hela världen i ett vågigt

förvridet rinnande tillstånd. Själv i dröm o fantasi tillstånd till farsan hade handlat klart och knäppte

med fingrarna framför mina ögon. Till baks till verkligheten. Verkligheten som inte längre finns.

 

Det var då det . Hälsar salakalle. :crossfingers:

 

-Det känner jag igen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första blåsning fick jag i en dylik affär. Hade fått i uppdrag av mina föräldrar att köpa grisfötter, och vid frågan om de hade sådana, drev de med mig om att de verkligen inte var så vanskapta, hur skulle det se ut. Som sjuåring var det inte lätt när samtliga i butiken gapskrattade åt min fråga, utan att jag direkt fattade tvetydigheten i densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har aldrig sett eller hört om detta :P ingen som har en bild?

Du kan oxå hyra Maria Larssons eviga ögonblick, i en en sekund kort scen kan man se det. F ö väldigt schysst film, mycket jobb på scenografin. Ha näsduken till hands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första blåsning fick jag i en dylik affär. Hade fått i uppdrag av mina föräldrar att köpa grisfötter, och vid frågan om de hade sådana, drev de med mig om att de verkligen inte var så vanskapta, hur skulle det se ut. Som sjuåring var det inte lätt när samtliga i butiken gapskrattade åt min fråga, utan att jag direkt fattade tvetydigheten i densamma.

 

-svårt att uppfatta knorren i de åren! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan oxå hyra Maria Larssons eviga ögonblick, i en en sekund kort scen kan man se det. F ö väldigt schysst film, mycket jobb på scenografin. Ha näsduken till hands.

Köp den, det är den värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...