Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lämplig diskstorlek till Timemachine


MagArne

Rekommendera Poster

Familjen har 3st datorer. Powerbook G4 80GB, MacBook Pro 120GB och en iMac 5G med 200GB hårddisk.

Ska fixa till så min Airport Extreme base station fungerar som en TimeCapsule men undrar nu hur pass stor hårddisk som behövs för att dessa tre datorer ska kunna köra backup?

 

Till iMac kommer även en extern USB disk kopplas på 1TB, måste jag ta hänsyn till den disken också vid backup med TimeMachine?

 

Jag har en 500GB disk som jag tänkt använda, kan den tänkas räcka? Funderar även på att partionera den till 400GB för TM och resten till gemensam backup för lite fotografier m.m. Räcker 400GB? Kommer ju aldrig vara proppfult på datorernas hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sammanlagda kapaciteten på diskarna är ju på 400 om man bortser får att de iverkligeheten inte blir så stora och att du kan undanta viss data som du inte behöver säkerhetskopiera. tycker det verkar lite litet med 400 eftersom du kommer bli av med tidigare backupper och bara de sista blir kvar om använder datorerna ett tag och det blir mer att backa upp.

 

men om du inte behöver gå tillbaka i tiden utan bara en backupp på det senaste som finns på datorerna så räcker det med 400.

 

men jag skulle struntat i att ha med din Imac G5 och bara ha med de bärbara. och koppla en extra disk till G5an eller använda disken du ändå skulle koppla på. det känns ju onödigt att köra den stationära datorn med en "trådlsös" både med tanke på snabbheten och strålningen och utrymmet på airport disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart, jag kan ju köra timemachine till 1TB disken som ändå är kopplad till iMac. iMac kopplar jag till min Airport via kabel så den kommer inte köra trådlöst. De bärbara kommer där emot köra trådlöst.

 

Behöver man partionera disken så en partion blir dedikerad för enbart TM eller kommer det bli jätterörigt på disken om det är både TM och övrig data på samma partion? Jag har aldrig kört TM tidigare och är ganska ny på mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir inte rörigt alls. det läggs en mapp på disken där timemachine lägger filerna så du kan lägga vad du vill utanför den mappen.

 

en del väljer ändå att partitionera med motiveringen att de inte vill ha en för svällande tm över tiden. men jag slänger hellre stora filer eller mappar från timemachine efter ett tag om det skulle bli för full.

 

det du ska tänka på är att filer du själv lägger på backuppdisken inte bakas in i timemachine och blir alltså inte dubbletter. så är det viktiga filer så ska du backuppa dem på annat vis. du bör ju alltid ha viktiga filer på flera ställen om en disk tex skulle börja brinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tumregel jag hört: Minst dubbelt så stor disk som storleken av det data du ska ta backup på.

Så om du bara använder 25GB utrymme av den 200GB disk, så är det 25GB du räknar på (och minst dubblerar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tumregel jag hört: Minst dubbelt så stor disk som storleken av det data du ska ta backup på.

Så om du bara använder 25GB utrymme av den 200GB disk, så är det 25GB du räknar på (och minst dubblerar).

 

Jag tror Apple har uppgett 2-3 gånger det du ska kopiera för att du ska kunna backa tillbaka - om du behöver det.

Alltså 300 GB för att säkerhetskopiera 100 GB och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...