Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasigt ethernet-kort MacBook Pro


Gribby

Rekommendera Poster

Mitt ethernet-kort verkar ha packat ihop. Inget händer när jag ansluter nätverkskabel. Finns det något sätt som jag kan kommunicera med kortet för att se om det är fel på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Uteslutningsmetoden, byt kabel, testa mot ett annat nätverk, gör en säker omstart (håll ned skift) och liknande.

 

Du kan med programmet Nätverksverktyg få detaljerad info om anslutningarna och visar den på att det finns eller inte finns exempelvis en 100 mbit-förbindelse igång.

 

Du kan också köra med Apples hårdvarutest som kan avgöra om det är själva styrchippet som pajjat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska prova hårdvarutestet. Har redan testat olika kablar/olika platser. I nätverksinställningar hävdas att kabeln inte är ansluten när den är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat att koppla via kabel till min airport extreme med resultatet som syns i bild 1. Kopplar jag direkt till bredbandsmodemet får jag resultatet som syns i bild 2. Kopplar jag min ibook g4 med kabel till extremen får jag resultatet som syns i bild 3. Jag blir inte klok på vad som händer. Uppenbarligen är ethernetkortet inte helt paj, men det agerar inte som det ska. Nån som kan hjälpa till?

post-37094-1238232189.png

post-37094-1238232198.png

post-37094-1238232205.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kortet verkar fungera eftersom du får fysisk kontakt med Airport Extreme-routern. Har du prövat att nollställa/starta om bredbandsmodemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar ju som sagt utmärkt med min ibook med samma uppställning. Problemen är likadana på mitt jobb där jag kopplar in mig mot vår router. Jag lutar åt att det måste vara något stök med drivrutiner? Är det bara att installera om osx eller kan jag komma åt de filerna specifikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du kan alltid pröva en säker omstart, håll ned skift, så rensas diverse systemcache och liknande vilket kan sparka igång datorn till normalitet igen. Eller för den delen testa att reparera Skivbehörigheter.

 

Annars kan du pröva en arkivera/installera, det brukar lösa mystiska problem och det går också klart snabbare än att lista ut vilka filer som rör vad på djupet i OS X:s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken säker omstart eller reparation av skivbehörigheter löser några problem. Antar att det blir till att arkivera/installera imorgon då... Hur stor är risken för att jag förlorar information på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag gjort följande manövrar:

 

Säker omstart

Reparation av behörigheter

Hårdvarutest (inga fel)

Utökat hårdvarutest (inga fel)

Arkiva/installera

 

Resultatet är att exakt samma problem kvarstår. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du garanti kvar? kontakta apple isåfall.

 

Köp annars ett nätverkskort till pc-card-platsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Ok, nu har jag gjort följande manövrar:

 

Säker omstart

Reparation av behörigheter

Hårdvarutest (inga fel)

Utökat hårdvarutest (inga fel)

Arkiva/installera

 

Resultatet är att exakt samma problem kvarstår. Vad göra?

 

Det sista du kan göra är att starta Macen från en extern hårddisk där det finns en helt färskt installation av OS X. Är det samma problem då ligger det i hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även arkiverat/installerat utan att spara användare och inställningar nu. Samma problem kvarstår. Antar att det bara är att lämna in datorn för reparation...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ett skott i blindo, men har du kollat att kontakttrådarna i kontakten i datorn sitter rätt?

Jag har varit med om att kontakttråd 1 och 8 varit helt nertryckta av att en telefonsladd tryckts in.

En gång lyckades en granne trycka in sladdkontakten upp och ner, så flera kontakttrådar plattades ner.

Med en knappnål och en plattång kunde jag räta upp trådarna.

Lirka in knappnålshuvudet mellan trådarna och dra.

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tanke, ska kolla imorgon. Det vore ju skönt att slippa lämna in datorn i en vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn inlämnad för felsökning och reparation. Trist vecka (förhoppningsvis) att se fram emot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände? (Förlåt, no "ronnade"*) jag tråden)

 

*) Internt uttryck som kommer av att Ronny ofta postade i gamla trådar.... har jag fått lära mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kanske borde kolla datumen på inläggen? Gribby skrev igår 11:14 att han lämnade in den på reparation i en vecka.

 

Så "ronnad" blev den då inte eftersom det kriteriet rör trådar som är flera år gamla, inte 12 timmar. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde kolla datumen på inläggen? Gribby skrev igår 11:14 att han lämnade in den på reparation i en vecka.

 

Så "ronnad" blev den då inte eftersom det kriteriet rör trådar som är flera år gamla, inte 12 timmar. B)

 

jag såg också tråden igår. kan försvara peranders med att det faktiskt stod ett helt annat datum på posterna än det gör nu. vet inte vad som knasade men är ganska säker på att det stod ett datum i början på mars.

 

hoppas det löser sig i vilket fall. så får du Gribby skriva hur det gick senare när du har fått tillbaka datorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlife ringde idag och datorn är fixad. Byte av logikkortet blev lösningen. Enligt uppgift ska mina problem med skärmblink (se annan tråd) bero på billiga ramminnnen (Kingston). Får se om det kvarstår efter bytet till nya grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde kolla datumen på inläggen? Gribby skrev igår 11:14 att han lämnade in den på reparation i en vecka.

 

Så "ronnad" blev den då inte eftersom det kriteriet rör trådar som är flera år gamla, inte 12 timmar. B)

Nåt var lurigt med klockan, faktiskt. Datumet var 2008 någonting, en glitch på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...