Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp behövs när Mac G5 är konstig!


iHzon

Rekommendera Poster

Min far har en G5 som fungerat felfritt ett långt tag. Idag på morgonen vill den inte starta! Äpplet bara snurrar efter en två minuter drar fläkten igång som ett jet plan. Han jobbar mycket med media och kommer nu inte åt sina filer! Kris kris!

 

Hjälp helst nu idag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i installationsskivan och kör reparera hårddisken, för det låter som det är något strul med disken nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt den stå på en kvart eller så. händer inget mer så avsluta med att trycka in knappen.

starta om med knappen shift intryckt på tangentbordet.

 

den uppstarten tar lite längre tid än vanligt och fläkten kan gå igång även här men ha tålamod...

 

det är ett läge som heter säkert läge som startas. och det ränsar lite filer och inga tilläggsprogram startas i startuppitems. så i det läget kanske inte scaners eller extra drivrutiner till extra utrustning fungerar.

 

du kan när du ändå är inne låta skivverktyg repparera skivbehörigheter. just nu kommer det ligga en massa filer där som inte reppareas. det är en bugg i en uppdatering och inget att var rädd för. det kan ta sin tid att reparea behörigheten så ha tålamod även här. sedan kan du starta om datorn.

 

jag har själv en G5a och har i veckan haft liknande problem. kanske någon uppdatering som ställt till det.

men efter att jag kört en säker start så funkar den igen.

 

 

edit: såg att andra svarat kloka svar. pröva peanjo66 och jarting svar om mitt inte fungerar.

min G5a har vid kanske 20 tillfällen på 6 år också stårr och snurrat med fläktarna på högvarv och inte kommit längre. i de fallen har det hjälpt att rycka ut alla sladdar förutom tangenbord och ström och skärm. då har den startat normalt vid nästa uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup är väl tagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wilhelm-tell
Backup är väl tagen?

 

Det hoppas jag. Själv ser jag alltid hårddisken som en tickande bomb, dvs: inget bra "endaställe" att spara sina viktiga dokument på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu funkar det igen vi ringde en datortekniker som kunde mac. Det var inget fel den ville bara inte starta. Trevligt att ni försökte hjälpa:P Poca min far kör alltid backup men just denna vecka har han inte hunnit med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...