Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rippa DVD med Handbrake

MrSinister

Recommended Posts

Jag försöker rippa över min dvd samling till filer på min hårddisk med handbrake för att spela upp dom via Apple TV. Stämmer det att det skall ta 20 timmar att rippa 1 film? Eller gör jag något knasigt? jag vill även få in undertexterna från filmen. Kan man få dom att visas via Apple TV? Skall tillägga att det är första gången jag använder Handbrake. Är tacksam för all hjälp jag får.

Mvh

Robert.

Vad har du för dator? vilka inställningar använder du?

Kör "Preset" för Apple Tv & då tar en DVD c:a 2 till 2,5 tim nu när jag har fått min nya burk.

// H

Hej MrSinister!

Självklart funkar det att rippa över ditt filmbibliotek till iTunes och sedan se dom på din TV. Du får även med 5.1-ljudet, Textat och kapitel. Och om du har barn i hemmet så kan man även på filmer som exempelvis "Cars", som vi vuxna hellre ser med engelskt originalspår, rippa med både det engelska och svenska spåret. Beroende på vilken dator du har så varierar tiden för filmen givetvis. Men har själv en iMac 24' Alu... och då tar det lite mer än filmens längd med Apple TV som Preset. Beror ju även på vilken Preset man har... Apple TV preset:en ger väldigt bra bild på din TV och därför lite längre tid. Medans en iPod film går mycket snabbare...

Det du gör är att helt sonika se till att du har det senaste Handbrake och VLC i din dator. Och när du får upp Handbrake väljer du Apple TV som Preset i listan till höger. Du kan även se till att du längst ner till höger väljer att den Preset:en skall vara standard så att den är förinställd varje gång du får upp programmet. Då slipper du hålla på att välja den varje gång.

Efter det så går du även upp till Handbrake uppe i menylisten och väljer Preferences. Och i General menyn så ser du till att kryssa i rutan: Use iPod/iTunes friendly (.m4v)... Då funkar allt smidigt sedan.

När du gjort det så har du automatiskt Engelska 5.1 ljud, samt kapitel med i TV:n. Texten måste du själv välja varje gång du stoppar in en ny film. Har även lärt mig att finns det flera svenska att välja på i texterna, så är det den översta som gäller.

Om du nu skulle vilja ha både Engelska och Svenska så lägger du till 2 spår med svenska 5.1 och ser till att dom ser lika dana ut som dom 2 Engelska alternativen. Alltså ett Faac och ett Passthru spår.

En sista grej med... På en del gamla filmer så ser jag till att klicka på picture settings... Och se efter så att det inte är en lite randig bild... Skulle det vara det på en bild där någon rör sig snabbt så väljer du på deinterlace - slow. Så är den saken biff också!!!

Lycka till nu... Det är toppen det här!!!

Mvh MacMan

Kör "Preset" för Apple Tv & då tar en DVD c:a 2 till 2,5 tim nu när jag har fått min nya burk.

// H

Du skrev ju 20 timmar

Du skrev ju 20 timmar

Nej, det var två olika personer. ;)

MrSinister tar 20 timmar, medan Sapoj tar 2,5 timmar.

Nej, det var två olika personer. ;)

MrSinister tar 20 timmar, medan Sapoj tar 2,5 timmar.

hehe, ser det nu

Tiden det tar beror väl dels på hur snabb datorn är och om man väljer att rippa till mpg4 eller h.264.

h.264 tar betydligt längre tid än mpg4 att rippa på min PM G5 1,6.

Sen undrar jag vilken version av Handbrake Mr.MacMan använder?

Jag känner inte igen mig helt i hans beskrivning.

Kanske kör han den versionen som kräver att man har Leopard?

Det har inte jag på G5:an.

Hej MrSinister!

Självklart funkar det att rippa över ditt filmbibliotek till iTunes och sedan se dom på din TV. Du får även med 5.1-ljudet, Textat och kapitel. Och om du har barn i hemmet så kan man även på filmer som exempelvis "Cars", som vi vuxna hellre ser med engelskt originalspår, rippa med både det engelska och svenska spåret. Beroende på vilken dator du har så varierar tiden för filmen givetvis. Men har själv en iMac 24' Alu... och då tar det lite mer än filmens längd med Apple TV som Preset. Beror ju även på vilken Preset man har... Apple TV preset:en ger väldigt bra bild på din TV och därför lite längre tid. Medans en iPod film går mycket snabbare...

Det du gör är att helt sonika se till att du har det senaste Handbrake och VLC i din dator. Och när du får upp Handbrake väljer du Apple TV som Preset i listan till höger. Du kan även se till att du längst ner till höger väljer att den Preset:en skall vara standard så att den är förinställd varje gång du får upp programmet. Då slipper du hålla på att välja den varje gång.

Efter det så går du även upp till Handbrake uppe i menylisten och väljer Preferences. Och i General menyn så ser du till att kryssa i rutan: Use iPod/iTunes friendly (.m4v)... Då funkar allt smidigt sedan.

När du gjort det så har du automatiskt Engelska 5.1 ljud, samt kapitel med i TV:n. Texten måste du själv välja varje gång du stoppar in en ny film. Har även lärt mig att finns det flera svenska att välja på i texterna, så är det den översta som gäller.

Om du nu skulle vilja ha både Engelska och Svenska så lägger du till 2 spår med svenska 5.1 och ser till att dom ser lika dana ut som dom 2 Engelska alternativen. Alltså ett Faac och ett Passthru spår.

En sista grej med... På en del gamla filmer så ser jag till att klicka på picture settings... Och se efter så att det inte är en lite randig bild... Skulle det vara det på en bild där någon rör sig snabbt så väljer du på deinterlace - slow. Så är den saken biff också!!!

Mvh MacMan

Tack för en grym beskrivning! Ska prova det nu. Annars så har jag Macbook Pro unibody 2.53 modellen.

Tiden det tar beror väl dels på hur snabb datorn är och om man väljer att rippa till mpg4 eller h.264.

h.264 tar betydligt längre tid än mpg4 att rippa på min PM G5 1,6.

Sen undrar jag vilken version av Handbrake Mr.MacMan använder?

Jag känner inte igen mig helt i hans beskrivning.

Kanske kör han den versionen som kräver att man har Leopard?

Det har inte jag på G5:an.

Hej Macus!

Jag använder version 0.9.3... så det stämmer med att det är bara Leopard som funkar! Tyvärr... För den är grym!

Hejsan

Har gått igenom guiden i nr 2 av macworld om att kopiera dvd filmer med handbrake och är väldigt förnöjd med resultatet man får. Men problemet jag har är att undertexterna inte bräns in i filmen så undrar om någon vet vad det kan bero på? Har försökt flera gånger men det blir aldrig bra :(

Hejsan

Har gått igenom guiden i nr 2 av macworld om att kopiera dvd filmer med handbrake och är väldigt förnöjd med resultatet man får. Men problemet jag har är att undertexterna inte bräns in i filmen så undrar om någon vet vad det kan bero på? Har försökt flera gånger men det blir aldrig bra :(

Vet inte om nedanstående adress kan hjälpa dig. Jag har iallafall följt anvisningarna i denna och fått det att fungera. Mitt problem är att det tar otroligt lång tid att rippa en film. Jag trodde att det som längst kunde ta lika lång tid att rippa en film som filmens längd. Har nu insett att så inte är fallet

http://www.ilove.nu/mactv/mactv-3-rippa-di...r-med-handbrake

Hej MrSinister!

Mvh MacMan

Du verkar till att ha en bra koll. Så min fråga är, jag konverterar en dvdrulle i handbrake, men ljudet ligger cirka 1.5 till 2 sek före bilden. Vad kan detta bero på. Konverterar med min 1.82 GHz Mini. Ska tilläggas att dom är körda i Mactheripper innan....

Tack på förhand

Fredrik

Du verkar till att ha en bra koll. Så min fråga är, jag konverterar en dvdrulle i handbrake, men ljudet ligger cirka 1.5 till 2 sek före bilden. Vad kan detta bero på. Konverterar med min 1.82 GHz Mini. Ska tilläggas att dom är körda i Mactheripper innan....

Tack på förhand

Fredrik

Hej Fredrik!

Har tyvärr ingen lösning på problemet, men kanske har ett svar... Av alla typ 300 filmer jag lagt in så kanske ett 10-tal filmer har strulat! Kan vara något skydd som Handbrake inte klarar... vet faktiskt inte!

Däremot så när ljudet hamnar fel så verkar det som om det alltid blir 2 st intro på filmen... Ska förklara! Inledningen börjar och sedan kan det gå någon minut in på filmen och sen börjar filmen om från Inledningen igen och kör på filmen igenom... Fast med ljudet som inte stämmer. Och när jag skriver att den börjar om så menar jag att filmen i TV:n fortsätter bara att det är inspelat 2 inledningar...

Tror även jag varit med om att ljudet funkar i iTunes men inte i TV:n... Det här vet du säkert redan, men skrev bara ifall du känner igen dig...

Men som sagt, det är bara ett fåtal filmer... Resten har funkat! Hoppas det är så hos dig också..? Annars så har jag inget svar...

Finns även filmer som inte kommer upp i listan ens.... bara massa småklipp, inte den långa huvudfilmen! Kommer inte ihåg vad det skyddet kallades nu... Men hittade en lista på filmer som har just detta! Tror jag såg det i Handbrakes forum...

Lycka till ändå och kommer du på någon lösning om det finns... Skriv gärna tillbaka!!

// MacMan

• 1 month later...

Tar drygt 30 min för en film att konvertera på min Mac Pro..

Men jag har problemet att när filmerna är klara så använder jag MetaX för att tagga dem med bilder och info, när jag lägger de i iTunes så fungerar allt som det skall men när jag kör på Apple TV så kommer bara 3 av 6 filmer med ?

Vad gör jag för fel, har jag för hög Bitrate ?

Jag ändrat om Apple TV profilen i Handbrake till Constant Quality 80% jag vill ju inte få sämre kvalité.. egentligen vill jag ha 100 här.

Sedan läste jag i forum att man skall ändra Framerate till 25 och inte Same as Source

Large File Size är ikryssad också

Source 720 * 576

Output 720 *448

Vad gör jag för fel, vad är det bästa sättet för att lägga in sin DVD samling i full kvalite för att sedan köras på Apple TV ?

Känns inte som Apple TV profilen i Handbrake har högsta kvalite eller ?

Provade också DVD Ripper Ultimatum men där tar en film 5 timmar, där finns profil Apple TV 720P osv, verkar ju inte finnas i Handbrake ?

På vissa filmer får man ju upp HD på Apple TV i menyn antar att man måste rippa dem som 720P i så fall, men hur ställer jag då in detta i Handbrake

Tacksam för hjälp blir ju tokig på detta :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...