Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fel på hårddisk?

kuninobu

Recommended Posts

Jag tror min hårddisk börjar bli dålig.

Det är så att när jag försöker flytta stora filer, eller när torrentprogram kollar integriteten av filer, eller om jag tittar på säg en HD-film, så börjar datorn bli jätteslö och i princip alla program hänger sig lite då och då.

Jag har kunnat göra allt det här tidigare utan problem, detta har kommit under de senaste veckorna.

Vad kan jag göra för att få fram orsaken till detta problem? Jag testade en omformatering men det hjälpte inte. Ett alternativ skulle väl vara att köra Drive Genius över natten eller något och se om den hittar något med "Scan". Tänkte bara om någon kom på något snabbare sätt :)

EDIT: Jag kom på att det inte bara gäller för stora filer. Jag skulle igår importera en skiva till iTunes som låg på hårddisken, den kunde importera alla förutom en låt, då hängde sig allt och efter typ fem minuter släppte det och macen gav mig felmeddelandet att den inte kunde läsa från volymen "Leopard" som är min huvudvolym (och enda volym).

Bältesclip

Kolla vad Skivverktyg säger.

Kolla vad Skivverktyg säger.

Disk utility säger att allt verkar vara okej. Jag har kört Drive Genius i typ 12 timmar nu och den har bara kommit 26.49%. Den har dock stött på 2 dåliga block så det verkar vara något konstigt med disken.

Thomas Ytterberg

Det ska inte ta 48 timmar att söka igenom en hårddisk. De där två blocken har nog inget med just dina problem att göra utan det är sannolikt hårddisken i helhet som inte fungerar. Att det blir otroligt långsamt och att hårddisken "försvinner" är ett ganska typiskt symptom.

Skulle genast ta backup på allt viktigt och skicka in datorn på garantireparation omedelbums.

Det ska inte ta 48 timmar att söka igenom en hårddisk. De där två blocken har nog inget med just dina problem att göra utan det är sannolikt hårddisken i helhet som inte fungerar. Att det blir otroligt långsamt och att hårddisken "försvinner" är ett ganska typiskt symptom.

Skulle genast ta backup på allt viktigt och skicka in datorn på garantireparation omedelbums.

Det är ju så jäkla omständigt att få iväg datorn tyvärr. Hur länge har man garanti hos Apple för övrigt?

Det är ju så jäkla omständigt att få iväg datorn tyvärr. Hur länge har man garanti hos Apple för övrigt?

Ett års garanti. Sedan har du 2 års reklamationsrätt*, där du ska kunna påvisa att felet funnits från början.

Har du tecknat AppleCare så har du 3 års garanti mm

* Konsumentköplagen

Var vänder jag mig för utbyte av hårddisk då? Ska jag ringa Apple eller någon "Premium reseller" i närheten? Macoteket har jag för mig ligger nära mig :)

Dock så hittar jag inte mitt kvitto på iMacen, och jag hittar ingenstans där jag kan skriva ut det..

EDIT: Hittade nu där jag kan skriva ut, tror inte firefox visade sidan korrekt utan gick in med safari istället :)

Bältesclip
Var vänder jag mig för utbyte av hårddisk då? Ska jag ringa Apple eller någon "Premium reseller" i närheten? Macoteket har jag för mig ligger nära mig :)

Dock så hittar jag inte mitt kvitto på iMacen, och jag hittar ingenstans där jag kan skriva ut det..

EDIT: Hittade nu där jag kan skriva ut, tror inte firefox visade sidan korrekt utan gick in med safari istället :)

Lan-Master vid St Eriksplan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...