Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Visual studio på mac, utan windows?


octavianus

Rekommendera Poster

Om man jämför utvecklingsmiljöer för nativa språk, C; C++ osv så är Visual Studio helt klart ett av dom bästa.

 

Java har många generellt bra utvecklingsmiljöer- men känns ganska irrelevant isammanhanget efter som java är ett förhållandevis litet språk jämfört med C,C++ och numera C#.

 

Java är inte ett litet språk, inte om man kollar på tex:

http://www.tiobe.com/index.php/content/pap...tpci/index.html

 

Däremot håller jag med att man inte skall jämföra IDE för C# med IDE för Java tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Java är ganska så utbrett när man sysslar med objektorienterad programmering.

 

Däremot tror jag det är vanligare att man använder .NET (och kanske i vissa fall VB6) om man skapar renodlade skrivbordsapplikationer avsedda att köras i Windowsmiljö.

 

Java har ju den extremt stora fördelen att det funkar cross-platform så om man behöver skriva applikationer som skall fungera i de flesta operativsystemen är ju Java helt klart värt att fundera över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java är inte ett litet språk, inte om man kollar på tex:

http://www.tiobe.com/index.php/content/pap...tpci/index.html

 

Däremot håller jag med att man inte skall jämföra IDE för C# med IDE för Java tex.

 

Nej det beror väl helt på hur man räknar, Min erfarenhet är att java används i ganska liten utsträckning i mjukvaruindustrin idag iallafall.

Som jag förstått det med tiobe så utgår den ifrån vilka (programmeringsspråk som flest behärskar) snarare än vilket som är populärast.

Jag har själv läst någon kurs java, använt det någon enstaka gång för jag trodde det skulle underlätta x-platform utveckling, men det visade sig i slutändan att iallafall för mig är det snabbare att skriva grundfunktionalitet i vanliga ISO C sedan göra platformsspecifik frontend med nativa verktyg, på både Windows, MacOS X är det idag busenkelt att göra gränssnitt.

 

Cocoa, WinForms är båda rätt smidiga att jobba med.

 

På linux har jag mest kört med glade, men jag är inte så förtjust idet. Har kollat lite på Qt; men tycker inte det är speciellt elegant jämfört med dom tidigare två nämda.

 

Ja Java är ganska så utbrett när man sysslar med objektorienterad programmering.

 

Däremot tror jag det är vanligare att man använder .NET (och kanske i vissa fall VB6) om man skapar renodlade skrivbordsapplikationer avsedda att köras i Windowsmiljö.

 

Java har ju den extremt stora fördelen att det funkar cross-platform så om man behöver skriva applikationer som skall fungera i de flesta operativsystemen är ju Java helt klart värt att fundera över.

 

Håller inte med, C++ är garanterat mer utbrett över samtliga platformar.

 

.NET är nog så gott som defacto standard idag på Windows,ja.

 

Java är ju teoretiskt x-platform, men sedan har iallafall min erfarenhet varit att detta fungerar mer eller mindre bra om man försöker göra något mer generellt.

Jag tycker iallafall inte det är värt att hålla på med java idag, sedan förstår jag mycket väl att dom som är anställda att jobba med java utveckling tycker det är livsnödvändigt och det bästa språk som uppfunnits sedan latin.

Men så är det ju med allt, jag tycker personligen jag är ganska objektiv efter som jag inte knutit mig till ett språk;

Jag varierar mig oftast mellan C,C++ (mestadels ett subset av C++, jag använder sällan hela språket, C++ ES är nog en bättre term på det jag använder mig av),Objective-C,Assembler (PPC/x86/AVR/68k/MIPS/6502 osv) och Forth beroende på tillämpning. Detta för jag tycker det ger mig bäst kontroll och bäst möjligheter att själv påverka hur programmet, drivrutinen eller vad det nu är beter sig.

Men samtidigt är jag inget profs på java...så det kanske varit annorlunda då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...