Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Visual studio på mac, utan windows?


octavianus

Rekommendera Poster

det är så att jag börjat en programeringskurs och då behandlar boken och lärarna allt via visual studio. Vi har även gratis versioner att ladda ner. Men jag kör ju mac, hur gör jag då, ha ringen lust att instalera windows på min dator. Har noll erfarenhet att köra windows program på macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen så provar du Wine eller så gör du som du borde, använd annan mjukvara. Kursen kan inte vara speciellt kvalitativ om de enbart använder mjukvara som fungerar på ett system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det för språk ni programmerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja det går säkert att köra andra program untan några problem. Men eftersom jag e helt ny på området, och det är det de använder så verkade de enklast. Inte lätt detta i början.

 

Vi ska lära oss c#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall ni köra C# eller C# med .Net?

 

Om det är det sista är det bara att glatt installera bootcamp med Windows och därefter Visual Studio. Om ni bara skall köra C# så finns Mono till mac det är bara googla och du skall finna. Men om du är helt grön och vill kunna följa lärarens demos utan att krångla så installera windows och Visual Studio. Det finns även en variant som heter Rotor men hur den fungerar och om den fungerar på mac vet jag ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom visual studio bygger på .net-plattformen och dess ramverk, så är det helt kört på alla sätt att använda det till mac utan windows.

 

Men det är värt att lära sig visual studio och C#, för det är den överlägset bästa utvecklingsmiljön som finns idag.

Går inte jämföra med något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kursen kan inte vara speciellt kvalitativ om de enbart använder mjukvara som fungerar på ett system.

 

Men Visual Studio är ju för just Windows. Är kursen sämre för att de använder ett program som bara fungerar för en viss plattform? Då kan han lika gärna läsa en php-kurs.

 

Det borde i så fall innebära att alla kurser i Visual Studio är dåliga, eftersom de inte funkar i Mac OS... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom visual studio bygger på .net-plattformen och dess ramverk, så är det helt kört på alla sätt att använda det till mac utan windows.

 

Men det är värt att lära sig visual studio och C#, för det är den överlägset bästa utvecklingsmiljön som finns idag.

Går inte jämföra med något annat.

 

Visual Studio är helt klart den bästa utvecklingsmiljön. Jag utvecklar nästan uteslutande i .NET så visst hade en Mac-version av Visual Studio suttit fint.

Tyvärr är det, som ni säger, kört. Jag vill inte "solka ner" min MacBook genom att installera Windows så jag kör Visual Studio på min Vista-burk jag har genom jobbet, det är trots allt i jobbet som jag gör den mesta av min programmering.

 

EDIT: Felskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna adress kan vara värd att kolla på:

http://www.go-mono.com/mono-downloads/download.html

 

Att koda i C# utan .NET? Då kör jag hellre Java :P

Det är ju Windows Forms och ASP.NET Forms som är det fina i Visual C#.NET (som är det fulla namnet på C# i .NET och Visual Studio sammanhang)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, då måste man alltså instalera windows då. Satans trist, måste man sätta sig in i det då.

Då måste man väll installera om osx också, eller hur funkar det där?

 

Dock sa det att det skulle gå att köra via skolans servrar med rdesktop, men hur gör man det, jag laddade ner det, men fattade inte mkt. Fick det inte alls att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köra remote desktop mot en Windows-maskin antar jag att du ändå måste installera Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Visual Studio är ju för just Windows. Är kursen sämre för att de använder ett program som bara fungerar för en viss plattform? Då kan han lika gärna läsa en php-kurs.

 

Det borde i så fall innebära att alla kurser i Visual Studio är dåliga, eftersom de inte funkar i Mac OS... :rolleyes:

 

Ja, det är precis vad jag säger. Det är en sämre kurs för att den i sådana fall enbart riktar in sig på en enda platform! :)

 

Speciellt när det är en kurs! Då tycker man att kunskapen ska vara lite bredare, så att man får användning för sina kunskaper.

 

När du läste matte i grundskolan, inte tusan blev ert kunnande begränsat till en enda miniräknare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är precis vad jag säger. Det är en sämre kurs för att den i sådana fall enbart riktar in sig på en enda platform! :)

 

Speciellt när det är en kurs! Då tycker man att kunskapen ska vara lite bredare, så att man får användning för sina kunskaper.

 

När du läste matte i grundskolan, inte tusan blev ert kunnande begränsat till en enda miniräknare?

 

Tycker din jämförelse är irrelevant för frågeställningen.

Då är alla spel usla, eftersom de produceras för Windows också?

 

Det finns tekniska begränsningar för att vara plattformsoberoende hela tiden.

Så att Visual Studio endast finns för Windows, är något som inte går påverka och vill man inte utveckla med Visual Studio, C# och VB så finns det andra alternativ.

Det är ingen som tvingar någon. Men man måste ibland välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock sa det att det skulle gå att köra via skolans servrar med rdesktop, men hur gör man det, jag laddade ner det, men fattade inte mkt. Fick det inte alls att funka.
Ska du köra remote desktop mot en Windows-maskin antar jag att du ändå måste installera Windows.

Det finns Remote Desktop för Mac. Bara att ladda ner från Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är precis vad jag säger. Det är en sämre kurs för att den i sådana fall enbart riktar in sig på en enda platform! :)

 

Speciellt när det är en kurs! Då tycker man att kunskapen ska vara lite bredare, så att man får användning för sina kunskaper.

 

När du läste matte i grundskolan, inte tusan blev ert kunnande begränsat till en enda miniräknare?

 

Om det är en kurs i Visual Studio så är det väl inte så konstigt att den bara riktar in sig på en plattform?

Det är lite svårt att lära ut programmering i allmänhet utan att satsa på ett specifikt språk/plattform.

Är man helt ny på programmering så handlar det om att lära sig tänka på ett visst sätt och för att komma dit måste man tillämpa det man lär sig. Sen kan man ju onekligen diskutera vilket språk som är bäst att börja med.

 

Att säga att det är en dålig kurs för att dom väljer Visual Studio som verktyg tycker jag är fel att säga om man inte vet upplägget på kursen. Är det en nybörjarkurs som bara handlar om att sätta ihop ett snyggt formulär och svara på lite events är det kanske fel ände att börja i om man vill lära sig programmera.

Om man kursen å andra sidan behandlar grunderna i programmering där man till en början skriver konsollapplikationer kan man lika gärna köra Visual Studio som valfri annan Java IDE. Det har alltså helt med kursens inriktning att göra om den är bra eller dålig, precis som med allt annat.

 

Behöver du en kombibil är det ett dåligt val att köpa en Folkabubbla, vill du däremot lära dig att köra bil kan valet av bil vara ganska orelevant.

 

//Emret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, då måste man alltså instalera windows då. Satans trist, måste man sätta sig in i det då.

Då måste man väll installera om osx också, eller hur funkar det där?

 

Dock sa det att det skulle gå att köra via skolans servrar med rdesktop, men hur gör man det, jag laddade ner det, men fattade inte mkt. Fick det inte alls att funka.

 

Fråga din lärare eller helpdesk i plugget hur du enklast använder remote desktop, då slipper du installera någon Windows kopia eller Visual Studio lokalt.

 

Annars om du har en intel mac (vilket du måste ha för windows) så finns ju bootcamp i leopard. Finns en bra guide i pdf som det är bara att skriva ut när du startat programmet alt googla för ännu utförligare steg för steg guider.

 

Om du inte vill använda bootcamp kan du ladda ned VirualBox från Sun helt gratis och köra Windows virituellt på din Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns Remote Desktop för Mac. Bara att ladda ner från Microsoft.

 

Ah, okej. Var inte helt säker. Men nu vet jag. :)

 

 

Hur som helst så tror jag inte att det blir kul att sitta och programmera på det sättet, då det kan bli lite laggigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, okej. Var inte helt säker. Men nu vet jag. :)

 

 

Hur som helst så tror jag inte att det blir kul att sitta och programmera på det sättet, då det kan bli lite laggigt.

 

Det beror ju helt på vilken bandbredd du har hemma samt vilken bandbredd du tillåts utnyttja på servern. Jag kör 24MBit hemma och det fungerar hur bra som helst att köra både programmering och modellering via remote desktop. Fungerar även bra att kör X-forwarding i terminalen till skolans linux server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visual Studio är helt klart den bästa utvecklingsmiljön. Jag utvecklar nästan uteslutande i .NET så visst hade en Mac-version av Visual Studio suttit fint.

Tyvärr är det, som ni säger, kört. Jag vill inte "solka ner" min MacBook genom att installera Windows så jag kör Visual Studio på min Vista-burk jag har genom jobbet, det är trots allt i jobbet som jag gör den mesta av min programmering.

 

EDIT: Felskrivning.

 

Ha! Visual Studio är den klart bästa utvecklingsmiljön... För C# kanske, men att det skulle vara den bästa miljön för utveckling är ett skämt. Om du någonsin har jobbat med java och testat IntelliJ IDEA så ser du hur en utvecklingsmiljö ska vara. Helt outstanding. De har ju dessutom sett till att Visual Studio möjligtvis kan bete sig som en utvecklingsmiljö genom att lansera Resharper för att kunna göra någon som helst vettig refactoring. Om du enbart menade bästa utvecklingsmiljö för C# på windows så kan jag eventuellt gå med på det under förutsättning att man installerat Resharper från Jetbrains. Om du däremot menar bästa utvecklingsmiljön och därmed basta så har du fel, fel, fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha! Visual Studio är den klart bästa utvecklingsmiljön... För C# kanske, men att det skulle vara den bästa miljön för utveckling är ett skämt. Om du någonsin har jobbat med java och testat IntelliJ IDEA så ser du hur en utvecklingsmiljö ska vara. Helt outstanding. De har ju dessutom sett till att Visual Studio möjligtvis kan bete sig som en utvecklingsmiljö genom att lansera Resharper för att kunna göra någon som helst vettig refactoring. Om du enbart menade bästa utvecklingsmiljö för C# på windows så kan jag eventuellt gå med på det under förutsättning att man installerat Resharper från Jetbrains. Om du däremot menar bästa utvecklingsmiljön och därmed basta så har du fel, fel, fel.

 

Om man jämför utvecklingsmiljöer för nativa språk, C; C++ osv så är Visual Studio helt klart ett av dom bästa.

 

Java har många generellt bra utvecklingsmiljöer- men känns ganska irrelevant isammanhanget efter som java är ett förhållandevis litet språk jämfört med C,C++ och numera C#.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha! Visual Studio är den klart bästa utvecklingsmiljön... För C# kanske, men att det skulle vara den bästa miljön för utveckling är ett skämt. Om du någonsin har jobbat med java och testat IntelliJ IDEA så ser du hur en utvecklingsmiljö ska vara. Helt outstanding. De har ju dessutom sett till att Visual Studio möjligtvis kan bete sig som en utvecklingsmiljö genom att lansera Resharper för att kunna göra någon som helst vettig refactoring. Om du enbart menade bästa utvecklingsmiljö för C# på windows så kan jag eventuellt gå med på det under förutsättning att man installerat Resharper från Jetbrains. Om du däremot menar bästa utvecklingsmiljön och därmed basta så har du fel, fel, fel.

 

Har jag fel för att jag tycker att Visual Studio är en bra utvecklingsmiljö? Låt mig ha mina åsikter i fred.

 

EDIT: Och givetvis är det C# och .NET i allmänhet jag syftar på. Att påstå att Visual Studio skulle vara bra för Java-programmering hade ju varit fullständigt befängt, det förstår väl vem som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...