Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"refurbished" Macar endast på amerikanska apple store?


Albert S

Rekommendera Poster

Har blivit tipsad på ett antal internationella forum om möjligheten att köpa sk "refurbed" macs via apple store. Om man går in på apple store och väljer ex USA eller UK så finns en avdelning som heter "Special Deals / Refurbished Mac". Här finns macar av olika sorter som uppenbarligen är använda men genomgångna och säljs till lägre pris.

 

http://store.apple.com/us/browse/home/spec...mac?mco=MTM3MzI

 

Däremot verkar denna möjlighet inte finnas om man handlar via dom nordiska apple store (Sverige, Norge, Danmark tex). Är det någon som vet anledningen till det här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enda jag vet är att det hade varit riktigt gött om det fanns här!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag är väldigt synd att det inte finns - jag hade gärna köpt t.ex en bättre begagnad Macbook Pro...

 

Men som vanligt tycker väl Apple att lilla landet Sverige är oviktigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste igår i metro om att fler butiker börjar sälja begagnade kläder av det egna märket i sina butiker. typ filippa k och en handfull andra.

tror fler företag kommer göra det för att visa att de är miljömedvetna och att deras produkter håller länge. förmodligen tänkte apple så också bland annat att de ville kommentera greeanpeace kritik om att de inte har ett återvinnings system för uttjänta datorer genom att visa på att datorerna används även om de är begagnade. nu vet jag inte vad det säljer ut i usa, kanske är det bara demo maskiner som stått i butiken ett tag men som fortfarande är nya. så min spaning kanske haltar lite.

 

men tror det kommer bli en trend bland allt. kanske även apple i sverige hakar på i sinom tid. men apple har väll varit ganska kända för att de vill att man ska köpa nya datorer i stället för att använda gammla.

säger en bitter ppc användare nu när sowleopoard nalkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pratade precis med en säljarkille på svenska apple store. Tydligen anser man att den svenska (och nordiska) marknaden är för liten för att vilja sälja "refurbed" Macs. Dessutom kan man inte köpa från någon utländsk apple store och få den levererad till Sverige (även om man betalar frakten själv). Detta skulle bero på skatteskäl och liknande.

 

Lite surt tycker jag nog.

 

Är det någon som vet om man överhuvudtaget kan handla apple datorer från utlandet via nätet? Stöter man på samma problem då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pratade precis med en säljarkille på svenska apple store. Tydligen anser man att den svenska (och nordiska) marknaden är för liten för att vilja sälja "refurbed" Macs. Dessutom kan man inte köpa från någon utländsk apple store och få den levererad till Sverige (även om man betalar frakten själv). Detta skulle bero på skatteskäl och liknande.

 

Lite surt tycker jag nog.

 

Är det någon som vet om man överhuvudtaget kan handla apple datorer från utlandet via nätet? Stöter man på samma problem då?

 

Skatter och tullavgifter lär du inte slippa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förut, dvs förra sommaren så fanns detta också hos svenska apple. Dock fanns där mest någon enstaka iPod och lite annat småkrafs. Har aldrig sett någon dator där. När jag skulle spana för någon månad sedan så var det helt borta ifrån svenska apple.

 

Lite lustigt, då det går ut på att återsälja de datorer och tillbehör de får i retur/rma och säljer de lagade och testade med ny garanti. Även äldre modeller fasas ut den vägen.

 

Här i Sverige så kan man bara få tag i förra generationen direkt i butik om de ligger på ett litet lager vi nylansering.

 

Vad som händer med alla returer vet jag inte. Antingen så destrueras dem eller så hamnar de på utförsäljning på apple USA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst MERapelsin
Skatter och tullavgifter lär du inte slippa

 

 

Öö jo, sålänge han som skickar skriver "gift" och ett lägre värde så är chansen att man ska åka dit väldigt låg. Jag har själv bara åkt dit en (1!!!) gång när jag handlat utomlands, och då är det en förbannat massa paket med ett ganska högt värde..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Öö jo, sålänge han som skickar skriver "gift" och ett lägre värde så är chansen att man ska åka dit väldigt låg. Jag har själv bara åkt dit en (1!!!) gång när jag handlat utomlands, och då är det en förbannat massa paket med ett ganska högt värde..

Vad händer om försändelsen pajar eller kommer bort?

Jag menar, om du skrivit att värdet är $50 så är det väl den summan en eventuell försäkringsersättning grundar sig på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...