Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

mac+pc+hubb?


sisyfos

Rekommendera Poster

Har en pc och en mac. Nu vill jag att de ska kunna dels köra mot internet o dels mot varandra för överföring av data. Vad behövs? Bara en enkel billig hubb eller är det mer som ska till? Speciella program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Telia 2000 med Zyxel 600 modem och D-link 604 router med 1 pc och tre macar. Nemas problemas... ok det är ingen proffsig uppsättning men billig! Med Windows XP och Mac OS X går det fint att hitta varandra och stöka runt i varandras datorer utan extra program eller hårdvara.. Enda nackdelen för hemmabruk är att datorerna stjäl bandbredd av varandra.... ett problem när sönerna ska spela över internet samtidigt... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En router är väl att föredra, enkel att installera(inga prog).

Finns flera varianter D-link och Netgear funkar på mac.

Kolla macoteket, under rubriken Nätverk:Hubbar/switchar.

 

Ändrat: Nu var jag lågnsam. Axelman hann före. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändrat: Nu var jag lågnsam. Axelman hann före. :)

Yess. Bor här liksom.... :angel:

 

Några bla maccis gillar inte D-link 604 men den är BILLIG! och duger hemma... det sägs att den blir lätt överhettad men har alldrig haft problem med det fast vi kör datorer här hemma som 1000-an... ;)

 

Om du står och ska köpa ett bredbandsmodem så satsa på ETHERNET-modem.... INTE USB!! E-modemet är plug and play.... inga drivrutiner och går som spjut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har en DI-604 till salu om nån är intresserad ;) Den "funkar" men det är absolut ingen av de bättre routrarna jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är kul.

Ett bra forum som är till mycket hjälp. tack ska ni ha!

Till salu för hur mycket och var? Jag finns i karlstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är kul.

Ett bra forum som är till mycket hjälp. tack ska ni ha!

Till salu för hur mycket och var? Jag finns i karlstad.

200ing om du hämtar den i Karlskrona ;)

lägg till frakt på en 50kr så skickar jag den.

 

PMa mig vid intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sprillans kostar 379:- + moms och frakt på Macoteket.... (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

560 +-50kr (inkl moms o frakt) då mao från Macoteket, tyckte du mitt pris var för högt Axel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

560 +-50kr (inkl moms o frakt) då mao från Macoteket, tyckte du mitt pris var för högt Axel?

Nääärå.... ville bara skapa en marknadsekonomi med konkurrens...... ;) sen när jag lägger på momsen så kostar den bara 473:75....

 

Har du räknat på en PC..... (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

560 +-50kr (inkl moms o frakt) då mao från Macoteket, tyckte du mitt pris var för högt Axel?

Nääärå.... ville bara skapa en marknadsekonomi med konkurrens...... ;)

hehe ;) Du får sälja din 604a också och erbjuda ett lägre pris sen efter några vändor får vi väl betala sisyfos för att köpa den :)

 

Jag la på moms + 90kr i frakt drog bort 3,75kr och la dit en ev diff på +-50kr ifall frakten inte stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe  Du får sälja din 604a också och erbjuda ett lägre pris sen efter några vändor får vi väl betala sisyfos för att köpa den

 

 

Hmmmmm.... jag tror det gick fel nån stans............ ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde ju att fråga om det går att ibland bara dra en ethernetkabel mellan pc o ibook för att föra över filer? hur isådana fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde ju att fråga om det går att ibland bara dra en ethernetkabel mellan pc o ibook för att föra över filer? hur isådana fall?

Ja det går bra. Tänk bara på att du måste använda en korsad kabel* om du ska köra port-till-port.

(* En speciell ethernetkabel där Tx går Till Rx, så att man slipper hubb i mitten. Går att köpa i alla anständiga datorbutiker.)

 

/i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner inte vilka OS som ska snacka med varandra. Som jag skrev ovan så fungerar ju OSX och XP bra ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

osx-xp blir det.

Så nu ska helgen vigas åt stillsamt svärjande o svettande inför den hårdvarukulturkrock

förenat med mjukvarukulturkrock som, delvis är en följd av min egen "trayanderror" kultur o delvis en följd av skruvtillverkares oheliga allians med de nasare av "driva folk till vansinne" produkter som Gud (läs Sverker O) glömt, på det att hans sorgligt försummade konsumenter lider kval o försmäktar i de vassa kanternas o brutna naglarnas helvete för att där sedan uppmuntras med små sataniskt uttänkta errors o frågor i stil med "är du verkligen..." o sedan det mest genialiskt onda som skapats.

Hjälpen- som om man inte formulerat sig rätt får samma meningslösa svar av som 42.

Trevlig helg alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

jag har en mac och en pc. osx och xp. och jag har kopplat ihop dom med en hubb men om jag sa gå ut på internet så kan bara en vara ute på internet samtidigt. vad har jag gjort för fel? behövs det något mer eller vad behöver man.

är inte så jätte haj på varesig mac eller pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man ha mer än 1 dator ansluten till Internet hemma finns det faktist lite olika sätt å göra det på.

 

1. Enklaste sättet. Du får flera IP-adresser ifrån din ISP, så du skaffar bara en hub å kopplar in kablarna å tutar å kör.

2. Billigaste sättet. Du köper till ett extra nätverkskort till en av datorerna och låter en dator stå som "router" å delar ut internet ifrån den.

3. Vanligaste sättet. Köper en router med switch.

 

Givetvis har alla sätt olika för å nackdelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...