Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använd Gmail för lagring


KalleS

Rekommendera Poster

Jag har under en tid försökt få programmet gDisk att fungera för att kunna använda mitt gmail konto till lagring. Det verkar som att många med mig inte riktigt lyckats. Så jag försökte lösa det på egen hand. Eftersom mina programmerings kunskaper inte sträcker sig så mycket längre än till PHP så va det det som fick bli lösningen.

 

Det program jag skrev ihop körs från datorn som en vanlig fil (förutsatt att php är installerat vilket borde vara fallet i de flesta fall när det gäller OS X) och synkroniserar filer på din hårdisk med gmail. Nu ljög jag lite när jag skrev synkronisera, för det handlar bara om att om en fil ändras på hårddisken så uppdateras den även på gmail. Alla filer hamnar som bilagor till mail som lagras i en speciell mapp/label, så dom blandas inte ihop med dina andra mail.

 

Så varför fungerar det här programmet och inte gDisk? Den stora skillnaden är att det här programmet, som jag valt att kalla gSync, ansluter till gmail via imap, det är alltså betydligt mer framtidssäkert än vad gDisk är som använder sig av en annan metod, som jag inte har riktigt koll på... Att mitt program använder imap innebär ju såklart också att det fungerar med vilken imap server som helst, det är alltså inte bundet till gmail på något sätt.

 

Jag använder programmet såhär: Har en liten ikon i dockan, när jag har någon fil som jag vill ha tillgänglig på internet, så släpper jag bara filen på ikonen, och den laddas upp. Sen så har jag sagt till launchd att varje timme köra mitt program i bakgrunden, och skulle någon av de filerna som jag släppt i dockan ha ändrats sedan de senast laddades upp, så uppdateras de på mitt gmail konto.

 

Programmet är en lite udda kombination av applescript och php, men det tycks fungera ändå. Lösenord till gmail lagras i Keychain, fint o säkert. Nu hade det ju varit väldigt vackert om jag lyckats göra det till en fin cocoa applikation, men finns risk för att det inte kommer att hända. Någon som har bättre koll på cocoa o objective-c, plocka iden och skriv ihop ett program!

 

Ska ju tilläggas också att det är i beta stadium. För det jag har använt det till så fungerar det dock, men lite omskrivning av kod och sånt hade nog inte skadat. Är det något som skulle komma till användning så ladda ner o prova.

gSync0.1b.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...