Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mata ut skiva som "fastnat"?


Eldvindovatten
 Share

Rekommendera Poster

Eldvindovatten

Som sagt... Min skiva har "fastnat" och vill inte dyka upp på skrivbordet! Har försökt att "mata ut", men har varit tvungen att starta om hela rasket och då... dyker den upp!? Har hänt vid ett par upprepade tillfällen och börjar gå mig på nerverna! Vet inte om det är ett "vanligt" problem hos Mac:en eller om jag upplever något tekiskt fel, som har följt med sedan jag köpte den?

Tänkte höra med Er om det fanns någon som har upplevt samma problem och funnit en lösning på det? Kanske ett fett tvåhands kort kommando som spottar ut skivan på sekunden eller skall man leta efter det där lilla hålet och stoppa in nålen... har dock en bärbar Macbook och har då inte lyckats lokalisera detta lilla hål...så det är väl uteslutet.

Skulle bli glad för svar!

 

MVH

 

Eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag har inte själv råkat ut för det här, men jag har sett andra trådar där folk har lyckats med detta förut...

Jag har för mig att man ska starta om datorn med musknappen nere, och om det inte funkar kan man pilla med något kreditkorts-format objekt för att puffa ut skivan... jag är inte så säker på detaljerna här, bara grova drag :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Ok... kreditkort... inte skruvmejsel då alltså... hm..!!! Nä, skämt å sido.. Det är frustrerande... får testa det där med musen! Låter lite spännande dock...får testa vid nästa tillfälle!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade dessa tips:

*******

Har en CD/DVD fastnat i datorn medan Macen tror att skivan är borta och vanliga knappkombinationen ⌘-E (för eject) inte fungerar? Prova följande:

 

1) Genom programmet Skivverktyg / Disk Utility (ligger under Program/Verktygsprogram). Starta programmet, välj vilken drive det gäller och klicka på mata ut.

 

2) Genom Terminalen (ligger under Program/Verktygsprogram). Starta den och skriv drutil tray eject.

 

3) Skapa en eject-meny. Öppna filen System/Bibliotek/CoreServices/Menu Extras/Eject.menu så hamnar den i menyraden. Vill du sedan få bort den därifrån är det bara att hålla ner kommando medan du klickar och drar i den.

**********

Har inte haft problemet själv så jag vet INTE hur ovan funkar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Ser vettigt ut... skall testa detta a s a p!

Tusen tack för hjälpen allihop!

 

MVH

 

Eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om med musknappen (vänster) nedtryckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för mig har det vid något tillfälle inte funkar med att trycka på ejektknappen. men det har endå funkat att gå in i itunes och välja ejekt där i någon meny.

 

det finns en massa trådar om det här. men alla har sina speciella problem så jag kan inte tipsa om någon.

en del har en imac med slott in där den fastnat. andra har stoppat i för små skivor. plastpiggarna på luckan till ppc G5 har hakat sig. ejekknappen dyker inte upp. skivan snurrar och läser men dyker inte upp och jag kan inte mata ut. etc säker ett 20-tal till sätt där det är problem.

 

vad har du för dator och kan du beskriva felet mer ingående så går det lättare att tippsa.

Redigerad av m-tech
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har hänt mig vid några tillfällen, och det gäller skivor som inte datorn kan läsa helt och fullt. Det kan vara brända skivor som är lite skadade, eller skivor som så fulla av fettfläckar att det hindrar av läsningen i datorn, eller något annat. Det är iaf inte fel på MacBooken, utan det är skivorna som inte är helt perfekta och då stör det Macens läsning.

 

Min lösning är att starta om datorn. Sen vid inloggningsfönstret, alltså där man anger namn och lösenord, så trycker jag på Mata ut-knappen, och då kommer skivan ut.

 

Idén är alltså att mata ut skivan innan datorn hinner försöka läsa den.

Du ser, när datorn försöker läsa den så kan den fastna i läsningen och då kan den inte mata ut den. Detta händer om skivan inte är helt perfekt, så läsning försvåras.

 

För att denna metod ska fungera behöver du ha inloggning på datorn på slagen, så att den gör en paus när systemet har startats upp och väntar på att du ska logga in. Där kan du Mata ut innan datorn har hunnit läsa skivan. När du loggar in i systemet så försöker nämligen datorn att läsa skivan. Observera att du ibland kan få hålla ner knappen Mata ut ett par sekunder innan den reagerar. Det är knappen med uppåt-pil uppe till höger på tangentbordet.

 

Behöver inga nålar eller kreditkort för detta. :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Rövskägge

Känns lite taskigt att ''sno'' åt mig tråden.

Men måste bara fråga nu när jag såg att någon ovan sade: ''det finns en massa trådar om det här. men alla har sina speciella problem så jag kan inte tipsa om någon.

en del har en imac med slott in där den fastnat.''

 

Nu är det så att jag har en iMac och får inte ut min skiva på något sätt. Jag har prövat allt som har med mjukvara att göra så nu återstår väl bara att ta till verktygen.

Jag har den nyare modellen i aluminium och jag kan använda skivan men får inte ut den. Jag har bara tryckt in en skiva i denna dator under min ägo och då var det segt att trycka in den, dvs. om det finns någon motor så hjälpte den inte till.

Är det fel på motorn och/eller kan jag få ut skivan på något vis utan att förstöra datorn ännu mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den nyare modellen i aluminium och jag kan använda skivan men får inte ut den. Jag har bara tryckt in en skiva i denna dator under min ägo och då var det segt att trycka in den, dvs. om det finns någon motor så hjälpte den inte till.

Är det fel på motorn och/eller kan jag få ut skivan på något vis utan att förstöra datorn ännu mer?

 

Om en motor inte hjälpte till med att få in den så är troligen motorn trasig och då kan den heller inte mata ut skivan eftersom det är samma motor som matar in och matar ut. Om man måste tvinga in skivan i datorn så är något fel. Man ska stoppa in skivan i hålet mjukt och fint och sen ska motorn komma igång och dra in skivan resten av biten. Om detta inte händer så är motorn trasig eller så är sensorn som känner om det är en skiva som håller på att stoppas i - trasig.

 

Lämna in datorn för reparation är mitt råd.

Det kan vara så att din enhet behöver bytas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade stora problem med att mata ut en CD som hade fastnat i min macmini . Jag prövade allt.

Återstod ett kreditkortet. Och då lyckades det. Man måste in med kortet i springan och liksom böja försiktigt uppåt och "hjälpa" CD ut när håller på att matas ut. Och då går det oftast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rövskägge

Låter som att det får bli att pröva med kreditkortet då. Jag har varken råd eller tid att lämna in den.

Redigerad av Rövskägge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fastnat med en CD i MBP:n, den fungerade bra i några minuter sedan hörde jag enheten började sega ner, och det började bli lite skrap liknande ljud. jag stängde snabbt av, men då var det försent rätt som det var stannade CDn helt, och det enda som hördes lät lite digitalt (om man tänker sig "numret har ingen abonnent" signalen ungefär)

 

Jag tog också ett kreditkort- fast jag drog den på ovansidan av skivan för jag antog att det var trycket på CD:n som fastnat på någotsätt. det gick bra.

 

Har även av ren dumhet testat att stoppa i en liten CD (alltså mini CD:n) för jag antog att Apples sofistikerade maskiner borde hantera dom när 99% av resterande marknadens enheter gör det, men icke- där satt man med en mini cd inkörd i enheten, återigen fick det bli bankkortet som åkte ut, detta var riktigt pilligt- men den kom ut tillslut- återigen på ovansidan, då jag absolut inte vill få något skräp på linsen eller råka skada optiken när man viftar runt med kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stoppa i en liten CD (alltså mini CD:n) för jag antog att Apples sofistikerade maskiner borde hantera dom när 99% av resterande marknadens enheter gör det,

Finns det verkligen slot-in-enheter som hanterar mini-CD? Är det inte bara sådana med släde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen slot-in-enheter som hanterar mini-CD? Är det inte bara sådana med släde?

 

Ja det finns, imac dv klarade det bland annat har jag för mig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jaha du, Hårdvaru informationen säger annat...

http://developer.apple.com/documentation/H...01/imac-44.html

"Only 8 cm or 12 cm circular discs work in the slot loading CD-ROM drive."

 

Det fungerar förövrigt också på Nintendo Wii's slotloader.

Redigerad av Anvil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha du, Hårdvaru informationen säger annat...

http://developer.apple.com/documentation/H...01/imac-44.html

"Only 8 cm or 12 cm circular discs work in the slot loading CD-ROM drive."

 

Det fungerar förövrigt också på Nintendo Wii's slotloader.

Strålande!

 

Jaja, det är ju inte första gången som Apples egen dokumentation motsäger sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag hamnade i denna forumtråd när jag sökte på ämnet. Eftersom jag just fått hjälp av Apples support att få ut en DVD-skiva från min MacBook Pro 13" (aug 2010) kan jag ju beskriva hur det gick till.

 

Skivan ville inte mata ut och att starta om med musknapp nedtryckt gick inte. Finder låste sig och datorn gick endast att stänga av genom att hålla inne power-knappen.

Så här gick det till:

- Stäng av datorn.

- Håll inne "shift", "ctrl" och "alt". Håll samtidigt inne power-knappen 10 sekunder.

- Släpp power sedan de andra tangenterna.

- Vänta ca 5 sekunder.

- Tryck ner mus/trackpad-knapp samtidigt som du startar datorn.

- Skivan kommer nu forhoppningsvis ut!

 

Denna procedur nollställer på något vis strömkretsarna och gör MacBook Pro:n medgörlig.

 

Funkade för mig i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Usch ja... Jag har också lyckats få in en liten skiva i min MacBook men jag får inte ut den med alla de tips som ni har här... Jag vågar inte riktigt peta inne i CD inkastet för att få ut skivan... Vad kan jag skada...? Jag har provat med kreditkortet och en pincett (men den går ju inte att få in där) efter att jag restartat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch ja... Jag har också lyckats få in en liten skiva i min MacBook men jag får inte ut den med alla de tips som ni har här... Jag vågar inte riktigt peta inne i CD inkastet för att få ut skivan... Vad kan jag skada...? Jag har provat med kreditkortet och en pincett (men den går ju inte att få in där) efter att jag restartat...

 

Har du en dammsugare där du kan justera sugtrycket? Kanske kan vara en lösning? Sker på egen risk och det var bara en fundering från min sida :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch ja... Jag har också lyckats få in en liten skiva i min MacBook men jag får inte ut den med alla de tips som ni har här... Jag vågar inte riktigt peta inne i CD inkastet för att få ut skivan... Vad kan jag skada...? Jag har provat med kreditkortet och en pincett (men den går ju inte att få in där) efter att jag restartat...

Har du testat det enklaste tricket, att stänga av datorn och skaka ut skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Fick precis samma problem ikväll. Testade allt (omstart med musknapp nedtryckt, terminalen, "kreditkort" etc) men inget funkade. Testade då tipset som Raphael gav (inlägg #8 skickat den 26 mars 2009, kl. 11:01) och då sa det bara klick så var det problemet löst. Tack Raphael för tipset!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring till Bert Karlsson. Han kan ju få ut skivor :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag hade stora problem med att mata ut en CD som hade fastnat i min macmini . Jag prövade allt.

Återstod ett kreditkortet. Och då lyckades det. Man måste in med kortet i springan och liksom böja försiktigt uppåt och "hjälpa" CD ut när håller på att matas ut. Och då går det oftast.

 

Samma problem med iMac. Enheten tuggade men datorn kändes inte vid den.

 

Använde kommandot: drutil tray eject

i terminalen

 

Pillade med kreditkort enligt Timjans anvisning.

 

Och se: det lyckades!

 

Tack för alla råd i denna tråd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...