Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Virus på macen?

Snömannen

Recommended Posts

Tja, sitter hemma men min ögonsten sedan ca 6 veckor tillbaka och är lite orolig. Igår när jag hade msn igång fick jag plötsligt en länk skickad till mig samt en uppmaning att kolla länken. Brydde mig först inte om att kolla länken eftersom jag gjorde annat men då skickades den igen varvid jag frågan de personen vad det var frågan om? Fick såklart inge svar så dum som jag var öppnade jag länken och fick nån typ av meddelande som öppnades i textredigeraren vilken jag snabbt stängde ner och slängde filen i papperskorgen som jag sedan tömde.

Eftersom jag inte heller hade tillgång till en telefon kunde jag inte ringa och höra med personen som skickade länken till mig vad som det var frågan om. Men när jag ringde idag så visade det sig att hon hade haft/har virus som sprids genom msn utan hennes vetskap.

Så till min fråga, behöver jag oroa mig att jag kommer "sprida vad det nu är" vidare? Och hur kan jag få bort den då jag inte kör något antivirusprogram?

Tacksam för svar

Mvh

Snömannen

relax man, finns inga virus för mac os X... det enda som kan hända ifall du råkat få in ett windows virus är att du kan råka smitta andra windowsdatorer datorer.

A_bite_of_the_apple

Windowsvirus/trojan/skadlig kod. Anledningen till att det öpnnas i textredigeraren är för att det är en .exe-fil som endast fungerar i Windows

Tack för snabba svar men, grejen är ju att jag ogärna vill sprida någon skit till mina windows vänner. Så finns det nåt jag kan göra för att förhindra detta?

Tack för snabba svar men, grejen är ju att jag ogärna vill sprida någon skit till mina windows vänner. Så finns det nåt jag kan göra för att förhindra detta?

Du behöver inte göra någonting. Det enda sätt du kan sprida den till någon annan är att medveten skicka den som bilaga i ett mail eller liknande. Filen kan inte exekvera i MacOS och kan därför inte sprida sig eller göra något alls över huvud taget. Den kan inte sprida sig mer än vilken textfil som helst på ditt skrivbord. :)

I stället för att oroa dig ska du i stället vara glad över att du bytt till MacOS

Du behöver inte göra någonting. Det enda sätt du kan sprida den till någon annan är att medveten skicka den som bilaga i ett mail eller liknande. Filen kan inte exekvera i MacOS och kan därför inte sprida sig eller göra något alls över huvud taget. Den kan inte sprida sig mer än vilken textfil som helst på ditt skrivbord. :)

Jippi! Tack, det var precis det svaret jag ville ha! För en rookie som mig själv är en sådan här dag man inser varför man kör mac och varför det är klart bäst!! :D

det är robbotar som sitter och skickar. en del skickar bara länkar till virus. men sedan så finns det de som är programmerade lite bättre.

de skickar ut länkar som heter samma som användaren. så om msn kontakten heter anna larsson så blir länken tex:

www.partypictures.com/annalarsson

där säger de välkommen för att titta på bilderna måste du skriva in ditt msnnamn och lösenord.

när man väll gjort de så kopplar den sin sig på ditt konto och skickar en länk som heter typ www.myspais.com/dittnamn till alla du har i kontaktlistan.

har du skrivit in ditt lösenord någonstans så ska du omedelbart byta.

jag har fått några sådan länkar som ser riktiga ut. då måste man fråga motfrågor innan man vet om man kan klicka på länken. jag brukar fråga något personligt som jag vet. typ vad heter din mamma eller vad pratade vi om igår.

det är robbotar som sitter och skickar. en del skickar bara länkar till virus. men sedan så finns det de som är programmerade lite bättre.

de skickar ut länkar som heter samma som användaren. så om msn kontakten heter anna larsson så blir länken tex:

där säger de välkommen för att titta på bilderna måste du skriva in ditt msnnamn och lösenord.

när man väll gjort de så kopplar den sin sig på ditt konto och skickar en länk som heter typ www.myspais.com/dittnamn till alla du har i kontaktlistan.

jag har fått några sådan länkar som ser riktiga ut. då måste man fråga motfrågor innan man vet om man kan klicka på länken. jag brukar fråga något personligt som jag vet. typ vad heter din mamma eller vad pratade vi om igår.

Ok, tack för infon! Något lösenord skrev jag aldrig in (skulle jag aldrig göra) utan jag klickade bara på länken.

Be dom skaffa mac :)

Be dom skaffa mac :)

Poäng för den!

:)

En PC-vän fick i dagarna just ett sånt meddelande om bilder och med sonens namn som avsändare. Hon försökte öppna men det gick inte, virusprogrammet visade att fyra spionprogram var satta i karantän, till slut kunde hon inte öppna datorn och spraysupporten sa att spioner inte kunde sättas i karantän så hon var tvungen att tömma datorn men hon behövde en viss skiva som hon inte hade och det tar en vecka för Dell att leverera den så nu sitter hon bara och väntar...

En PC-vän fick i dagarna just ett sånt meddelande om bilder och med sonens namn som avsändare. Hon försökte öppna men det gick inte, virusprogrammet visade att fyra spionprogram var satta i karantän, till slut kunde hon inte öppna datorn och spraysupporten sa att spioner inte kunde sättas i karantän så hon var tvungen att tömma datorn men hon behövde en viss skiva som hon inte hade och det tar en vecka för Dell att leverera den så nu sitter hon bara och väntar...

1. Ladda hem SpyBoot Search and Destroy

2. Ladda hem AdAware

3. Lägg över dem på ett USB-minne

4. Starta om datorn i felsäkert läge

5. Scanna datorn med programmen ovan

Med stor sannolikhet kommer programmen hittas, kunna tas bort och sedan ska det fungera att starta om igen och fortsätta att använda datorn som normalt. Jag har aldrig varit med om att det ska krävas någon skiva såvida det inte är dags att köra en så kallad "repair" installation eller en ominstallation. Det är sällan det behövs.

1. Ladda hem SpyBoot Search and Destroy

2. Ladda hem AdAware

3. Lägg över dem på ett USB-minne

4. Starta om datorn i felsäkert läge

5. Scanna datorn med programmen ovan

Med stor sannolikhet kommer programmen hittas, kunna tas bort och sedan ska det fungera att starta om igen och fortsätta att använda datorn som normalt. Jag har aldrig varit med om att det ska krävas någon skiva såvida det inte är dags att köra en så kallad "repair" installation eller en ominstallation. Det är sällan det behövs.

Tack för tipset, Northwiz, men kruxet är att hon inte får igång datorn över huvud taget.

Problemet är att de skickar en restore-skiva till henne. Allt som hon har sparat kommer att försvinna och datorn kommer att installeras om precis som den var när den levererades.

Har hon saker hon vill ha sparade så rekommenderar jag er att lämna datorn till en riktigt datoraffär för rensning eller kontakta någon av alla "fixare" som lagar datorer på annonstavlan i affären.

Eller så kopplar du in hennes HD i ett externt kabinett till din dator och kopierar ut allt.

Problemet är att de skickar en restore-skiva till henne. Allt som hon har sparat kommer att försvinna och datorn kommer att installeras om precis som den var när den levererades.

Har hon saker hon vill ha sparade så rekommenderar jag er att lämna datorn till en riktigt datoraffär för rensning eller kontakta någon av alla "fixare" som lagar datorer på annonstavlan i affären.

Eller så kopplar du in hennes HD i ett externt kabinett till din dator och kopierar ut allt.

Tack, ska vidarebefordra ditt råd. Tyvärr är det åtskilliga mil emellan oss men någon annan kanske kan hjälpa henne med detta.

Tack för tipset, Northwiz, men kruxet är att hon inte får igång datorn över huvud taget.

Den går alltså inte ens att starta med en bootbar CD/DVD?

En Windows-skiva med andra ord.

Den går alltså inte ens att starta med en bootbar CD/DVD?

En Windows-skiva med andra ord.

Vet inte, jag misstänker nu att det kan vara en sån skiva som hon saknar för datorn har hon övertagit från arbetsplatsen (där hon inte jobbar längre) och då har hon kanske inte fått med sig några skivor.

Jag märker att hon kanske inte vet så mycket om datorer i allmänhet, så det är inte så lätt att försöka hjälpa till över telefonlinjen. Hon fattar inte vad jag talar om, så nu har jag slutat med att försöka supporta henne. :sorry:

Ja.. bättre att hon hittar någon i närheten som kan fixa den åt henne.

Försöka övertala henne att skaffa en mac? En begagnad PowerMac om hon vill ha stationär eller Powerbook för bärbar. Ge henne argumentet att hon inte kan drabbas av virus.

Visst, de kan inte köra nästa version av OS X, men leopard kommer att hänga med länge till. Eller så får ho köra tiger, som du gör, för maximal enkelhet i telefonsupporten.

Ja.. bättre att hon hittar någon i närheten som kan fixa den åt henne.

Försöka övertala henne att skaffa en mac? En begagnad PowerMac om hon vill ha stationär eller Powerbook för bärbar. Ge henne argumentet att hon inte kan drabbas av virus.

Visst, de kan inte köra nästa version av OS X, men leopard kommer att hänga med länge till. Eller så får ho köra tiger, som du gör, för maximal enkelhet i telefonsupporten.

Jo, suck, jag har sen länge berättat att Mac inte drabbas av virus men jag får ingen respons. :rolleyes:

(Ingen Tiger så länge till för nu har jag skaffat en extern hårddisk och backuppat mina data, så jag ska äntligen använda leopardskivan och uppdatera alu-iMacen.)

Vet inte, jag misstänker nu att det kan vara en sån skiva som hon saknar för datorn har hon övertagit från arbetsplatsen (där hon inte jobbar längre) och då har hon kanske inte fått med sig några skivor.

Jag märker att hon kanske inte vet så mycket om datorer i allmänhet, så det är inte så lätt att försöka hjälpa till över telefonlinjen. Hon fattar inte vad jag talar om, så nu har jag slutat med att försöka supporta henne. :sorry:

Jaha, ok - tja, det är flera år sedan jag ramlade över en dator som inte med rätt enkla medel har gått att återställa till körbart skick när det gäller Windows.

Hej!

Beklagar att jag kidnappar tråden men ämnet är besläktat.

Jag har hört av många att det inte finns virus till MacOS. Vad har man för belägg för det? Jag kan förstå att det är mer lockande att skriva elak kod till ett större operativsystem. MEN det måste ju finnas känslig information på Macar som lockar att komma över. Eller är det bara jag som handlar och sköter bankaffärer via datorn?

Hej!

Jag har hört av många att det inte finns virus till MacOS. Vad har man för belägg för det? Jag kan förstå att det är mer lockande att skriva elak kod till ett större operativsystem. MEN det måste ju finnas känslig information på Macar som lockar att komma över. Eller är det bara jag som handlar och sköter bankaffärer via datorn?

Hittar du ett virus till macen så blir du kändis

Hej!

Det är klart att det finns känslig information lagrad på Mac:ar som bedragare vill komma över men det förändrar inte det faktum att det inte finns några datavirus för Mac OS X. Det finns en handfull trojaner, en datamask och det är allt. Det finns naturligtvis inga garantier för att inte nuvarande lugna situation kan komma att förändras men än så länge finns det lite som tyder på det.

• 3 weeks later...

I stället för att oroa dig ska du i stället vara glad över att du bytt till MacOS

Vad kan man göra om man misstänker att man fått ett Windows virus?

Viruset verkar finnas både på HD och USB-minne.

Jag har Virus Barrier X5 installerat men den känner inte av något virus...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...