Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Det här med HSDPA


Emret

Rekommendera Poster

Halloj,

 

Glad i hågen sitter jag här med min nya iPhone från Halebop. Underbar pryl.

 

Jag har dock blivit lite förvirrad över termen HSDPA.

Jag har i min enfald trott att HSDPA är detsamma som Turbo-3G och att Turbo-3G är det samma som en teoretiskt hastighet på 7,2Mbit/s nedströms.

 

Enligt Halebops FAQ-sektion för iPhone står det att den "endast" klarar upp till 3,6 Mbit/s.

MacWorld skriver i artiklen "AT&T läcker info om Apples nästa iPhone" att det möjligtvis kommer Turbo-3G (HSDPA) i nästa version av iPhone som enligt ryktena kommer till sommaren. (Länk: AT&T läcker info om Apples nästa iPhone.

 

Nu tänker jag, har inte dagens iPhone 3G redan stöd för HSDPA? Enligt Apples tekniska spec för iPhone står det klart och tydligt att iPhone har stöd för HSDPA (Länk: iPhone 3G Specs) under sektionen Mobila och trådlösa anslutningar.

 

Vad är det för HSDPA som redan finns, och vad är det för HSDPA som kanske kommer till sommaren?

 

Är det jag som är okunnig eller är det Apple som slänger med förkortningar?

 

Förvirrad, please enlighten me.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HSDPA = Turbo3g men finns i hastigheterna 1,7 - 3,6 - 7,2 - 14,4 - 21,6 etc.

 

vanligaste är 3,6 och 7,2

 

3,6 mbit har iPhone idag

7,2 mbit ryktas till sommaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då hade jag inte tappat mina teknikkunskaper helt :) Blir med största sannolikhet ingen uppgradering för min del, de flesta funktionerna som jag saknar kommer med iPhone OS 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HSDPA är en teknik inte en hastighet men det har du som sagt redan fått svar på. 3.6Mbit borde räcka gott för lite surfning dock :) Funderar själv på att uppgradera till en 3G Iphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HSDPA är en teknik inte en hastighet men det har du som sagt redan fått svar på. 3.6Mbit borde räcka gott för lite surfning dock :) Funderar själv på att uppgradera till en 3G Iphone.

 

Tack för det besserwisser. Självklart är det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med 3gnätet är inte hastigheten, det är latencyn...alldeles för dålig accesstid för att vara acceptabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... jag står ut med det men edge är plågsamt långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer nästa generation iphone som det ryktas om troligtvis ha hsdpa med 7,2 mbit istället för 3,6 som den nuvarande har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ingen av oss svara på, men förmodligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer nästa generation iphone som det ryktas om troligtvis ha hsdpa med 7,2 mbit istället för 3,6 som den nuvarande har?

 

Stor chans

Men samtidigt riktar Apple in sig på USA till stor del och där är 3g-nätet ett helt annat...innan iPhone fanns knappt ett 3g-nät, AT&T byggde ut det massvis bara för iPhone

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...