Woggi Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Hejsan! Finns det ett FTP program i Panther? behöver ladda upp ett par filer till en server, någon som kan tipsa om ett bra FTP program. Helst freeware :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronny Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Hejsan! Finns det ett FTP program i Panther? behöver ladda upp ett par filer till en server, någon som kan tipsa om ett bra FTP program. Helst freeware :-) Transmit Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaMontan Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Du kan alltid köra ftp från terminalen: ftp <ip-adress> sedan skriver du: cd <mapp> för att byta katalog put <filnamn> för att skicka en fil get <filnamn> för att hämta en fil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woggi Posted April 22, 2004 Author Share Posted April 22, 2004 tack för tipsen, är inte så bevandrad i unix världen, så jag föredrar ett grafiskt skal. Men jag kanske ändrar mig när jag har testat teminal varianten :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Leijon Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Transmit är ett av de bästa ftp-programmen för OS X. Det är inte gratis men en prova-på-version kan laddas ned från Panics webbsajt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
i2n2 Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Helst freeware RBrowserLite är en fri lite version av det kommersiella RBrowser. http://www.rbrowser.com/RBrowserLite/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarting Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Jag vill också säga Transmit. Körde med fetsh innan,men tyckte att det strulade för mycket så det blev Transmit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvA Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Du kan alltid köra ftp från terminalen: ftp <ip-adress> sedan skriver du: cd <mapp> för att byta katalog put <filnamn> för att skicka en fil get <filnamn> för att hämta en fil Aha...det fungerar ju bra... Men om man vill skicka en hel mapp då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaMontan Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Du kan alltid köra ftp från terminalen: ftp <ip-adress> sedan skriver du: cd <mapp> för att byta katalog put <filnamn> för att skicka en fil get <filnamn> för att hämta en fil Aha...det fungerar ju bra... Men om man vill skicka en hel mapp då? mput * = skickar alla filer i aktuell mall tyvärr frågar programmet normalt för varje fil. Skriv då först: prompt = byter mellan interaktivt eller inte Du kan också skriva t ex: mput *.doc = skicka alla filer som slutar med ".doc" mkdir <namn> = skapa en mapp på servern. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvA Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 mput * = skickar alla filer i aktuell mall tyvärr frågar programmet normalt för varje fil. Skriv då först: prompt = byter mellan interaktivt eller inte Du kan också skriva t ex: mput *.doc = skicka alla filer som slutar med ".doc" mkdir <namn> = skapa en mapp på servern. Japp...funkar bra! Tack för hjälpen! :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvA Posted April 22, 2004 Share Posted April 22, 2004 Fast en sak till...:-) Om jag hämtar en fil med "get", hur styr jag var filen ska hamna? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaMontan Posted April 23, 2004 Share Posted April 23, 2004 Om jag hämtar en fil med "get", hur styr jag var filen ska hamna? Det lättaste är att ställa dej i rätt mapp innan du startar FTP med kommdot "cd <mapp". Du kan också skriva "lcd <mapp>" om du redan är inne i FTP. Om du skriver "man ftp" i terminalen (inte inne i FTP) så får du alla kommandon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.