Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

isdn duocom och airport


lejzer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta problem då det inte är jag som har problem :), men jag försöker ändå.

 

En polare har en bärbar mac med os9 samt Telia isdn duocom + airport. Uppkopplingen fungerar inte längre, detta pga någon ombyggnad i stationen enligt Telia. Han har fått instruktioner av telia, men dessa hjälper inte (vet inte vilka instruktioner han har fått)

 

Supporten hos Telia vet knappt vad airport är, och vi misstänker att felet kan ligga där. För att vara så förberedd som möjligt innan jag åker dit så undrar jag nu om någon vet vad man bör kolla i detta läget?

 

Kan man koppla sig förbi airporten och köra direkt till mac:en via en telekabel? (har aldrig meckat isdn innan :) )

 

Har någon annan möjligen haft samma problem tidigare?

 

Tacksam för synpunkter och tips !

 

/ Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kör han isdn använder han en terminaladapter (TA) som kopplas via Macens serieport (om det är gamla grejjor), usb eller en TA som ger en nätverksport. Den kanske också fungerar som en router och ger ett lokalt nätverk. Det är ungefär samma förfarande som adsl. Du kan alltså inte köra direkt via exempelvis modem eller nätverk till teleutaget. Det måste finnas en TA emellan dator och telejack.

 

I vilket fall borde inte Airport ha med det hela att göra om inte Airportstationen sitter direkt på TA via nätverkskabel. Då är det förhoppningsvis någon inställning som ska göras på Airportstationen för att det ska fungera. Men bara om det då handlar om att Telia ändrat anslutningsmetoden för tcp/ip, exempelvis gått över till PPPoE, bytt routrar eller nåt sånt. Inte för själva isdn-anslutningen.

 

Troligast är det därför något som ska justeras i TA:n kring själva isdn-anslutningen och då blir det väldigt produktspecifikt vad som ska göras. Det kan vara allt från att byta anslutningssträng till att köra ett konfigurationsprogram som bara fungerar under MS-DOS.

 

Allt beror på hur sakerna hänger ihop, vad det är för prylar och vad som ska göras.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas och tack för ditt svar,

 

Allting har löst sig nu. Felet berodde på att Telia bytt DNS-servar och routern hade de gamla dns-servarna konfiguerade.

 

Enkelt trodde jag... telnetta in till routern från mac:en.. det gick ju inte alls. Hade inget telnetprogram.

 

Löste det från en PC, och sen bråkade airporten lite grann. Verkade ha cachat de gamla dhcp-inställningarna, men en omstart av airporten löste biffen! :P

 

/ Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju ett program som heter nåt i stil med AirPort Administratörsverktyg som man ställer in basstationerna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och där var jag inne och kollade inställningarna. Allt stod på dhcp, men det fungerade ändå inte. Så omstarten löste problemet.

 

Det första problemet var ju routern, som hade fel dns-inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...