Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du husdjur?


CyberPet

  

76 medlemmar har röstat

  1. 1. Har du husdjur?

    • Ja, katt
      20
    • Ja, hund
      10
    • Ja, marsvin/hamster
      3
    • Ja, kanin
      2
    • Ja, häst
      1
    • Ja, kräldjur
      1
    • Jag är bonde och har massor med djur!
      1
    • Nej!
      14
    • Mjae, räknas dammråttor?
      13
    • Ja, fast inget av ovanstående (jag berättar)
      7


Rekommendera Poster

Carlisle_united

Har alltid haft katt, just nu 3 stycken av rasen Burma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar

Hade en katt som hette Sotis... B)

 

Nu för tiden har jag en massa datormöss som husdjur... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft katter men på grund av allergi fått gå över till..........

 

 

 

 

 

................fiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fyra katter och tre hästar. Sedan ett gäng väggmöss :D Det fanns ett stort gäng väggmöss tidigare, men av nån underlig anledning har liksom stammen minskat och är nästan, bara nästan utrotad :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstade nej även om jag har en hund.

För det är en tjänstehund som bor hos mig. Husdjur är för mig nåt som bara finns där hemma för nöjes och sällskaps skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 3 norska skogskatter och 1 långhårig bondkatt tror jag att det är :P

 

hihi bilder kan komma senare kanske.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

knivskarp

Jag har en långhårig dvärgtax, Snufsan.

 

Snufs.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en långhårig dvärgtax, Snufsan.

 

Snufs.JPG

340229[/snapback]

Jisses vilken sötnos :) Namnet passar henne :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

knivskarp
Jisses vilken sötnos :) Namnet passar henne :)

340230[/snapback]

 

Ja, ett riktigt charmtroll. Hon har ett väldigt sött/vackert huvud. Jag tror att nosen är lite kortare än normalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman
Egentligen har jag inget emot husdjur heller, men jag tycker det är ohyggligt märkligt att man kan tycka om ett djur vars tillgivenhet är en instnkt och därmed, i grund och botten, falsk. En människas tillgivenhet kan vara äkta, aldrig ett djurs.

54607[/snapback]

Intressant, är det lika märkligt när föräldrar tycker om sina små barn vars tillgivenhet alla fall upp till en viss ålder är mer instinkt och därmed enl dig falsk?

 

Ja jag vet inte men jag tycker om min katt oavsett ifall han tycker om mig instinktvis eller ej, åtminstone är instinktvis bättre än att han skulle ogilla mig, bryr mig inte om så mycket vad han tänker, vet bara att det är ganska mysigt när han kommer och lägger sig tätt mot en och börjar kurra. Han har det lika bekvämt på fällen men att han vill ligga hos mig visar att han vill ha närhet av någon annan alla fall. Om det är kärlek el tillgivenhet el bara instinkt kvittar nästan lika men jag tror alla fall det är tillgivenhet och kanske lite kärlek, lite alla fall. Men minst av allt kan en katt vara falsk, de är det minst tillgjorda som finns, falskhet är endast en mänsklig egenskap skulle jag säga.

 

Dessutom med tanke på en annan tråd, människan är bara en mer upphöjd förfinad variant av ett djur, skapelsens krona, men ändock ett djur, eller "biologisk varelse", däggdjur och därmed släkt med resten av däggdjuren, om vi kan känna kärlek och tillgivenhet kan även ett djur göra det i viss utsträckning. För varför skulle gränsen gå vid människan, och inte schimpans, elefanter sörjer sina avlidna har jag sett på teve, eller hund och katt? Och, kanske människans tillgivenhet och kärlek också är en instinkt?

 

Fast skulle nog säga att det är mer en känsla, instinkt är väl mer när barnet hittar mammans bröst typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ClCdCm har nog aldrig haft ett djur. Naturligtvis tycker husdjur om sina hussar och mattar om dom blir bra behandlade.

Det lustiga är när en del människor försöker påstå att människor skulle vara mer förfinade känslovarelser än djur. En hund har nog betydligt lättare att visa sina känslor än en normal människa å en hund använder dessutom sina känslor oftare än vi människor i kontakten med andra varelser. Känslor hos både människor och djur härstammar från reptilhjärnan och är alltså inget förfinat.

 

Men till syvende och sist så är både människa och hund flockdjur. I en flock så är ett visst beteende viktigt om man ska få stanna kvar i flocken och dra nytta av flockens fördelar. Här är instinkter inblandade (både för människor och djur) men även känslor.

Att prata om intelligens är lite tvetydigt. Det som är intelligens i dagens samhälle är onödigt vetande ute i skogen å där är en hund betydligt mer intelligent än oss.

Ju mer jag arbetar med hundar desto mer inser jag hur lite man vet om dessa djur. Man blir alltid lika imponerad när man ser en hund i arbete där logiskt tänkande och erfarenhet spelar en viktigt roll.

 

Man kan faktiskt ganska tydligt se om en hund är lessen eller glad eller bara lite allmänt nere. Likaså om den saknar en bortrest flockmedlem.

Min hund sörjde t.ex sin hundkompis som fick avlivas flera veckor och det gick inte att missa att han var lessen. Det var uppenbart att han visste att kompisen inte fanns i denna värld nåt mer och inte bara var tillfälligt borta.

Det jag fortfarande funderar på är om hundar har nåt själsligt band mellan sig som dom kan kommunicera med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Vi som är katt eller hundägare brukar ju ibland roa oss med att diskutera med vilken som är mest intelligent, men som du säger så är de bara intelligenta på olika sätt, liksom vi är intelligentare än de, det får man ju säga att vi är, men det betyder ju inte att de inte har känslor eller är ointelligenta.

Många vet ju att hundar är mer präglade på husse/matte än katter som sägs vara mer självständiga, som sagt har det inte med intelligens att göra utan bara ifall de är flockdjur el ej. Men det var lite intressant när vi tog bort vår ena sjuka katt så trodde jag att den kvarvarande skulle "sörja" mer, men han "pratade" bara högt och gick runt och letade en dag eller så, sen var det lugnt. Kanske bevis på att de är mer självständiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Vi som är katt eller hundägare brukar ju ibland roa oss med att diskutera med vilken som är mest intelligent, men som du säger så är de bara intelligenta på olika sätt, liksom vi är intelligentare än de, det får man ju säga att vi är, men det betyder ju inte att de inte har känslor eller är ointelligenta.

Många vet ju att hundar är mer präglade på husse/matte än katter som sägs vara mer självständiga, som sagt har det inte med intelligens att göra utan bara ifall de är flockdjur el ej. Men det var lite intressant när vi tog bort vår ena sjuka katt så trodde jag att den kvarvarande skulle "sörja" mer, men han "pratade" bara högt och gick runt och letade en dag eller så, sen var det lugnt. Kanske bevis på att de är mer självständiga.

340326[/snapback]

 

Eller att den visste om att något inte var som det skulle med sin kompis och därför var "redo" på att den skulle bli ensam.

 

Vi hade mor och dotter katt i många år och när båda levde så var modern alltid mycket dominerande och bestämde och pratade medans dottern kunde uppfattas som lite små dum och naiv. Men när modern dog så tog dottern över och blev plötsligt över en natt mycket smartare och styrde och ställde med dom andra katterna. Från grå mus till diktator på rekord tid. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag den enda ormägaren här på forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en liten spindel som husdjur :)

340297[/snapback]

 

 

vad är det för spindel du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 6 months later...

Visserligen är det trevligt med djur, men det räcker med de katter som springer omkring på tomten, där de skiter och markerar revir så att det luktar Fan vid

ingången till huset, där de pissar.

 

Jag brukar försöka duscha dem med vatten, för att de ska bli rädda för mig.

 

Sedan har man ju besök av rådjur hela vintern som också är vackra att se på,

men som också gör stor skada i trädgården.

 

Inga husdjur för min del, det blir bara en massa besvär och utgifter hos veterinären.

 

En sak som jag ofta undrat över, varför kattägarna inte sätter pinglor på katterna, under den tid det kommer ut fågelungar som inte har någon chans mot dessa marodörer?

 

Finns det mycket småfåglar så äter de mycket mygg, vilket ger skönare utetillvaro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katter som myggdammsugare....bra påfund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, en söt liten katt vid namn Tova.

 

post-19051-1176891631.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...