Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du husdjur?


CyberPet

  

76 medlemmar har röstat

  1. 1. Har du husdjur?

    • Ja, katt
      20
    • Ja, hund
      10
    • Ja, marsvin/hamster
      3
    • Ja, kanin
      2
    • Ja, häst
      1
    • Ja, kräldjur
      1
    • Jag är bonde och har massor med djur!
      1
    • Nej!
      14
    • Mjae, räknas dammråttor?
      13
    • Ja, fast inget av ovanstående (jag berättar)
      7


Rekommendera Poster

Men VARFÖR ska folk alls ha djuren??? Skaffa er ett liv istället för att projicera mänskliga egenskaper på ett instinktsbundet djur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar
Skaffa er ett liv istället för att projicera mänskliga egenskaper på ett instinktsbundet djur...

Det var ett otrevligt inlägg i debatten.... :angry: Byt forum om du ska vara dum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men VARFÖR ska folk alls ha djuren??? Skaffa er ett liv istället för att projicera mänskliga egenskaper på ett instinktsbundet djur...

Tyvärr är det ju så att många djur är framavlade att vara sällskapsdjur. Så om de skulle släppas ut i "frihet" skulle det med all säkerhet dö. Vet inte vad som är bättre; att någon som gillar djur, tar hand om djuret, än att de blir avlivade osv?

 

Att säga att man ska skaffa sig ett liv för att man har, eller gillar, husdjur tycker jag är lite larvigt. Det finns inget rätt eller fel när det gäller husdjur. Antingen gillar man dem, eller inte. Ingen är sämre än någon annan för att de gillar, eller inte gillar, husdjur.

 

Själv ser jag fram emot att få ta hand om en siameskatt om cirka 5.5 veckor. Om det anses vara ett patetiskt liv eller inte, struntar jag faktiskt högaktligen i. Jag längtar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
Men VARFÖR ska folk alls ha djuren??? Skaffa er ett liv istället för att projicera mänskliga egenskaper på ett instinktsbundet djur...

Tror det var George Bernhard Shaw som sa:

 

Ju mer jag lär känna människorna, desto mer tycker jag om min hund.

 

Trodde att det jag upplever under att timslånga promenader i vackra skogar tillsammans med en hund var en viktig del av livet. Det känns så i alla fall. Faktiskt ännu mer än att sitta framför en dator. Även om det råkar vara en Mac :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har ni döpt era dammråttor till?

 

Pratar ni med dem snällt?

 

Eller låter ni dem bara vara?

 

Eller rått suger bort dem men en dammsugare?

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men VARFÖR ska folk alls ha djuren??? Skaffa er ett liv istället för att projicera mänskliga egenskaper på ett instinktsbundet djur...

Tror det var George Bernhard Shaw som sa:

 

Ju mer jag lär känna människorna, desto mer tycker jag om min hund.

 

Trodde att det jag upplever under att timslånga promenader i vackra skogar tillsammans med en hund var en viktig del av livet. Det känns så i alla fall. Faktiskt ännu mer än att sitta framför en dator. Även om det råkar vara en Mac :rolleyes:

I vårt samhälle blir människor mer och mer ensamma trots att vi ligger i världstopp angående kommunikationsmöjligheter..... Att då ha ett husdjur kan betyda hur mycket som helst för livskvalitén.... ingen lyssnar så bra som ett husdjur....

 

Andra upplever den villkorslösa "kärlek" ett kärt husdjur ger som befriande i en kravfylld värld.... ett djur kan ju aldrig ersätta en människa, men i tider av utbrändhet, utslagning, kris kan ett husdjur företrädesvis katt eller hund ge ett "opolitiskt" stöd.

 

Åter andra menar att vi är i grunden jordbrukare och ska leva i rytm med naturen. I vår teknologiska värld blir husdjuret ett sätt att återknyta till detta mitt i asfalt och betong.

 

Läkare menar att sjuka barn tillfrisknar fortare med husdjur... människor med olika funktionshinder, både fysiska och psykologiska lever upp och aktiverar sig mer när de får kontakt med djur. Man tänker på något utanför sig själv och frigörs att utvecklas som människa. Ett djur tar inte hänsyn till intelligens, utseende eller funktionshinder utan "älskar" alla som de är....

 

Förr var hunden i stor utsträckning ett överlevnadsvillkor. I jakt för att få mat på bordet och som skydd på olika sätt och även som varningssystem om det skulle börja brinna eller något oväntat skulle hända. Idag är förlängningen av hunden som husdjur en arbetskamrat för många yrkesgrupper. Poliser använder hundar att leta sprängämnen, knark, bortkomna människor. Vi har ledarhundar för synskadade och även hundar i djurhållning som hjälp.

 

Till den som hånar husdjur rekommenderar jag att ta reda på vad livet handlar om........... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poliser använder hundar att leta sprängämnen, knark, bortkomna människor. Vi har ledarhundar för synskadade och även hundar i djurhållning som hjälp.

Det där har inget med HUSdjur att göra...

Jag har heller inget emot boskapshållning.

Egentligen har jag inget emot husdjur heller, men jag tycker det är ohyggligt märkligt att man kan tycka om ett djur vars tillgivenhet är en instnkt och därmed, i grund och botten, falsk. En människas tillgivenhet kan vara äkta, aldrig ett djurs.

 

Körkort för husdjursinnehav tycker jag ska införas omdelbart, med årlig förnyelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen har jag inget emot husdjur heller, men jag tycker det är ohyggligt märkligt att man kan tycka om ett djur vars tillgivenhet är en instnkt och därmed, i grund och botten, falsk. En människas tillgivenhet kan vara äkta, aldrig ett djurs.

Det skulle vara OHYGGLIGT intressant att få veta hur du resonerar med den slutsatsen........ :blink: Du är väldigt välkommen med dina åsikter men kom inte med kommentarer typ "skaffa dig ett liv" som är fruktansvärt nedsättande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
Här är Lukas. Irish Softcoated Wheaten Terrier…

lukas.jpg

Hej Lukas!

Du var då en stilig pojke med fina mustascher. Och tillhör en ras som många pälsdjursallergiker tål.

 

Eva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte "utsikten" lidande om man har massa hår framför ögonen?

 

Jättefin hund Lukas, men är det "naturligt" att pälsen ska ligga så i ansiktet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle ett djurs tillgivenhet inte vara äkta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
Varför skulle ett djurs tillgivenhet inte vara äkta?

Hur många gånger har man blivit sviken av människor?

Hur många gånger har man blivit sviken av sitt djur?

 

Ser inget negativt i att de går efter instinkt. Den leder dem rätt för det mesta. Två hundar slåss och den ena visar magen och strupen - och slagsmålet är genast över.

Jämför det med människors krigande, mördande, våldtäkter, misshandel, penninghunger, människohandel, pedofili, djurplågeri. Människan har definitivt inget att yvas över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir inte "utsikten" lidande om man har massa hår framför ögonen?

 

Jättefin hund Lukas, men är det "naturligt" att pälsen ska ligga så i ansiktet.

Det är naturligt så tillvida att om man inte klipper hunden blir det modell "bombad höstack". Men frisyren är klassisk, eftersom det var den vanlige bondens hund på Irland så användes den mycket för skadedjursbekämpning (från råttor till grävlingar) och om man jagar in en råtta eller något annat kräk in i ett hål där bytet inte kan komma undan är det en ganska god idé att ha ordentligt med päls i ansiktet. Det skyddar nämligen ögonen från råttans försvar…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Hur många gånger har man blivit sviken av människor?

Hur många gånger har man blivit sviken av sitt djur?

 

Ser inget negativt i att de går efter instinkt. Den leder dem rätt för det mesta. Två hundar slåss och den ena visar magen och strupen - och slagsmålet är genast över.

Jämför det med människors krigande, mördande, våldtäkter, misshandel, penninghunger, människohandel, pedofili, djurplågeri. Människan har definitivt inget att yvas över.

54650[/snapback]

Precis! Håller med till 100%!

 

Jag har bott ensam i 3 år innan jag skaffade mina katter, Ollie & Zeb.

Det är en sån känsla att ha nån hemma som man kan prata med o som tycker om en oavsett vilket humör man är på när man kommer hem, om man nu inte har en sambo ed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm.. söta, snälla små monster är dom!  :D  :whistling:  :lol:

179190[/snapback]

Monster :cry: ... jag tycker att dom ser lika fredliga ut som alla våras princessa Daniela :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
suck! jag blir alldeles lyrisk när jag ser randiga katter :wub:  :wub:  :wub:

179209[/snapback]

 

Träffade en liten randig kattunge, vid namn tiger, i början av sommarlovet. Den kunde sitta i min hand (en av dem). :w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monster :cry: ... jag tycker att dom ser lika fredliga ut som alla våras princessa Daniela :rolleyes:

179192[/snapback]

Du kan väl det gamla ordspråket...

 

En katt med klor är som en huggorm med tänder!

 

:lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Har haft i alla fall.... men nu är det mest husdator som gäller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...