Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du husdjur?


CyberPet

  

76 medlemmar har röstat

  1. 1. Har du husdjur?

    • Ja, katt
      20
    • Ja, hund
      10
    • Ja, marsvin/hamster
      3
    • Ja, kanin
      2
    • Ja, häst
      1
    • Ja, kräldjur
      1
    • Jag är bonde och har massor med djur!
      1
    • Nej!
      14
    • Mjae, räknas dammråttor?
      13
    • Ja, fast inget av ovanstående (jag berättar)
      7


Rekommendera Poster

Oj, då är jag toppenmodern som ska köpa en Siames (kommer "hem" om 6 veckor). Sam heter han, inte Nisse.

 

Men är inte Nisse ett bra kattnamn för att katter gärna lystrar till namn med s i? Kisse, Nisse... jo det låter bra. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar

Två akvarier.

Fyra får som nyss blivit tio.

Två hästar.

Fyra katter.

En kanin.

Samt en råtta som gnagt upp ett stort hål jämte avloppsröret under diskbänken som blivit ivägskrämd med ammoniak.

Ett inaktivt gigantiskt jordgetingbo i fjolårets mosshög. Fast de störde inte oss alls förra sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kompis här hemma är en svartvit bondkatt och heter Molly, rätt vanligt kattnamn det också.

Black Molly är ju annars en akvariefisk  :lol:

 

Molly.jpg

Vad söta de är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två akvarier.

Fyra får som nyss blivit tio.

Två hästar.

Fyra katter.

En kanin.

Samt en råtta som gnagt upp ett stort hål jämte avloppsröret under diskbänken som blivit ivägskrämd med ammoniak.

Ett inaktivt gigantiskt jordgetingbo i fjolårets mosshög. Fast de störde inte oss alls förra sommaren.

Var det du som valde "Bonde" som svarsalternativ? :lol:

 

Uppfödaren till vår kattunge har en hel hoper med djur! De som hon valt själv är tre siameskatter (räknar inte kattungarna, som är 5 st) och en oriental. En bulldog som förlorade sin valp förra helgen :( och 3 stycken fårhundar (är inte säker på exakt ras, men de är väldigt långhåriga). 6 hästar och ett föl (som föddes i morse!).

 

Skulle också vilja bo som henne, ute på landet med en stor ladugård med olika djur. Fast jag är lite lat. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...dammråttor....

 

Intressant djur som många har...dess värsta fiende Elextrolux går väl inte att medicinera bort med anitibiotika :rolleyes:

 

 

Klart positivt att flera känner för detta djur.. och erkänner att de har dem... (Hur föder man ett sådant egentligen???) - Kul förståss att häst saknas... för en del... fast alla de trevliga hästtrådarna blommar ju - bra det...

 

De uppfödare vi har av damråttor här hos familjen i Den Kungliga äro fyra... alla arbetar hårt på att skapa fler o fler... rena avelsdamråttor skapas med stammträd o allt... ngn intreserad av ett köp så skicka ett PM... mängdrabbat kan kanske ges.. får fråga regeringen.... Det bästa är förståss den större sorten som ligge runder TV bordet där chippsen alltid står - med dippen o allt - står.. den lindrar fallet av fjärrkontrollen.. (man slipper helt enkelt dunsen som kan väcka en)....

 

 

Nu mot den dammiga bokföringen..... (w00t) (w00t) (w00t) (tre)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu mot den dammiga bokföringen.....  (w00t)  (w00t)  (w00t) (tre)

När jag hade firma så kunde jag göra vad som helst bara jag slapp sätta mig med bokföringen... till och med städa!!!!!! (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman - du skulle bara VETA! B):rolleyes::blink: (w00t) :lol::huh::blush::wub:

 

Men det finns myndigheter som har koll på en samt böter..... suck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.o.m jag har bokföring i vårt V75-bolag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman - du skulle bara VETA! B)  :rolleyes:  :blink:  (w00t)  :lol:  :huh:  :blush:  :wub:

 

Men det finns myndigheter som har koll på en samt böter..... suck...

När det var dags för bokföring så först och främst så sköt man upp eländet till det blev alldeles för sent. Brukade gå tre varv runt stolen och sen bort.... till slut så bara MÅSTE man sätta sig annars krajade firman...... :ph34r: När man väl hade satt sig kom man på massor med saker som man borde ha gjort ( och som var mycket roligare... förr i det läget skulle tom min egen avrättning vara roligare....) :ph34r: Naturligt vis gick man och gjorde en eller två av dessa till stressen blev FÖR stor och man bara JÄTTE-måste gå och sätta sig. Fram med papperna och på med datorn. Undrar om man inte har fått mejl... jovvisst hade man ju det!! Kolla dem och besvara dem. MYCKET viktigt!!! Tillbaks till bokföringen. Bläddra igenom verifikat-katastrofen och suckar ljudligt.... jo men Ambrosias nya spel måste jag prova en gång till!!! Sju minuter senare tvingar kallsvetten igång bokföringsprogrammet. V-e-r-i-f-i-k-a-t 2000-2432 Kredit....debet... men hur blir det med momsen om vi delar en reklamkostnad som jag fakturerar kompisen..... Ringer akut-revisorn hem och pratar bort en halvtimme om hans nya värmepump...ojovisst jag det var en lite sak...... På med luren... svetten lackar.... ont i magen.... klockan är över 22.00 och detta tar minst 3,5 timmar för det har det gjort varenda gång jag inte kan göra skiten löpande.... morrar över min dumhet... brottas...svettas..häftar...konterar... nu går det på adreanalin... bankar kontonummer och enter-tangenter... frun sover sedan många timmar. Ögonen står rätt ut ur skallen... MEN NU SKA DET KÖRAS!!!

 

Frugan vaknar när jag lägger mig och frågar sluddrigt om det gick bra.... jovisst... inga större problem...... (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
Nu kvarstår faktum att (infoga valfritt djur) ÄR oberäkneliga, har bristande renlighet (jämfört med en normal människa) och, i fallen med pälsdjur, innebär problem för allergiker.

En akvariefisk kan inte komma längre än akvariets väggar, dess "skit" stannar i akvariet tills man byter ut vattnet och de orsakar inga allergiska besvär för varken ägare eller gäster.

Jag har haft både kaniner och möss, och mina farföräldrar hade katt under många år. Många kompisar och några mer avlägsna släktingar har och har haft hundar och katter.

Hår överallt, skit som måste tas omhand... Inte så kul!

"Kvarstår faktum att..."

Snacka för dig själv.

Jag har haft hundar, katter och marsvin. Inget av dessa djur har varit oberäkneligt eller smutsigt till sin läggning. Förutom mina egna djur har jag bara träffat trevliga sådana. Men det beror på att min avänner gillar djur och har lärt sig mycket om hur de ska skötas. Ett djur som får bra uppfostran blir trevligt, tillgivet och en jättebra kompis. Till och med marsvin. Vandrande pinnar kan nog inte uppfostras, annars vore det kul om man kunde få dem att servera oliver till gästerna.

 

Med dina kriterier på vad som är smutsigt och oberäkneligt så rekommenderar jag att du aldrig skaffar dig barn. De om några är skitiga. De bajsar på sig, kissar på sig, kladdar ner sig, har massa mat runt munnen, snor som hänger från näsan, de är fullkomligt oberäkneliga och kan kasta sig på golvet i snabbköpet och skrika och breakdansa när de inte får godis. Och har man otur växer de upp till narkomaner och biltjuvar, i bästa fall åker de bara runt och super och knullar på festivaler.

Tacka vet jag ett stillsamt marsvin! :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
Molly

 

Det är ju ett hästnamn!!! :o

Molly hette ett av våra marsvin!

Dessutom hade jag en beagle som hette Simba på 70-talet, långt innan Disney satt sina klor i Lejonkungen.

 

Här vår "smutsiga" och "oberäkneliga" valp Alice som vi ska hämta på söndag:

 

 

 

v9_3an1566.jpg

 

PS Saknar alternativet: Flera av ovanstående. Hur ska en marsvins- och hundägare fylla i rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...åhh medmännsikor som har/haft beaglar är ngt extra:-))))) Kul Eva... (Min hette Jhollie)

 

Jag gillar att damråttorna fortfarande ligger i topp.... :rolleyes:

 

Inga djur i helgen ”bara” lamsteken....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Molly

 

Det är ju ett hästnamn!!! :o

Molly hette ett av våra marsvin!

Dessutom hade jag en beagle som hette Simba på 70-talet, långt innan Disney satt sina klor i Lejonkungen.

 

Här vår "smutsiga" och "oberäkneliga" valp Alice som vi ska hämta på söndag:

 

 

 

v9_3an1566.jpg

 

PS Saknar alternativet: Flera av ovanstående. Hur ska en marsvins- och hundägare fylla i rätt?

Alice och min katt Molly är nog lika stora misstänker jag. :lol:

 

En sån kompis ville jag haft till henne, nu har hon bara mig

och jag måste ju vara på jobbet på dagtid.

Tänk vad de kunde busat ihop. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
...åhh medmännsikor som har/haft beaglar är ngt extra:-))))) Kul Eva... (Min hette Jhollie)

Beaglar är helt underbara, min var löjligt snäll och förmodligen universums sämsta vakthund. Välkomnade alla besökare, t ex hantverkare genom att släpa fram alla leksaker och visa. Älskade tonåringar och brukade gå fram till de värsta gängen som hängde i tunnelbanan. "Hårdingarna" blev helt till sig när Simba kom fram till dem, vickande på hela bakkroppen av lycka. Verkligen kul att höra sådana killar börja prata bebispråk och helt tappa sin tuffa attityd. Ibland kom de generat på sig själv, reste hastigt på sig och sa: Jysst jycke. Med lite bruten stämma.

Simba var en tik förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda hundar jag hade mött innan mina föräldrar skaffade sin Whippet var sådana som luktade (örrrk!), hårade (suck..), väsnades, dreglade överallt och var i vissa fall aggresiva. Jag föstår ClCdCm-s reaktion även om jag nog tror att det finns överdriven rädsla.... Livet är inte som ett kliniskt datalabb... det är skit under naglarna och det mår man bra av!! (w00t) (w00t) (w00t) Katter hårar även om de inte gör allt det som hundar gör... jag tycker inte riktigt om att ha hår på kläderna jämt... frågan är ju vad som väger tyngst... fördelarna eller nackdelarna... (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
De enda hundar jag hade mött innan mina föräldrar skaffade sin Whippet var sådana som luktade (örrrk!), hårade (suck..), väsnades, dreglade överallt och var i vissa fall aggresiva.

Det är klart att de flesta hundar och katter fäller hår! Och hundar brukar ibland rulla sig i något äckligt de hittar ute, en halvrutten råtta eller så. Lösningen är att man badar hunden, genialiskt va?

Kolla min tidigare jämförelse med småbarn. Hur rena skulle de vara om man aldrig badade dem?

Vissa hundar har en stark lukt, framför allt de raser som är framavlade för att jaga i kallt vatten. De har väldigt fet päls och det måste man vara medveten om. Har man inte tänkt sig att använda hunden till jakt på Grönland så ska man välja en annan ras.

När det gäller allergifrågan så anser jag att jag i mitt eget hem har rätt att hysa ett djur som främmande människor kan vara allergiska mot. Det har aldrig varit något problem.

Min man är superallergisk mot hästar och katter, men jag har aldrig hört honom förespråka att folk borde förbjudas ha dessa djur.

Otrevliga hundar har okunniga och otrevliga hussar och mattar. Idioter med pitbullterrier är värsta exemplet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Beagle var så klart en (klok) tik:-)))))

 

När jag - på den tiden - lyckades få hem ngn extra trevlig flicka på middag ägnade sig Jhollie åt att kela lite med dem innan hon kissade i deras knä..... så där som kvinnor alltid markerar revir B)

 

 

Rulla sig var en annan kul sysselsättning hon roade sig med... samt fälla hår,.. en beagle är dessotom svart, vit och brun så henens hår syntes på allt.,... hahahhaaaa

 

Men jag saknar henne i alla fall.... och alla jeans jag blivit tvungen att låna ut:-))))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
När jag - på den tiden - lyckades få hem ngn extra trevlig flicka på middag ägnade sig Jhollie åt att kela lite med dem innan hon kissade i deras knä..... så där som kvinnor alltid markerar revir B)

 

 

Rulla sig var en annan kul sysselsättning hon roade sig med... samt fälla hår,.. en beagle är dessotom svart, vit och brun så henens hår syntes på allt.,... hahahhaaaa

Det var väl du som dresserat henne så du skulle lura tjejerna att klä av sig... ;)

Beaglehår är hemskt, tror vi det kom fram hår av Simba ur soffor och andra möbler fem år efter hon hade dött. Det var väldigt bra de gånger en Electroluxföräljare ringde på dörren, det gjorde de lite då och då. Jag brukade säga: OK om du får bort hundhåren från soffan så köper jag dammsugaren.

Soffan blev superren, men beaglehår är smartare än så. Det var bara att klappa lite på en dyna så letade sig ett gäng hår upp och det blev inget inköp. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är för blyg för sådana ideer.... men det hade varit smart att tänkt så då.... .

 

.... beagle håren åt sig dessutom in i fötterna... mellan strumpan och skinnet kunde det hända att man kände ngt ont... då var det allra flesta ett Jholie hår som höll på att äta sig in i foten... en gång fick t o m en öronläkare ta ut ett ur örat... det höll på att ta sig in i trumhinnan..... jo det ÄR sant!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otrevliga hundar har okunniga och otrevliga hussar och mattar. Idioter med pitbullterrier är värsta exemplet.

Mitt fd arbete gjorde att jag var mycket hemma hos folk. Det intressanta i sammanhanget är precis som du skriver att hundarna blir präglade av sina ägare!! I regel var jag hemma hos trevligt folk och de hade... trevliga hundar!!! (w00t) (w00t) (w00t) Du behöver inte försvara djuren!! Den som vill ha ett husdjur skaffar sig ett... (w00t) Jag uttrycker förståelse för dem som inte vill ha men samtidigt är det så att man kanske lurar sig och går miste om en ny dimmension av livet.... Min "meritlista" gäller marsvin, fiskar, katter, hund, jobbat på lantbruk...

som jag skrev tidigare så fick mina föräldrars hund mig att förstå att det finns "bra" hundar också. Men det innebär inte att jag tänker skaffa en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

evaelisabet
Du behöver inte försvara djuren!! Den som vill ha ett husdjur skaffar sig ett...

Djuren behöver inte försvaras, de är som de är och blir vad deras ägare gör dem till.

Men jag tycker absolut inte att det ska vara så enkelt att man skaffar sig ett husdjur bara för att man vill ha ett. Kunskap är ett måste. Det borde vara körkort för att skaffa sig djur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...