Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skulle vilja få lite tips...


pandi

Rekommendera Poster

Hej Macfolk,

är nybörjare, och skulle vilja få lite råd och guidning inför mitt planerade Mac inköp.

Undrar vilken Mac som kan vara lämplig för mig. Kommer att göra musik i Logic, både MIDI och Audio.

Vill ha lite utrymme för att stöka runt med lite pluggar och en hel del spår.

 

Är skillnaden stor mellan en fet imac och en klen Mac pro? Antar att möjligheten att bygga ut RAM är önskvärd?

Mina funderingar just nu är att hitta en beggad Dual-Core 2.66GHz. Är den tillräcklig, eller räcker en imac?

Min budget är ca 15000 (för bara burken).

Pleez ge mig lite input!

Tack tack//pandi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mountainman

Hejsan och välkommen hit!

 

Allt handlar om vad du vill göra och vad du har råd till.

 

iMacen är tillräckligt snabb för att jobba med Logic utan problem, men det är ingen proffsmaskin som MacPro.

Om du har tänkt att jobba med många mjukvarusynthar så är du i stort behov av RAM minne. Jag skulle nog säga att 4GB är ett minimum.

För 15000kr får du ingen "fet iMac" eller "klen MacPro", billigaste iMacen går på 12995kr och billigaste MacPron kostar 26995kr

 

(iMac) http://store.apple.com/se/configure/MB417S/A?mco=NDE4NDI3Mg

(MacPro) http://store.apple.com/se/configure/MB871S/A?mco=NDE4NDM0OA

 

Alternativet är självklart att kolla efter en begagnad iMac eller MacPro.

 

Om tanken är att du ska jobba mera seriöst med ditt musikskapande skulle jag säga: köp en begagnad MacPro (eller ny om du har pengarna). Om tanken är att mera göra musik på skoj på fritiden: köp en iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Finns det några musiker där ute som har erfarenhet av Mac Pro Dual-Core 2.66GHz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mountainman

Har en kompis som har en sådan (första generationen av MacPro) i sin studio där han kör Logic och han är riktigt nöjd med prestandan.

Han har 6GB RAM och 4 HD, 1 för system och program, 1 för samplingar och loopar, 1 för inspelat ljud och 1 till backup av projekt.

 

Hittar du en sådan kommer du nog inte att ångra dig i första taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ingen erfarenhet själv av Mac Pro Dual-Core 2.66GHz

men när mountainman säger att det är den första mac pro så ringer en klocka.

har för mig att det har talats om att just första generationen var lite av ett måndagsexemplar och att modellen efter när de hade mer erfarenhet av att bygga intel var betydligt bättre. men det kanske någon annan kan bekräftra för jag kommer inte ihåg vart jag läst det. men jag tror det var på flera ställen.

 

men den duger säkert bra för dina behöv. tänkte bara upplysa. om du tex velade mellan den och en modell senare som var lite dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som har en sådan (första generationen av MacPro) i sin studio där han kör Logic och han är riktigt nöjd med prestandan.

Han har 6GB RAM och 4 HD, 1 för system och program, 1 för samplingar och loopar, 1 för inspelat ljud och 1 till backup av projekt.

 

Hittar du en sådan kommer du nog inte att ångra dig i första taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som har en sådan (första generationen av MacPro) i sin studio där han kör Logic och han är riktigt nöjd med prestandan.

Han har 6GB RAM och 4 HD, 1 för system och program, 1 för samplingar och loopar, 1 för inspelat ljud och 1 till backup av projekt.

 

Hittar du en sådan kommer du nog inte att ångra dig i första taget.

 

oops..

 

Thanx mountainman, mycket värdefull information!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ingen erfarenhet själv av Mac Pro Dual-Core 2.66GHz

men när mountainman säger att det är den första mac pro så ringer en klocka.

har för mig att det har talats om att just första generationen var lite av ett måndagsexemplar och att modellen efter när de hade mer erfarenhet av att bygga intel var betydligt bättre. men det kanske någon annan kan bekräftra för jag kommer inte ihåg vart jag läst det. men jag tror det var på flera ställen.

 

men den duger säkert bra för dina behöv. tänkte bara upplysa. om du tex velade mellan den och en modell senare som var lite dyrare.

 

Kommer nog inte ha råd med någon annan... Stämmer det att dom "klenaste" (och billigaste begagnade)

Mac Pro är Dual-core 2x2 ghz och Dual core 2x66 ghz (från 2006)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vincentmedia
Kommer nog inte ha råd med någon annan... Stämmer det att dom "klenaste" (och billigaste begagnade)

Mac Pro är Dual-core 2x2 ghz och Dual core 2x66 ghz (från 2006)?

 

Hej där Pandi!

Jag skaffade mig själv ganska nyligen en sådan modell du funderar kring, dock har jag piggat upp den en aning.

Då jag jobbar med FCP och HDV material så kändes detta som ett givet alternativ och jag är verkligen nöjd. Så jag ska till att börja med säga, får du tag på en sådan maskin så köp den om det är ett vettigt pris.

Det som är farligt med dessa forum är att det tyvärr inte alltid finns folk som vet vad de yrar om när de skriver.

Att påstå något dylikt om att den första revisionen skulle vara ett måndagsex känns som taget ur luften och det finns väl inga direkta bevis.

Som tur är har jag bra vänner som har en bra kunskap inom denna enorma datavärld.

För att ta ett exempel så satt vi igår och skulle installera Vista 64 som tydligen inte ska funka på den första revisionen macpro men efter en del pulande, experimenterande och tappra försök så lyckades vi och då efter att ha matat igenom en rad forum där så kallat erfaret folk har yttrat sig om att detta inte skulle funka. Så vad jag vill säga är att ta allt med en rejäl nypa salt.

Visst vill jag ha den snabbaste datorn i världen så att min renderings tid på mina klipp ska gå på någon sekund men inte ens de stora grabbarna som pysslar med RIKTIGT stora filer får det att gå undan. De sitter ju själva med en massa renderingsfarmar som sköter det.

 

Något jag i övrigt kan rekomendera som jag själv ska pröva längre fram. Har en idé om att köpa två mac mini och koppla dom till min mac pro och ha dom som renderingsfarmar, allt e möjligt med lite kunskap.

Fan långt inlägg och mycket yrande från min del.

 

Men köp en Mac Pro Dual-Core 2,66GHz, kommer funka fint!

 

 

Peace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag i övrigt kan rekomendera som jag själv ska pröva längre fram. Har en idé om att köpa två mac mini och koppla dom till min mac pro och ha dom som renderingsfarmar, allt e möjligt med lite kunskap.
Hur bär man sig egentligen åt för att använda sammankopplade maccar för att öka kapaciteten, jag menar hur fungerar det egentligen rent praktiskt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej där Pandi!

Jag skaffade mig själv ganska nyligen en sådan modell du funderar kring, dock har jag piggat upp den en aning.

Då jag jobbar med FCP och HDV material så kändes detta som ett givet alternativ och jag är verkligen nöjd. Så jag ska till att börja med säga, får du tag på en sådan maskin så köp den om det är ett vettigt pris.

Det som är farligt med dessa forum är att det tyvärr inte alltid finns folk som vet vad de yrar om när de skriver.

Att påstå något dylikt om att den första revisionen skulle vara ett måndagsex känns som taget ur luften och det finns väl inga direkta bevis.

Som tur är har jag bra vänner som har en bra kunskap inom denna enorma datavärld.

För att ta ett exempel så satt vi igår och skulle installera Vista 64 som tydligen inte ska funka på den första revisionen macpro men efter en del pulande, experimenterande och tappra försök så lyckades vi och då efter att ha matat igenom en rad forum där så kallat erfaret folk har yttrat sig om att detta inte skulle funka. Så vad jag vill säga är att ta allt med en rejäl nypa salt.

Visst vill jag ha den snabbaste datorn i världen så att min renderings tid på mina klipp ska gå på någon sekund men inte ens de stora grabbarna som pysslar med RIKTIGT stora filer får det att gå undan. De sitter ju själva med en massa renderingsfarmar som sköter det.

 

Något jag i övrigt kan rekomendera som jag själv ska pröva längre fram. Har en idé om att köpa två mac mini och koppla dom till min mac pro och ha dom som renderingsfarmar, allt e möjligt med lite kunskap.

Fan långt inlägg och mycket yrande från min del.

 

Men köp en Mac Pro Dual-Core 2,66GHz, kommer funka fint!

 

 

Peace

 

Så blir det... Peace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vincentmedia
Hur bär man sig egentligen åt för att använda sammankopplade maccar för att öka kapaciteten, jag menar hur fungerar det egentligen rent praktiskt?

 

Ja alltså som jag fick det förklarat så utnyttjar man alltså de sammanlänkade datorernas processorkraft och ramminne via ett nätverk till den primära datorn. Så då borde det i alla fall i teorin gå snabbare att t ex rendera film. Funkar väl som en server. Här ska jag passa mig för att uttala mig för mycket men återkommer gärna med mer detaljerad spec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså som jag fick det förklarat så utnyttjar man alltså de sammanlänkade datorernas processorkraft och ramminne via ett nätverk till den primära datorn. Så då borde det i alla fall i teorin gå snabbare att t ex rendera film. Funkar väl som en server. Här ska jag passa mig för att uttala mig för mycket men återkommer gärna med mer detaljerad spec.
Jo, jag undrar ju mest av intresse - inget som jag har behov av egentligen.

 

Normalt sett när man kopplar ihop ett nätverk så förblir ju datorerna enskilda enheter utan tillgång till minne och processorkraft - använder man något speciellt program måntro som gör det möjligt? (De olika trådarna i programmet måste ju delas ut till olika datorer som har kapacitet över och samtidigt ha tillgång till varandras minne - låter bra komplicerat om du frågar mig!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Jo, jag undrar ju mest av intresse - inget som jag har behov av egentligen.

 

Normalt sett när man kopplar ihop ett nätverk så förblir ju datorerna enskilda enheter utan tillgång till minne och processorkraft - använder man något speciellt program måntro som gör det möjligt? (De olika trådarna i programmet måste ju delas ut till olika datorer som har kapacitet över och samtidigt ha tillgång till varandras minne - låter bra komplicerat om du frågar mig!)

http://www.apple.com/server/macosx/technology/xgrid.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om den här:

 

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...E:X:RTQ:GB:1123

 

 

"bara" 1X2.8 processor, men nyare (snabbare?) än gamla 2X2.66

 

Mycket minne, 8gb

please help... (bara "Buy it now" pris, så måste nog skynda mig...)

inga problem med snöleopard ... så det ser väl bra ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
mountainman

MacPro:n har 2st DVI kontakter och sedan ska det följa med en konverter från DVI till VGA.

Så en skärm med DVI eller VGA ska funka utan problem.

 

Ett tips kan ju vara att köra med dubbla skärmar, tycker jag funkar kanon med Final Cut Pro och ProTools.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, hålla utkik efter DVI och VGA i annonserna alltså...tack Mountainman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, hålla utkik efter DVI och VGA i annonserna alltså...tack Mountainman.

Det är inte dyrt att köpa i efterhand annars :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste bara få skrika lite att JAG HAR ÄÄÄÄNTLIGEN KÖPT EN MAAAAAAC!!!!!!!!!! :galetglad:

kommer nog hänga en del här på forumet nu så ni kan se fram emot massor med idiotfrågor.

Blev en 2x2.66, så jävla kul, äntligen, hare krishna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste bara få skrika lite att JAG HAR ÄÄÄÄNTLIGEN KÖPT EN MAAAAAAC!!!!!!!!!! :galetglad:

kommer nog hänga en del här på forumet nu så ni kan se fram emot massor med idiotfrågor.

Blev en 2x2.66, så jävla kul, äntligen, hare krishna

Gratulerar! Vad det gäller skärmar så är DVI att föredra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratulerar! Vad det gäller skärmar så är DVI att föredra.

 

 

för att?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...