Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behövs kungen och drottningen idag?


jimolp

Rekommendera Poster

Slutar en demokrati vara en seg soppa om man tar bort kungen?

 

Jag är varken för eller emot "knugen", jag försöker bilda mig en uppfattning... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Jag läste denna text precis nyss (ur Vilhelm Mobergs "Därför är jag republikan" från 1955) och tycker förstå vad han menar. Bra skrivet. Detta pågår dagligen hela tiden (kändisskap osv...).

 

Men samtidigt som jag läste så lyssnade jag på en glad sommarvisa, vilken lustig känsla det blev på nåt sätt...

Ungefär som om man skulle läsa en bok av Astrid Lindgren och samtidigt lyssna på ett soudtrack av en skräckfilm!!! :blink: (w00t) :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha en kung.. helt klart. Men jag vill inte tvingas betala skatt för hans uppehälle.

 

Tjänar näringslivet pengar på att vi har en kung? .. då är det väl dom som ska betala!? Själv kan jag mycket väl tänka mig att sätta in några hundringar till Kungahuset per år för att jag personligen vill ha en kung.. Att vara tvungen att betala skatt är någonting helt annat.

 

Nej.. ett kungahus anlitat på konsultbasis av näringslivet och eventuellt staten, det vore något. .. och så lite donationspengar från de som önskar att ge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

citat:-Rikets högsta ämbete bör icke besättas genom börd eller arv, alltså av slumpen, utan genom ett av folket verkställt val bland personer som genom ådagalagda egenskaper visat sig vara skickade för detsamma--

vilken av dem som sitter i riksdagen kan uppfulla det kravet :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kungen och de andra sköter nog sitt jobb på ett bra sätt tror jag! Men det finns nog de som är ännu bättre lämpade för ett sådant jobb...så kan man ju säga om allt, men ändå liksom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju hur gärna vi vill ha en republik med president, presidentkampanjer och alla de pengar som det också kostar (som VI också får betala). Frågan är om det blir billigare i längden eller inte. Kanske bättre med en maktlös kung än en president som kanske får för mycket makt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste Kungen ha så stor boyta? :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju hur gärna vi vill ha en republik med president, presidentkampanjer och alla de pengar som det också kostar (som VI också får betala). Frågan är om det blir billigare i längden eller inte. Kanske bättre med en maktlös kung än en president som kanske får för mycket makt?

Är det bara stålar det hänger på? Demokrati är inte gratis...liksom...Det skulle ju givetvis vara billigast att lägga ner parlamentarismen också...fria val kostar en massa stålar :lol:

 

Kungen är INTE maktlös. Han har en oerhörd makt. Den största makten är sällan formell.

 

Jag tycker nog att mänskliga rättigheter - som likhet inför lagen och ej ärvda ämbeten - är värd en hel del pengar. Och mycket, mycket viktigare än pengar. Monarkin är enligt mig billig i drift, men för mig handlar det om helt andra saker; om värdighet, demokrati och civilisation. ALLA människor är lika mycket värda enligt min människosyn. Är jag ensam som har denna åsikt...och som tar konsekvenserna av denna åsikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En president går alltid att välja bort, en kung får man dras med tills han trillar av pinn eller går på maskeradbal....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla människor är tydligen inte lika värda... Jag menar att vi vill ju tex att Anna Lindhs mördare ska få ovanligt hårt staff!!!

 

Han ska inte få hårdare straff bara för att han mördade A.L utan han ska få samma straff som andra mördare får!!!

 

Vi de vanliga höjer gärna upp vissa människor till högre värden än oss själva. Trist men sån är verkligheten... Flåt att jag kom off

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En president går alltid att välja bort, en kung får man dras med tills han trillar av pinn eller går på maskeradbal....

:lol::lol::lol:

 

Precis, men han kanske går i pension....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan tenderar vår politiska valapparat gå mot personval. Det innebär större ansträngning och kostnader för dem som verkligen vill bli vald. Störst kampanjkassa störst möjlighet att vinna. Lite USA över det hela. Då förskjuter man ju processen från ideer till människor.... men å tredje sidan är de ju människor som bär ideeerna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...