Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behövs kungen och drottningen idag?


jimolp

Rekommendera Poster

Ja, som sagt: Behövs konungen och drottningen idag?

Vad tycker ni?

 

Jag har nästan alltid varit emot kungahuset men de senaste åren har jag börjat förstå det kulurella värdet med Kungahuset och dess anor långt tillbaka i tiden. Så nu är jag en skeptiker istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Vem ska annars köra för fort i Sverige? :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör polisen om de stoppar kungen? Får han böter eller vad händer liksom? Har kungen körkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka skulle annars föda skvallerpressen/Damtidningarna och kvällstidningarna m fl med spaltmeter av artiklar????? Och röra om i kassakistan...

 

 

Fast att vi har ETT KUNGAHUS är klart intressant för en del utlandsaffärer/kontakter... en del länder som INTE har ett äkta pratar/skirver ju om ”Kungliga Familjer” - man vill så gärna ha... T ex kennedys i USA anses vara en ”Kunglig familj...”...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skulle få roliga mynt utan kungen på kronorna? (w00t)

 

Själv är jag lite kluven. Jag gillar att vi är lite "udda" som har monarki, men samtidigt är det också slöseri med pengar. När kungen låter frugan tala känner jag mig lugnare, då kommer det inte så många grodor från kungens mun. Han tänker inte efter. Sälar och Burundi är väl hans mest kända grodor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grodor är mänskligt.

 

Att alltid planera hur ett uttalande en text skall mottas/uppfattas är att vara manilupativ

 

De pengar kungahuset kostar oss skattebetalare är jag tvärsker på att vi få ”åeter” på ngt bra sätt.

 

 

 

Kungen får inga böter så enklet är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CXVIG skulle nog trivas bättre med ett jobb som chaffis hos nationella insatsstyrkan! :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är skamligt att vi har monarki i Sverige.

Det är lite svårt för mig att svara nu, för jag blir så upprörd att jag antingen skriver en hel debattartikel eller inget alls...

 

Kortfattat, dock. Jag har inget emot att vi har ämbetet kung och att den personen är, tekniskt sett, statschef, men det ska vara en valbar position och inte gå i arv.

Det var ändå så det gick till före monarkins tillblivelse.

Så, mitt förslag:

Kungen och kungafamiljen tas ifrån alla titlar så snart en ny kung eller drottning valts.

Statschefsämbetet fråntas alla dagens sysslor som inte är enbart ceremoniella.

Den nya statschefen väljs i allmänna val, skilda i tid från politiska val med minst ett år.

"Mandatperioden", eller tjänstgöringstiden är mellan 8 och 12 år och kan förlängas endast en ytterligare period.

Om statschefen vill avgå i förtid, utser riksdagen en tillfällig statschef och nyval måste hållas inom 6 månader.

Lön och liknande är inte så petigt med. Kungen är inte särskilt dyr idag, så det klagar jag inte på.

Statschefens familj får inga särskilda titlar eller övriga fördelar. En kung har alltså ingen drottning och en drottning har ingen kung.

 

Märk väl att jag inte ropar på president, som många rojalister verkar inbilla sig att monarkimotståndare ägnar sig åt...

Det är MONARKIN och ARVET jag är emot, inte titeln kung/drottning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör polisen om de stoppar kungen? Får han böter eller vad händer liksom? Har kungen körkort?

Kungen kan inte åtalas - lagen gäller inte honom. Han kan köra ihjäl ett barn i fyllan - eller våldta barnet - grundlagen gör det omöjligt att åtala och straffa honom.

 

Republik nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sälar och Burundi är väl hans mest kända grodor?

Hur kan en säl bli en groda....?? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör polisen om de stoppar kungen? Får han böter eller vad händer liksom? Har kungen körkort?

Kungen kan inte åtalas - lagen gäller inte honom. Han kan köra ihjäl ett barn i fyllan - eller våldta barnet - grundlagen gör det omöjligt att åtala och straffa honom.

 

Republik nu!

Som ett tillägg till min korta beskrivning.

Naturligtvis ska INGEN i Sverige ha immunitet!

Om man missköter sig, så ska man kunna straffas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör polisen om de stoppar kungen? Får han böter eller vad händer liksom? Har kungen körkort?

Kungen kan inte åtalas - lagen gäller inte honom. Han kan köra ihjäl ett barn i fyllan - eller våldta barnet - grundlagen gör det omöjligt att åtala och straffa honom.

 

Republik nu!

Jotack! Vi ser ju hur bra det är med Presidenter.... kolla i Finland... åtal... kolla Bush... inga kommentarer... Indonesiens president satte världsrekord i att försnilla skattemedel... osv osv....

 

Skriv om lagen och låt Gurra fortsätta vara galjonsfigur!!! En kyligt rationell och logisk trist värld ( inte min! Läs om fjärrkontrollen får du se!!!) behöver lite färg!!! (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Axelman där, att kungen har åtalsimunitet är ju skandal! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall
Vi kanske skulle få roliga mynt utan kungen på kronorna?  (w00t)

 

Själv är jag lite kluven. Jag gillar att vi är lite "udda" som har monarki, men samtidigt är det också slöseri med pengar. När kungen låter frugan tala känner jag mig lugnare, då kommer det inte så många grodor från kungens mun. Han tänker inte efter. Sälar och Burundi är väl hans mest kända grodor?

Slöseri och slöseri.

Det är ju kaffepengar om man jämför med statliga och kommunala apparater.

Dessutom lockar det turister och genererar andra inkomster.

Om vi slopar monarkin kommer vi inte märka NÅGON skillnad alls, ekonomiskt.

Sen kan man ju tycka och tänka huruvida monarki fyller någon funktion år 2004...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slöseri och slöseri.

CyberPet kan kanske bekräfta statens kostnader för planering av stålverk 80 i Luleå som aldrig blev av..... En mäktigt fin "fotbollsplan" blev det för en halv miljard....

 

På västkusten byggde staten ett bergrum för förvaring av beredskapsolja a 300 mille. När det var klart hade man ändrat policy och sålde bergrummet till Scanraff i Lysekil (rätta mig om jag har fel här...) för en krona....

 

I juset av detta vill jag hellre betala vår konung och få ett gott skratt på köpet!! Värsta stå upparen!! (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Invigning av ny färjetrafik i Stockholm:

-Hermed inviger jag, CarlGustav Folke Hubertus, denna färja som ska gå mellan ..... öh...... hållplatserna.......

(w00t) (w00t) (w00t)

 

Ddadadadaaaaa...... BATMAN!!!!!!!! (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madelene är sötare.... :blush:

"Stötte på" Madeleine när hon var liten. Eller, hon stötte in i mig! Var och såg Fatomen på operan och det visade sig att drottningen och barnen gick på samma föreställning. När föreställningen var över så samlade de kungliga ihop sig, fast det lilla yrvädret Madeleine sprang omkring i vestibulen och busade, och sprang rätt in i magen på mig. Uff! Sa åt henne att se sig för och hon tittade upp på mig och sa "f'låt". Sen dess kan jag inte låta bli att tycka om henne. Söt och väldigt "normal" för att vara kunglighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det inte gått ryckten om att kungen kan gå i pension vid 65 års ålder? (I s f är det möjligt?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det inte gått ryckten om att kungen kan gå i pension vid 65 års ålder? (I s f är det möjligt?)

Hur ska han gå i pension!? Han är ju på konstant VUXENDAGIS!!!HAHAHAHAHA........ (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Axelman där, att kungen har åtalsimunitet är ju skandal!  :angry:

Jomän...det är ju det som är själva grejen med monarki...åtalsimmunitet och arvsmakt...jisses...Tar man bort detta har man en...just det...en president.

 

Republik nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dags för svenska folket att växa upp och äntligen ta till sig upplysningen och den flerhundraåriga demokratiska utvecklingen. Att man fortfarande ärver nationens högsta ämbete är skamligt och genant för alla sanna demokrater. Att statschefen har åtalsimmunitet strider mot dom mänskliga rättigheterna vars grundbult är likhet inför lagen. Alla fria och upplysta människor blir kränkta av monarki.

 

Dessutom tycker jag det är besynnerligt att monarkister (alla som är för monarki) är tillfreds med en pinsam tönt som turnerar runt världen och kränger Volvobilar, JAS-plan och Ericssontelefoner. En nickedocka för kapitalet. Jisses - om jag var monarkist skulle jag ha hedervärdiga och anspråksfulla krav på min konung. Finns det inga stolta rojalister?

 

Att familjen Bernadotte är kul att följa i veckotidningar har inte med saken att göra. Ska vi sälja ut landets statschefspost för att fylla tabloiderna? LITE djup kan man väl ändå kräva av medborgarna. Jisses. Samma medborgare som dagligen spyr galla över varenda folkvald representant i skottlinje.

 

Beradottarna är ju för fan inte ens av kunglig börd. En nödlösning på artonhundratalet importerade en officer från Napoleons arme. Jisses.

 

Jag är besviken på monarkin - men ännu mer besviken på royalister - ingen stake alls...har inte ens en riktig kung i sitt land...bara en grund mysgubbe med disfunktionell familj.

 

Republik nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beradottarna är ju för fan inte ens av kunglig börd. En nödlösning på artonhundratalet importerade en officer från Napoleons arme. Jisses.

Han var väl knappt officer ens... nån sorts reservare som kallades in när de stora grabbarna vägrade åka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan man inte ändra på åtalsimmunitetet och arvsmakten?

Så talar en sann republikan :lol: Man väljer statschef och han/hon är lika inför lagen. Det kallas för president.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...