Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lite Bootcamp frågor


VictorQuick

Rekommendera Poster

VictorQuick

Tjenare, har lite funderingar angående bootcamp. (använder en Macbook.)

 

1. om jag installerar windows på mac, fungerar det då lika bra som på en PC? inbyggda webkameran osv?

 

2. Mac är ju känt för att inte få några virus, men om jag installerar windows, måste jag skaffa virus program med då?

 

3. frågar macen vilket operatvsystem jag ska starta med när jag startar upp den? eller måste jag hålla ner någon tangent?

 

4. kan man avinstallera windows på något lätt sätt om jag skulle ångra mig och bara vilja ha Leopard på den?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VictorQuick

OOO! en fråga till!

 

Om jag skulle få virus på windows partitionen, påverkar det mac partitionen då? när jag kör med leopard, eller är mac imunt mot virus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X påverkas inte... Det enda som kan hända(men det är ändå riiiiiktigt liten risk)är att Mac OS X skickar till andra windowsdatorer via tex Msn.. Men som sagt liten risk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en fråga när vi ändå pratar bootcamp :-)

 

Om jag har win genom bootcamp, kan jag öppna den partitionen via parallels då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VictorQuick

Tjenare, nu kommer det ännu mer frågor! :P

 

1. Jag skulle installera windows Vista igår, men jag kom inte så långt.. när datorn startades om första gången (efter att jag tryckte på starta installationen i boot Camp) blev skärmen svart med en blinkande pinne uppe i vänstra hörnet. problemet var att det hände inget mer!? skivan slutade snurra och allt stod still, och jag väntade säkert i en kvart/20 minuter innan jag stängde av.

 

2. jag antog att det var fel på min vista skiva, så jag tog bort den partitionen så det bara blev en OsX igen, men nu varje gång jag startar upp så kommer den svarta skärmen tillbaka ändå och frågar efter en skiva och jag måste hålla in alt för att kunna starta osX, hur får jag bort detta?

 

tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en fråga när vi ändå pratar bootcamp :-)

 

Om jag har win genom bootcamp, kan jag öppna den partitionen via parallels då?

 

Det borde du kunna. Jag är inte helt säker på hur, men det ska gå iaf.

 

Tjenare, nu kommer det ännu mer frågor! :P

 

1. Jag skulle installera windows Vista igår, men jag kom inte så långt.. när datorn startades om första gången (efter att jag tryckte på starta installationen i boot Camp) blev skärmen svart med en blinkande pinne uppe i vänstra hörnet. problemet var att det hände inget mer!? skivan slutade snurra och allt stod still, och jag väntade säkert i en kvart/20 minuter innan jag stängde av.

 

2. jag antog att det var fel på min vista skiva, så jag tog bort den partitionen så det bara blev en OsX igen, men nu varje gång jag startar upp så kommer den svarta skärmen tillbaka ändå och frågar efter en skiva och jag måste hålla in alt för att kunna starta osX, hur får jag bort detta?

 

tack för all hjälp!

 

1. Installerar du via Bootcamp assistant? Det du behöver är ju en extra partition på hårddisken (i FAT32 som du med fördel ändrar till NTFS under installationen) och en fungerande windowsskiva. Nåt som kan hända är att datorn säger att det inte finns någon bootable device. Testa slå av datorn med knappen och slå igång den igen. Har du tur börjar installationen :P Det funkade iaf för mig.

 

2. Gå in under Systeminställningar-> Startskiva och välj där din Mac-partition. Den ändrar nämligen automatiskt startskivan till det senast installerade (vilket ofta är windows).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade framgångsfullt Windows 7 (betan) på min Macbook Pro Unibody igår. Jag hann inte testa så mycket, men det jag undrar är om ni har fått till ljud och så i ert Windows?

 

Sen undrar jag om spel ska fungera bra till Windows på en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom mina frågor ovan så undrar jag två saker till :)

 

1. Det har skapats en mapp på mitt skrivbord i OS X med namnet "Untitled" där olika Windows-program etc finns. Behöver den ligga där för att WIndows ska fungera, eller kan man ta bort den?

 

2. Min dator startar med Windows som förhandsval. Hur ändrar jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade framgångsfullt Windows 7 (betan) på min Macbook Pro Unibody igår. Jag hann inte testa så mycket, men det jag undrar är om ni har fått till ljud och så i ert Windows?

 

Sen undrar jag om spel ska fungera bra till Windows på en Mac.

 

Vet inte exakt hur det funkar för windows 7, men när du installerat windows kan du trycka in din Leopardskiva med windows igång så installeras alla drivrutiner du behöver (inkl ljud).

Spel fungerar utan större problem, så länge du har grafikkort och RAM osv nog för att köra spelet.

 

Förutom mina frågor ovan så undrar jag två saker till :)

 

1. Det har skapats en mapp på mitt skrivbord i OS X med namnet "Untitled" där olika Windows-program etc finns. Behöver den ligga där för att WIndows ska fungera, eller kan man ta bort den?

 

2. Min dator startar med Windows som förhandsval. Hur ändrar jag det?

 

1. Är det en mapp eller en partition (dvs ser "mappen" ut som en hårddisk)? Den bör du inte ta bort.

 

2. Läs lite längre upp: Systeminställningar->Startskiva->Välj Macintoch HD (eller motsvarande)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bara att sätta i Mac OS X-skivan för drivisar (som sagt). Nu fungerar det klockrent :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...