Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Öka RAM minnet på en Mini


Gäst

Rekommendera Poster

Hej

 

 

Jag hag en 2GB macmini samt har frugans gamla Ram minnnen hemma (2 st 500MB som jag

bytte för ett år sedan på hennes till 2 st 1GB) Min fråga är; Ökar min prestanda om jag petar

in ytterligare 500MB till min mini? Jag vet inte om där sitter 1st 2GB kort eller 2 st 2GB

kort men har läst någonstans att man inte skall lägga till "halva" ram minnen till redan

installerade (om ni fattar) Hu många kort kan man trycka in i minin? (antar 2st men vill

ändå veta innan man bänder upp den)

 

tack för svar

Z :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Mac mini (Intel) kan du installera två SO-DIMM i.

 

Vill du vara riktigt noga, och klämma ut maximal kraft ur datorn, bör du installera två likadana minnen. Fast skillnaden är rätt marginell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm.. då sitter det nog 2st 1GB kort i antar jag...

 

OK ville bara kolla

tack för otroligt snabbt svar Marcus :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
hmmm.. då sitter det nog 2st 1GB kort i antar jag...

 

:)

 

Ja, om du inte har bytt något själv i den tidigare ska den ha ett jämnt par minnen från fabrik.

 

Jag insåg just att du har den allra nyaste modellen. Grattis! Du har ett enda 2GB-minne, om jag har förstått allt rätt.

 

Edit igen: nej nu snurrar det. Mac mini med 1 GB minne standardkonfiguration har ett (1) minne, medan 2 GB-konfigurationen har två stycken 1 GB-minnen.

 

Men kolla din egen dator för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

 

Ja, om du inte har bytt något själv i den tidigare ska den ha ett jämnt par minnen från fabrik.

 

Jag insåg just att du har den allra nyaste modellen. Grattis! Du har ett enda 2GB-minne, om jag har förstått allt rätt.

 

njae (sorry) jag har inte den som släpptes i februari. Jag har den förra (köpt i december 08)

Men ponera att jag hade 09 modellen. är det bra att peta in 500MB på det 2GB kortet som

sitter där? Blir det bättre? tyckte jag läst att det skall vara lika stora minneskort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
njae (sorry) jag har inte den som släpptes i februari. Jag har den förra (köpt i december 08)

Men ponera att jag hade 09 modellen. är det bra att peta in 500MB på det 2GB kortet som

sitter där? Blir det bättre? tyckte jag läst att det skall vara lika stora minneskort...

 

Okej, då vet jag vilken modell det är.

 

Jag editerade mitt inlägg lite efter att du citerade, så se vad jag skrev där.

 

Om du har lediga minnesplatser ska du slänga in valfritt minne där. Det är alltid bättre att ha minne än att inte ha minne. 2 GB + "tom plats" är ändå inte ett par.

 

Lika stor minneskort gör att bandbredden mellan minnet och CPUn ökar, men den praktiska prestandavinsten är cirka 5 procent. Inte någon faktor 2, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

:D

 

Händer emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

 

 

Edit igen: nej nu snurrar det. Mac mini med 1 GB minne standardkonfiguration har ett (1) minne, medan 2 GB-konfigurationen har två stycken 1 GB-minnen.

 

Men kolla din egen dator för säkerhets skull.

I den förra modellen så har iaf jag två minnen à 512 MB, hur det är med den som har 2 GB förinstallerat vet jag inte.

 

Men kika under äpplet - Om den här datorn - Mer info så står det hur konfigen är (detta inte riktat till Marcus förstås utan till TS) :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns såvitt jag vet inga MacMinis med lediga minnesplatser, jag har köpt en 10 - 15 stycken till jobbet och samtliga har haft 2x någonting i ram minne.

 

Kollas enklast på denna ruta.

 

Bild%201.png

 

 

 

 

 

Men som sagt, jag har ännu inte stött på någon macmini med ledig plats, de som bara hade 512 Mb ram original hade 2x256 Mb monterat. Sen går det väl inte att få i mer än 2 Gb ram tills den senaste modellen släpptes, den som kom för någon vecka sedan alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
I den förra modellen så har iaf jag två minnen à 512 MB, hur det är med den som har 2 GB förinstallerat vet jag inte.

 

Det var förra.

 

Om du kollar på Apple store idag ser du att 1 GB-konfigurationen har en enda 1 GB-sticka. Antagligen är 512-megabytarna för omoderna.

 

Mini med Core 2 duo ska klara 3 GB, och den senaste modellen klarar 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var förra.

 

Om du kollar på Apple store idag ser du att 1 GB-konfigurationen har en enda 1 GB-sticka. Antagligen är 512-megabytarna för omoderna.

Jo, men han hade ju den förra modellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jo, men han hade ju den förra modellen?

 

Japp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:cry: Sluta bråka nu barn :policeman: (hehe)

 

Tack skall ni ha. Jag har 2 ggr 1GB kort i min mac mini från december i fjol. Det är det enda jag vet.

Alltså kan jag inte pillra in ett 512MB kort då där ingen plats finnes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Mac mini (Intel) kan du installera två SO-DIMM i.

 

Vill du vara riktigt noga, och klämma ut maximal kraft ur datorn, bör du installera två likadana minnen. Fast skillnaden är rätt marginell.

 

 

Är det då altså mycket bättre att stoppa i 2*2Gb i förra verisionens som max klarar 3Gb än 1*2Gb+1*1Gb?

 

Jag menar det kostar ju mera att köpa 2*2Gb, och när man bara utnyttjar halva den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Antagligen är det pengar i sjön.

 

Om du får dubbel bandbredd vet jag inte. Datorn använder ju bara 3 GB minne, som du vet, och jag är relativt säker på att det inte är 1,5 + 1,5 GB, utan hela det ena kortet plus halva det andra. Och då har du liksom inte matchade minnesmoduler längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med minnen särskilt i gamla macbook och därmed gamla minisar med INTEGRERAD grafik har jag läst en hel del om. Om du har två likadana eller olika gör skillnad, fartskillnaden på själva datorn är försumbar men det är den inte på grafiken, här finns det mer vetenskapligt för den intresserade:

 

http://eshop.macsales.com/shop/apple/memor...mory_Benchmarks

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med minnen särskilt i gamla macbook och därmed gamla minisar med INTEGRERAD grafik har jag läst en hel del om. Om du har två likadana eller olika gör skillnad, fartskillnaden på själva datorn är försumbar men det är den inte på grafiken, här finns det mer vetenskapligt för den intresserade:

 

http://eshop.macsales.com/shop/apple/memor...mory_Benchmarks

 

 

Host, hack, hurk....

 

Vetenskaplig? Inte för fem öre...

1) Dom är ute efter att sälja på dig minne, redan det diskar dom

2) Sen för frågan om att ha likadana eller inte har dom INTE testat det alls... du kan ju inte jämföra att ha en eller två stickor av en viss storlek, utan måste jämföra 2 av en storlek mot en av dubbla storleken, dvs samma totalmängd minne. Det enda dom lyckas visa är att det blir bättre ju mer minne man har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med minnen särskilt i gamla macbook och därmed gamla minisar med INTEGRERAD grafik har jag läst en hel del om. Om du har två likadana eller olika gör skillnad, fartskillnaden på själva datorn är försumbar men det är den inte på grafiken, här finns det mer vetenskapligt för den intresserade:

 

http://eshop.macsales.com/shop/apple/memor...mory_Benchmarks

 

Haha, du kan ta bort ordet "vetenskapligt" med tanke på att direkt efter testet erbjuds du att köpa mera minne till din mac. Rena rama damsugarförsäljaren.

 

Visst gör parat minne bättre ifrån sig. Men det enda stället jag hade brytt mig på var om jag hade nya Mac Mini med 9400M och skulle spela spel. Har man före 2009 med Intel GMA integrerat minne så kvittar det stort. I operativsystemet är hugget som stucket o i spel så sinkar GPUn det grovt endå.

 

På frågan om 2x minnen eller 1x från kartong. Nya mac minin kan inte lev med 2x512 då DDR3 görs i lägst som 1gb moduler. Alltså 1gb configuration innebär 1 minnesmodul. DDR2 görs däremot ner till 256 så ska dom sälja 1gb är 2x512 billigare och framtivingar en dyrare försäljning av 2x1gb till 2gb istället för att bara köpa till 1gb sticka till.

 

Jag är ny mac-användare och jag har fallit pladask för deras design och användarvänlighet. Men en sak har jag lärt mig illa kvickt. Dom kan ta betalt. Dom vet precis hur dom ska optimera sig för att kunna debitera maximalt =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...