Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Våfflor - inte samma sak överallt


ClCdCm

Rekommendera Poster

Nu när jag skaffat våffeljärn letar jag efter bra recept på smet, och nyss läste jag också en reklamartikel (läs själva får ni se) med våffeltest i GP.

 

Våfflor utan socker är torra pannkakor, anser jag. Ändå hittar jag bara recept utan socker. Det blir ju helt smakbefriat utan socker! Som att knapra papp. Rent vidrigt!

 

Det är väl så med vissa saker, att de har olika innebörd beroende på var man är uppväxt. Se bara på ordet "munk", som ju betyder nåt helt annat här i närheten av Gbg jämfört med stora delar av landet i övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra våfflor på tusen olika sätt.

 

Göra dem på Gammeldags vis t .ex

 

Googla på våfflor så kan du välja grundrecept och sedan improvisera själv..

 

Riva ner blockchoklad i smeten hörde jag häromdagen i ett recept som jag själv tänker prova

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på om du vill ha "frasvåfflor" eller "vanliga" våfflor. (De sistnämnda är litet mjukare).

 

(Inte för att jag har några recept, men för den som har recept är det ju bra att veta vad du är ute efter.)

 

Har du en länk till GPs test?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vichyvatten i stället för kranvatten ger frasigare våfflor

 

Skulle aldrig i livet köpa färdig våffelsmet i pulverform..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte ha "frasiga" våfflor. De ska vara mjuka och sega, så de håller ihop. Tänk kompakt sockerkaka, så är det ganska nära!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Våffelmix???? -Våffelsmet kan inte ens jag misslyckas med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta innehåller våffelmixerna:

Innehållsförteckningarna på de sex testade våffelmixarna är i stort sett identiska. Förutom vetemjöl och/eller fullkornsmjöl innehåller de skummjölkspulver, bakpulver (E 450 samt E 500), äggulepulver samt salt.

Ekströms fullkornsvåfflor innehåller även färgämnet betakaroten (E 160 a).

Kungsörnen har lagt till ytterligare två tillsatser: bakpulvret E341 samt emulgeringsmedlet E 471.

Varför då? Vill jag äta det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag skaffat våffeljärn letar jag efter bra recept på smet, och nyss läste jag också en reklamartikel (läs själva får ni se) med våffeltest i GP.

 

Våfflor utan socker är torra pannkakor, anser jag. Ändå hittar jag bara recept utan socker. Det blir ju helt smakbefriat utan socker! Som att knapra papp. Rent vidrigt!

 

Det är väl så med vissa saker, att de har olika innebörd beroende på var man är uppväxt. Se bara på ordet "munk", som ju betyder nåt helt annat här i närheten av Gbg jämfört med stora delar av landet i övrigt.

Tydligt att vi bor på motsatta sidan av Sverige, ju frasigare desto bättre och socker i, blääh, man ska ju ha sylt ovanpå och grädde eller glass då behövs inget socker i, är de mjuka så uppfattar vi dem som misslyckade! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ha våfflor på "Lisebergsvis" dvs frasiga :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åt frasiga våfflor, utan socker i, med grädde och mylta igår. Muuuuummmmmmms!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte ha "frasiga" våfflor. De ska vara mjuka och sega, så de håller ihop. Tänk kompakt sockerkaka, så är det ganska nära!

 

Men det är ju inte riktiga våfflor! ;)

 

(Som sagt våfflor betyder inte samma sak överallt...!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åt frasiga våfflor, utan socker i, med grädde och mylta igår. Muuuuummmmmmms!

 

Säger man mylta i Vänersborg? (Jag antar att du menar hjortron!?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa det här!

1 ägg

2 dl vatten

4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 msk vaniljsocker

2 msk socker

Vispa ihop till en slät smet.

Vispa i 2 dl mjölk lite i taget.

100 g smält smör eller margarin eller flytande margarin vispas i.

Om matfettet är osaltat tillsätt 1 krm salt.

 

Grädda våfflorna ganska tjocka.

Blir nånting mellan fikabröd och vanliga våfflor.

Lite segstabbiga fast på ett mer positivt sätt än det låter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Kabo kanske inte läser där jag skrev detta:

 

Jaha, då har man blivit av med våffeloskulden! laugh.gif

 

Fick till en riktigt fin smet, med i grunden det recept på "norska våfflor" som länkades till i våffeltråden. Dock utan kardemumma, och med mer socker i.

 

Fast det blev ändå för lite socker. Våfflorna blev goda (de skulle säkert uppskattas av många här), men inte särskilt söta alls. Nästan som pannkakor, skulle jag säga. Konsistensen blev närmast perfekt. Formen på dem var väl inte nåt vidare, för det var svårt att dosera. En blev så lite i att den inte nådde ut till kanterna, medan flera andra flödade över så det rann på sidan av laggen... Majoriteten blev helt ok!

 

13 st totalt, men den första blev inte tillräckligt gräddad, så den slängde jag. Var för sladdrig.

 

Har ätit två av dem.

 

Här är receptet, som det blev:

 

360 g vetemjöl

70 g strösocker

4-5 g bakpulver

520 g lättmjölk

4 ägg (ca 250 g)

100 g smör (osaltat)

 

Jag vägde allt utom äggen. Gillar inte att slabba med mått, för det blir så godtyckligt och ger dessutom mer disk... biggrin.gif

Äggen knäckte jag i ett glas, och sen använde jag samma glas för att smälta smöret i mikron. Invigde en stavmixer för att få en jämn smet, och det blev väldigt bra! Silkesartad närmast! biggrin.gif

 

Blandade mjöl, socker och bakpulver i en bunke. Sen hällde jag i mjölken gradvis, medan jag rörde om med slev. Sen använde jag stavmixern. Därefter fick det stå 5-10 minuter, och sen hällde jag i äggen, stavmixade igen. Efter ytterligare ca 5-10 minuter mixade jag i det smälta smöret. Då var laggen uppvärmd, så jag satte igång.

 

Nästa gång ska jag göra på samma sätt, men med ett justerat recept:

 

350 g mjöl

150 g socker

5 g bakpulver

500 g mjölk

4 ägg

100 g smör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om tillfällets fylla förvränger mina minnen, men den bästa våfflan jag någonsin ätit var på Sweden Rock förra sommaren. Tjock var den, mycket tjockare än vanligt... men med bibehållen frasighet och perfekt avvägda mått av sylt och grädde på toppen. Jag hade dock inte ätit på något dygn och kastade härligheten strax innan jag nått halvvägs. Sol-varm Guinness är mat nog :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger man mylta i Vänersborg? (Jag antar att du menar hjortron!?)

-Möjligen en viss påverkan från mormor, hon växte upp i norska Halden och blandade norskt och svenskt i en salig röra. Det heter ju "Molte" på norsk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om tillfällets fylla förvränger mina minnen, men den bästa våfflan jag någonsin ätit var på Sweden Rock förra sommaren. Tjock var den, mycket tjockare än vanligt... men med bibehållen frasighet och perfekt avvägda mått av sylt och grädde på toppen. Jag hade dock inte ätit på något dygn och kastade härligheten strax innan jag nått halvvägs. Sol-varm Guinness är mat nog :innocent:

I Danmark har dom skitgoa tjocka våfflor som är frasiga, kanske var en sån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Danmark har dom skitgoa tjocka våfflor som är frasiga, kanske var en sån?

 

Mycket möjligt... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...